Rysianka ze Złatnej – szlak do schroniska i na Halę Lipowską

Schronisko PTTK na Hali Rysianka i na schronisko PTTK na Hali Lipowskiej to dwa kultowe miejsca na mapie Beskidu Żywieckiego. Są chętnie odwiedzane przez turystów, a widoki rozciągające się z obu hal są nie do opisania.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE MYNASZLAKU GŁOSOWANIE

Schronisko PTTK i trasy turystyczne, które do niego prowadzą, są bardzo lubiane przez turystów, dlatego nas tam także nie mogło zabraknąć. Byliśmy tam kilka razy, a w tym wpisie może przeczytać o szlaku ze Złatnej, czyli najkrótszej trasie do schroniska.

• Rysianka mierzy 1322 m n.p.m.,
  • Najłatwiejszy szlak prowadzi ze Złatnej Huty,
  • Popularnym szlakiem jest także ten z Żabnicy,
  • Przez Rysiankę i Halę Lipowską przebiega Główny Szlak Beskidzki,
  • W pobliżu warta zobaczenia jest Romanka oraz Hala Boracza,
  • Na wycieczkę zarezerwuj sobie 5 godzin.

Analiza i omówienie szlaku w programie „Górskie Szlaki Pod Lupą”

Zobacz analizę i omówienie najkrótszego szlaku na Rysiankę ze Złatnej Huty.

Najłatwiejszy i najkrótszy szlak na Rysiankę z dzieckiem – mapa trasy

• Najłatwiejszy i najkrótszy szlak na Rysiankę prowadzi ze Złatnej Huty,
  • Znakowany jest on kolorem czarnym,
  • Szlak mierzy 3,9 km,
  • Czas dojścia z parkingu to 1 godzina i 45 minut,
  • Ten szlak najlepiej wybrać z dzieckiem,
  • My z dzieckiem zmieniliśmy nieco podejście i szliśmy przez Przełęcz Bory Orawskie,
  • Współrzędne parkingu w Złatnej Hucie: 49.5120093, 19.2192024.
  • Poniżej mapa naszej trasy.
Rysianka mapa

Złatna – parking

Zatrzymujemy się na parkingu w Złatnej Hucie. Znajduje się on na końcu wsi. To najlepsze miejsce, żeby rozpocząć wycieczkę na Rysiankę.

• Współrzędne parkingu w Złatnej: 49.5120093, 19.2192024.
Hala Rysianka i Hala Lipowska - opis szlaków ze Złatnej i Żabnicy

Mapa naszej trasy ze Złatnej do Schroniska PTTK Rysianka i Schroniska PTTK na Hali Lipowskiej

Złatna Huta – Przełęcz Bory Orawskie – Trzy Kopce – Schronisko PTTK Rysianka – Schronisko PTTK na Hali Lipowskiej – niebieski szlak do Polany Cerchal – zejście drogą na parking

• Długość naszej trasy to 15,9 km,
  • Na szlaku mieliśmy 700 metrów podejścia,
  • Cała wycieczka z przerwami zajęła nam 7 godzin.

Jak dojść na Rysiankę w Beskidzie Żywieckim?

Ruszamy czarnym szlakiem po drodze asfaltowej. Wychodzimy ponad ostatnie domy, po lewej stronie mając pole biwakowe. Idziemy w towarzystwie potoku Bystra, który wypływa spod Hali Rysianki.

Beton się kończy i wchodzimy na kamienistą drogę. Przekraczamy wspomniany wcześniej potok i wchodzimy do gęstego lasu. Czarny szlak kończy się dla nas po kilku minutach, bo zostawiamy go i zmieniany na żółtą farbę.

Schodzimy lekko w dół, po raz drugi przekraczamy potok Bystra i ostro pniemy się do góry na Przełęcz Bory Orawskie

Hala Rysianka i Hala Lipowska - opis szlaków ze Złatnej i Żabnicy

Przełęcz Bory Orawskie w Beskidzie Żywieckim

Przełęcz Bory Orawskie 948 m n.p.m. znajduje się na granicy ze Słowacją. W tym miejscu można skręcić na niebieski szlak i dojść na Krawców Wierch i na Halę Krawcula. To jest nasz pomysł na kolejny dzień, więc teraz udajemy się w odwrotnym kierunku i pomału zmierzamy na Trzy Kopce.

Dojście na miejsce zajmuję godzinę drogi, dlatego że w ciągu 2 kilometrów mamy prawie 300 metrów podejścia. W terenie tego nie widać, za to pojawiają się pierwsze piękne widoki.

Z Trzech Kopców na Halę Rysiankę w Beskidzie Żywieckim

Na Trzech Kopcach łączymy się z Głównym Szlakiem Beskidzkim na odcinku do Hali Miziowej. Nasz niebieski kolor skręca w prawo i wiedzie dalej na Górę Pięciu Kopców.

My skręcamy w lewo i idziemy dróżką przez las. Co jakiś czas spotykamy nielicznych górołazów, którzy nocowali w schronisku i od samego rana kontynuują wycieczkę. Przechodzimy granicą rezerwatu.

W niektórych miejscach musimy przejść po drewnianych kładkach, bo teren jest grząski. Po tych atrakcjach wychodzimy już na halę, a tam zaczynają się cudowne widoki. Zobaczyć można między innymi kolejne wzniesienia Beskidu Żywieckiego, Małą Fatrę, Góry ChoczańskieWielki Chocz, a także po dokładnym przyjrzeniu się także Tatry.

Hala Rysianka z dzieckiem

W schronisku są tylko 2 osoby, które kończą śniadanie i my z dzieckiem. Kolejny dzień i kolejny raz błogi spokój. Tak jak dzień wcześniej na Klimczoku, tak i tutaj zostajemy w budynku sami. Tym razem Angelika zamawia do jedzenia kwaśnicę. Magnes też wygląda niczego sobie.

Widoki z okna rozleniwiają i ta pogoda. Trafiliśmy idealnie, zwłaszcza że w minionych dniach nie była zbyt ciekawa. Aktualności ze schroniska można śledzić na ich profilu na Facebooku.

Jak jeszcze można dojść do Schroniska PTTK na Hali Rysianka?

Do Schroniska PTTK na Hali Rysianka i Hali Lipowskiej można dojść niemalże z każdej strony. Trochę tych szlaków jest, więc najlepiej zobaczyć na mapę. Bardzo ładny jest szlak przez Halę Boraczą i Halę Redykalną na Halę Lipowską i Halę Rysiankę.

• Zielony szlak z Żabnicy Skałki – 6,4 km,
  • Z Rajczy przez Halę Boraczą – 12,9 km,
  • Z Rajczy przez Halę Redykalną – 10,9 km,
  • Ze Złatnej przez Halę Lipowską – 10 km,
  • Z Żabnicy przez Stację Turystyczną Słowianka – 9,4 km.
Hala Rysianka - najkrótszy szlak

Schronisko PTTK na Hali Lipowskiej

Po śniadaniu ruszamy dalej w kierunku Hali Lipowskiej. Prowadzi nas szlak żółty i niebieski. Dojście do kolejnego schroniska PTTK to tylko kilkanaście minut drogi. Spotykamy na miejscu 3 osoby i pilnującego wejścia psiaka. Kontroluje wszystko i trzeba być grzecznym, także Maja nie odzywa się i udaje, że śpi. Magnesik i w drogę.

Na hali znajduje się drewniany krzyż, przy którym dawniej odprawiano msze święte dla pasterzy z tej hali i z innych okolicznych, kaplica i głaz pamiątkowy, przy którym kończy się Droga Światła upamiętniająca biskupa krakowskiego Karola Wojtyłę, który bywał na Hali Lipowskiej.

Z polany widać panoramę Tatr, Małej Fatry oraz Beskidu Żywieckiego. Zimą na polanie działa orczykowy wyciąg narciarski. Gdy byliśmy na miejscu, to jedna większa grupa właśnie zbierała się wyjścia, a kilka chwil później od strony Hali Boraczej nadeszła kolejna.

Z wielką przyjemnością wybralibyśmy dalej szlak żółty, który idzie na Halę Redykalną, ponieważ jest bardzo widokowy. My z kolorem niebieskim, trasą nie mniej atrakcyjną zmierzamy do Złatnej.

Szlak z Hali Lipowskiej do Złatnej

Idziemy najpierw przez las, a następnie wychodzimy między pojedyncze drzewa. Widoki otwierają nam się na Pilsko 1557 m n.p.m. i inne słowackie wzniesienia. Spotykamy się ze szlakiem żółtym, ale tylko mijamy go, bo my cały czas idziemy z kolorem niebieskim.

Skręcamy w prawo i idziemy granicą lasu. Co jakiś czas pojawi nam się piękny, górski krajobraz. Kilka lat temu tą trasą już szliśmy, ale ze Złatnej na Halę Lipowską. Im niżej jesteśmy, tym bardziej wytężamy wzrok, ponieważ musimy wejść na nową ścieżkę. Pojawia się ona, gdy dochodzimy do szerokiej drogi. Nią mamy dojść z powrotem do samochodu.

Wracamy do Złatnej

Na szerokiej drodze skręcamy w lewo. Trzeba uważać, bo ta ścieżka nie jest zbyt dobrze oznaczona. Jej oznakowanie to biały chłopek w czarnym kwadracie. Po zejściu nieco niżej do wiaty włączamy GPS w telefonie i kierujemy się przez polne drogi na parking, żeby nie maszerować zbyt wiele asfaltem.

Jak dojść szybciej do samochodu? Jeśli idziemy z góry, widzimy po prawej stronie wiatę, to 30 metrów przed nią skręcamy w lewo w drogę, która prowadzi lekko pod górę. Następnie odbijamy lekko w prawo i jesteśmy już na łące. Idziemy dalej przez pole, kierując się lekko w prawą stronę nad domami. Dojdziemy wtedy do drogi asfaltowej, która sprowadzi nas prosto na parking.