Zamek w Sztumie – zwiedzanie dawnej siedziby wójta krzyżackiego

Zamek krzyżacki w Sztumie znajduje się w województwie pomorskim niedaleko Malborka i Trójmiasta. Budowla jest udostępniona do zwiedzania, dlatego pojechaliśmy tam, żeby ją zobaczyć. Do Zamku w Sztumie dojechaliśmy od strony Białej Góry. Bardzo ciekawie wygląda z zewnątrz, ale również warto zakupić bilet wstępu i zwiedzić go w środku. Położony jest między dwoma jeziorami: Jeziorem Sztumskim i Jeziorem Barlewickim.

Zamek w Sztumie

Gdzie zaparkować przy Zamku w Sztumie?

Parking znajduje się tuż przy Zamku w Sztumie i jest bezpłatny. Jest tam sporo miejsca, żeby zostawić samochód. W niedzielę może być problem z zaparkowaniem, ponieważ naprzeciwko jest kościół i ludzie przyjeżdżają na Msze Święte.

• Współrzędne parkingu przy Zamku w Sztumie: 53.9149, 19.0385.

Cennik biletów wstępu i godziny otwarcia Zamku Krzyżackiego w Sztumie

• Bilet normalny do zamku kosztuje 10 złotych, a ulgowy 7,
  • Zamek jest otwarty od poniedziałku do niedzieli w godzinach 9:00 – 16:00. Z tym że w poniedziałek można wejść tylko na dziedziniec (w środku zamknięte),
  • We wtorek wejście jest bezpłatne.

Zwiedzanie zamku

Z parkingu ruszyliśmy po drewnianym moście do zamku. Przeszliśmy przez otwartą bramę i poszliśmy do kasy biletowej. Ta znajdowała się po prawej stronie. Kupiliśmy wejściówki i podbiliśmy pieczątkę. Po chwili ruszyliśmy na zwiedzanie Zamku w Sztumie. Muzeum znajduje się w skrzydle południowym. Było to najstarsze i najważniejsze miejsce w warowni. Urzędował w niej wójt krzyżacki. Mieściła się tam także kaplica.

• Na parterze znajduje się bezpłatna toaleta.

Zamkowe muzeum podzielone jest na 2 części. Na parterze jest sporo historii i więcej czytania. Mogliśmy tam poznać bliżej losy zakonu krzyżackiego i jego działalności na Pomorzu. Na pierwszym piętrze były sale, w których zobaczyliśmy krzyżackie stroje, zbroje, miecze czy monety. Mogliśmy oglądać również stroje polskich najważniejszych osobistości. Zamek w Sztumie był siedzibą wójta zakonnego oraz rezydencją wielkiego mistrza i jego gości.

• Czas zwiedzania Zamku w Sztumie to około 45 minut,
  • Szkoda, że podczas zwiedzania nie leci w tle jakaś zamkowa muzyka. Byłby wtedy większy klimat.

Dziedziniec zamkowy

Po zwiedzaniu zamkowych wnętrz, warto przespacerować się po dziedzińcu. Ten jest bardzo okazały. Przy zakupie biletów otrzymasz kartkę z opisem. Znajdziesz na niej informacje, co w danym miejscu zamku się znajdowało. To jest bardzo fajne rozwiązanie, bo można lepiej wyobrazić sobie całość. Zobaczymy: most zachodni, bramę zachodnią, wieżę zachodnią, wejście do piwnicy, kamień progowy, skrzydło południowe, dom wielkich mistrzów, wozownię, zamkową studnię, XIX-wieczny budynek pruskiego sądu, siedzibę Bractwa Rycerskiego Ziemi Sztumskiej, skrzydło budynku sądowego, willę, wieżę, przypuszczalną lokalizację gdaniska i zwierzyńca wielkich mistrzów.

Dawniej najwyższym punktem zamku była wieża zachodnia sięgająca ponad 30 metrów. Ciekawie wygląda także wieża, która kiedyś służyła jako więzienie. Widać tam otwór i to było tylko jedno wejście do lochu. Pozostałe wieże również były bardzo wysokie na ponad 20 metrów, jednak wszystkie zostały rozebrane podczas I rozbioru Polski.

• Na dziedzińcu spędzisz około 15 minut.

Spacer dokoła zamku

Po zakończeniu zwiedzania poszliśmy jeszcze na spacer dokoła zamku. Nie trwał on długo, bo około 15 minut. Można zobaczyć budowlę z innej perspektywy, chociaż niemal z trzech stron otoczona jest innymi budynkami, a z jednej wodą.