Zamek Liptowski (Liptovský hrad) na Słowacji – szlak z Kalameny przez Sedlo pod Kráľovou

Zamek Liptowski (Liptovský hrad) to najwyżej położony zamek na Słowacji. Znajduje się w Górach Choczańskich w pobliżu miast: Liptowski Mikułasz oraz Rużomberk. W pobliżu znajduje się również zbiornik Liptovská Mara. Do zamku można dojść szlakiem turystycznym z różnych stron.

• My wybraliśmy najkrótszy szlak na Zamek Liptowski z miejscowości Kalameny,
  • Zamek to może za dużo powiedziane, ponieważ to tylko ruina, ale bardzo malownicza,
  • Długość szlaku żółtego to 2,6 km,
  • Czas wejścia na górę do 1 godzina i 30 minut,
  • Z zamku rozciągają się piękne widoki na Wielki Chocz.

Zobacz także więcej atrakcji na Słowacji blisko polskiej granicy.

Zamek Liptowski (Liptovský hrad) na Słowacji - szlak z Kalameny przez Sedlo pod Kráľovou

Jak dojechać na parking przy szlaku?

Zamek znajduje się 63 kilometry od polskiej granicy w Chyżnem. Musisz jechać na Twardoszyn, Dolny Kubin (po drodze do zobaczenia jest Zamek Orawski) i Lúčky. Potem już na Kalameny.

Parking znajduje się tuż obok ciepłych źródeł. Źródła są bezpłatne, jednak parking przy nich to koszt 4 euro. Wychodzi na to, że parking do zamku również jest płatny. Gdy byliśmy przed 6, to jeszcze nikt nie pobierał opłat, a jak wyjeżdżaliśmy, to Pani machnęła ręką, żeby jechać.

• Współrzędne parkingu przy szlaku do zamku: 49.1338, 19.4198.

Żółty szlak na Zamek Liptowski – mapa trasy i podstawowe informacje

• Długość trasy: 6,2 km,
  • Czas wycieczki z przerwami: 4 godziny,
  • Metrów w pionie: 384 metry.

Sedlo pod Kráľovou

Z parkingu ruszyliśmy żółtym szlakiem pod górę. Przez 600 metrów trasa prowadziła między drzewami. Później wyszliśmy już na łąkę, a za nami zaczęły rozciągać się wspaniałe panoramy widokowe. Lekko pod górę doszliśmy na Sedlo pod Kráľovou. Tam była ławeczka, dlatego usiedliśmy na krótką przerwę. Pięknie było stamtąd widać Tatry Niżne.

Na przełęczy przyszedł szlak czerwony z miejscowości Bukovina i biegł teraz razem z nami do zamku.

Metalowa drabinka i ruiny Liptovský hrad

Szliśmy teraz za znakami żółtymi i czerwonymi. Ścieżka prowadziła zboczem góry i zakosami. Podejście pod górę nie było jakoś wymagające. Co chwilę podziwialiśmy widoki. Do przejścia od przełęczy mieliśmy 40 minut.

Czekaliśmy już kiedy dotrzemy na miejsce i zaczniemy wspinać się po metalowej drabince. Z tego co widzieliśmy, to jedyne wejście na teren zamkowych ruin. Wejście nie jest trudne, ale osoby z lękiem wysokości mogą mieć problemy.

Gdy pokonaliśmy ostatnie szczeble drabiny, to byliśmy zachwyceni. Po drewnianym mostku wkroczyliśmy na dziedziniec zamkowych ruin. Było tam oznakowanie miejsca razem ze szlakowskazami. Obok była drewniana wiata, przy której mogliśmy zrobić sobie przerwę.

Liptovský hrad na Słowacji – kilka informacji

Zamek Liptowski pochodzi z czasów średniowiecza. To najwyżej położony zamek na Słowacji. Znajduje się na terenie Gór Choczańskich na szczycie Sestrč. Zamek wzniósł Bela IV – król Węgier po najeździe tatarskim. Wcześniej istniało tam grodzisko. Pierwotny zamek miał wieżę, dziedziniec i dwie bramy. Był kilkukrotnie niszczony, ale również odbudowywany. Zamek zniszczono i spalono w 1474 roku. Od tego czasu istniała tam ruina, ale bardzo malownicza.

Pętla niebieskim szlakiem

Jeśli jesteś już na zamku to masz dwie opcje – wrócić tym samym szlakiem, którym przyszliśmy. Ten wariant jest krótszy. Można iść dalej szlakiem niebieskim i zrobić pętle.

My szliśmy niebieskim szlakiem. Przed nami było ostre zejście na Przednią Polanę. W ciągu 950 metrów mieliśmy zejść 180 metrów w pionie. Trasa była miejscami widokowa z wychodniami skalnymi. Weszliśmy na polanę, które mimo swojej powierzchni nie była widokowa. Dokoła były drzewa. Tuż za nią skręciliśmy w lewo w wąską ścieżkę.

Przez 1 kilometr schodziliśmy lasem po drodze aż do schronu turystycznego. Tam doszła do nas szeroka droga, którą wracaliśmy po prostym w dół.