Drawieński Park Narodowy i Puszcza Drawska – atrakcje, ścieżki, MAPA

Drawieński Park Narodowy położony jest w woj. lubuskim, zachodniopomorskim i wielkopolskim (najmniejsza powierzchnia). Teren Puszczy Drawskiej słynie z gęstych lasów, niezliczonych jezior, wielu gatunków zwierząt, czyli po prostu z pięknej przyrody. Gdy wjechaliśmy na teren parku i wysiedliśmy z samochodu, to pierwsza myśl, która mi się nasunęła to.

– Ale zapach lasu!

To było naprawdę coś niesamowitego. Przyjechaliśmy akurat wtedy na parking przy Jeziorze Ostrowieckim.

Na terenie parku znajdują się obszary ochrony ścisłej oraz rezerwaty przyrody np. Torfowisko Osowiec, Leśne Źródła, Mszary Tuczyńskie, Stary Załom i Torfowisko Konotop. Podczas wizyty można przespacerować się ścieżkami przyrodniczymi, szlakami turystycznymi oraz poznać różne atrakcje. Wielu turystów przyjeżdża tutaj ze względu na spływy kajakowe rzeką Drawą. Kajaki są dostępne od 1 lipca do 15 marca.

Drawieński Park Narodowy

Drawieński Park Narodowy – MAPA. Gdzie szukać?

W Internecie do kupienia jest mapa wydawnictwa Eko-Graf za około 14 złotych. Z mapą tego terenu mieliśmy ciekawą historię. Pojechaliśmy do wsi Głusko, ponieważ tam znajduje się Punkt Informacji Turystycznej „Wodny Świat”. Myślimy, że dostaniemy sporo materiałów i do tego jakąś mapę. Okazało się na miejscu, że dostaliśmy tylko małą broszurkę, na której były ogólne informacje. Pani powiedziała, że możemy sobie kupić dużą mapę, ale nie skorzystaliśmy, ponieważ używaliśmy w telefonie mapy.cz.

• Współrzędne IT w Głusku: 53.0472, 15.9435.

Później wracaliśmy do kwatery i zatrzymaliśmy się na chwilę w Strzelcach Krajeńskich. Tam weszliśmy do Informacji Turystycznej i dostaliśmy mapę Drawieńskiego Parku Narodowego za darmo! Tę samą mapę, za którą w głównej informacji parku musielibyśmy płacić. Tak więc polecamy najpierw wizytę w Strzelcach Krajeńskich.

• Adres: SPICHLERZ, Wojska Polskiego 1, 66-500 Strzelce Krajeńskie
  • Współrzędne IT: 52.8797, 15.5377.

W Strzelcach Pani bardzo pomocna, z chęcią opowiedziała o atrakcjach i okolicy. Dała sporo materiałów.

Co warto wiedzieć o tym miejscu? Ciekawostki DPN

Drawieński Park Narodowy utworzono w 1990 roku. Jego powierzchnia to 115,36 km2, a powierzchnia otuliny wynosi 352,67 km2. Symbolem parku jest wydra. Główne rzeki DPN to: Drawa, Płociczna, Słopica i Korytnica. Na terenie parku mieści się 20 jezior. Mieszkają tam różne zwierzęta i można oglądać liczne rośliny. Spotkamy tam: torfowiska, bagna, świeże łąki, wrzosowiska czy szuwary. Jest tam bogactwo różnych ekosystemów.

Na terenie DPN rośnie ponad 900 gatunków roślin! Jeśli interesujesz się ptakami, to również się nie zawiedziesz. Znajdziesz ich tam naprawdę sporo. Zamieszkuje tam ponad połowa gatunków występujących w Polsce. Ze ssaków spotkasz tam jelenie, sarny czy bobry. A co z wydrą? Wydra jest symbolem Drawieńskiego Parku Narodowego, ale jest to zwierzę niezwykle trudne do zobaczenia.

Drawieński Park Narodowy – atrakcje, ścieżki przyrodnicze i szlaki turystyczne

Na terenie parku wytyczono ponad 100 kilometrów szlaków pieszych, którymi mogą poruszać się również rowerzyści. Szlaki piesze są trasami długimi i najczęściej nie tworzą pętli – ścieżki podobnie. Znakowane są zieloną choinką w białym kwadracie. W Internecie nie mogliśmy znaleźć wyznaczonych tras, dlatego sami postaraliśmy się ja nanieść na mapy.cz.

Ścieżka Głusko

Najlepiej rozpocząć przy kościele MB Częstochowskiej. Trasa mierzy około 3,5 km, a jej przejście zajmie Ci 60 minut. Po drodze zobaczysz np. most niskowodny, Elektrownię Kamienna, dawną hutę szkła Głusko-Kamienna oraz hutę Podszkle. Na trasie będą również punkty widokowe.

Ścieżka Jezioro Ostrowieckie

Ścieżka Jezioro Ostrowieckie to idealna okazja, aby poznać piękno przyrody. Mierzy około 7,7 km, ale w każdej chwili można trasę zmodyfikować. Przejście zajmuje około 2 godziny i 15 minut. Po drodze będzie również Jezioro Perkoz, Jezioro Czarne, ruiny kościoła Ostrowite czy Węgornia z ruinami młyna wodnego. Tamtędy przepływa Płociczna.

Ścieżka Międzybór

Ścieżka Międzybór mierzy 4 kilometry, a jej przejście zajmuje około 2 godziny i 15 minut. Towarzyszy jej szlak pieszy zielony. Po drodze jest np. kładka Konotop oraz Tragankowe Urwisko.

Ścieżka Barnimie

Kolejna to ścieżka Barnimie mierząca 7,6 km. Można rozpocząć w miejscowości Zatom lub Barnimie. Trasa prowadzi nad rzeką Drawą w towarzystwie czerwonego szlaku pieszego imienia Hetmana Stefana Czarnieckiego.

Ścieżka Drawnik

Ścieżka Drawnik mierzy około 4 kilometry i prowadzi nad rzeką Drawą. Po drodze jest punkt widokowy. Trasa jest bardzo malownicza. W pobliżu znajduje się miasto Drawno.

Co warto zobaczyć w Drawieńskim Parku Narodowym i okolicy?

Oprócz powyższych ścieżek, którymi warto wędrować, podrzucam kilka miejsc, które warto zobaczyć.

• Rzeka Drawa,
  • Elektrownia Kamienna,
  • Ruiny kościoła Ostrowite,
  • Historyczne Drogi – Droga Solna, Droga Marchijska oraz Droga Stargardzka,
  • Fortyfikacje Pozycji Pomorskiej – ścieżka poznawcza Głusko.