Zamek w Otmuchowie

Niedaleko Nysy, miasta, które odwiedziliśmy dzień wcześniej, znajduje się Zamek w Otmuchowie – budowla pochodząca z XIII wieku, którą warto zobaczyć podczas podróży po Opolszczyźnie. Zamek to najciekawszy obiekt na terenie miasta i nim się głównie zajmujemy, jednak przy okazji można zwrócić uwagę na: otmuchowski rynek, Wieżę Wróbla oraz schrony zlokalizowane nad Nysą Kłodzką.

Zamkowa historia

Zamkowe mury prawdopodobnie zostały wzniesione na miejscu grodu, który był drewniany. W 1290 roku na mocy testamentu papież Hadrian przekazał biskupom wrocławskim. W XIV wieku zamek za czasów Przecława Pogorzeli, został odbudowany, kiedy zakończono konflikt. Niestety ze względu na znajdujący się tam skarbiec był cały atakowany przez husytów. Pod koniec XV wieku został przebudowany przez biskupa Rotha, na zmodernizowany system obronny.

Kolejnym pięknym okresem dla budowli jest działalność Andrzeja Jerina, który dążył do tego, aby zmienić ją w renesansową rezydencję. Zmiany, jakie zostały dokonane, wpłynęły bardzo pozytywnie. Zostało odbudowane skrzydło, podwyższono kondygnacje, we wnętrzach zastosowano nowoczesne stropy kasetonowe, a na zewnątrz na elewacjach pojawiły się ozdobne sgraffita. Dzisiaj możemy jeszcze podziwiać obramienia zdobione motywami roślinnymi i zwierząt, które się do tej pory zachowały.

Zamek biskupi w Otmuchowie

W późniejszym czasie zamek był miejscem, gdzie przebywali tutaj książęta wrocławscy i nyso-grodkowscy. Nie żałowali środków na rozbudowę i dopasowywanie do swoich potrzeb wnętrza zamku. Nie bez powodu perełka ta, stała się obiektem zainteresowań wojsk szwedzkich. Niestety z bogactwa w zamku nic nie zostało.

Kolejnym ważnym wydarzeniem w historii jest to, że następni biskupi musieli odbudować ruiny, jakie tu pozostały. Taką ciekawostką tego miejsca, jest to, że powstały „końskie schody”. Po wojnach śląskich zamek był dobrym miejscem do administracji. Po 1810 roku zamek w pewnej części został rozebrany przez rodzinę Humboltów, a dokładnie skrzydło południowo-zachodnie. Dzięki pozyskanym materiałom zostało wybudowane skrzydło, które możemy dziś podziwiać.

Zamek w Otmuchowie

Jak dojechać do Zamku w Otmuchowie?

Zamek leży w pięknym miejscu między dwoma jeziorami, mianowicie między Jeziorem Otmuchowskim a Jeziorem Nyskim w niedalekiej odległości od rzeki Nysa Kłodzka. Jego współrzędne to: 50.46348, 17.17198.

Dojazd z Wrocławia lub Opola

Dojazd z Wrocławia i Opola jest bardzo łatwy. Wystarczy kierować się na DK46 w kierunku Nysy. Omijając ją w miejscowości Wójcice, należy zwolnić i wypatrywać Stacji Paliw Orlen po prawej stronie, to będzie znak, że należy skręcić w prawo w ulicę Nyską, którą dojedziesz do ronda. Z niego zjedź drugim zjazdem i kieruj się wzdłuż Rynku. Następnie skręć w prawo w ulicę Szkolną, a za 110 metrów w lewo w ulicę Smolenia. Tutaj my parkowaliśmy niedaleko Zamku Dolnego i Urzędu Miejskiego.

Dojazd z Kłodzka

Z Kotliny Kłodzkiej także kierujemy się DK46, tym razem na wschód. Możemy skorzystać z powyższych wskazówek i przejeżdżając przez rzekę Nysa Kłodzka, wypatrywać Stacji Paliw Orlen po lewej stronie, skręcić  w jej kierunku, czyli w ulicę Nyską, a dalej kierować się według powyższych wskazówek.

Zwiedzanie Zamku w Otmuchowie

wieża widokowa, cennik, pamiątki, zdjęcia

Z parkingu przeszliśmy schodkami, a następnie alejką między murami w kierunku wejścia do zamku. Przeszliśmy dalej końskimi schodami do kasy znajdującej się przy restauracji zamkowej. Trafiliśmy w wyjątkowym czasie i towarzyszyło nam walentynkowe wystrojenie. Nadawało klimat tym osobom, które docierały tutaj na romantyczną kolację. Chcieliśmy kupić bilet, ale Pani pracująca w okienku od razu skierowała nas na wieżę, bo zmierza tam grupa z przewodnikiem. Jeśli nie przeszkadza nam towarzystwo nastolatek, to zmierzajmy za nimi. I też tak zrobiliśmy, ale zrobiliśmy kilka ujęć z góry, popatrzyliśmy przez lunetę. Wiele stopni pokonaliśmy, ale było warto.

Bardzo lubimy docierać na wysoko położone punkty widokowe, zwłaszcza jak jest dobra pogoda. Widać było całe miasto, a w tle piękne pasmo Gór Opawskich. Nie chcieliśmy skorzystać z opowiadań przewodnika, bo opowiadał tylko dwóm osobom dorosłym (chyba opiekunom), a nie zachęcał nawet grupy do słuchania go. Zaczęliśmy się kierować do zejścia. Podczas niego zajrzeliśmy ponownie do kasy, bo chcieliśmy nabyć jeszcze jakąś pamiątkę z tego miejsca, udało nam się wybrać magnes i pocztówkę. Bilet wejścia na wieżę kosztuje 4 zł.