Park Świerklaniec i Pałac Kawalera – atrakcje, zwiedzanie, godziny otwarcia

Park w Świerklańcu w woj. śląskim znajduje się w pięknej, zielonej okolicy i oferuje wiele atrakcji dla całej rodziny. Można podziwiać piękno przyrody – od leśnych ścieżek, drzew do pól kwiatowych. Możesz też zobaczyć liczne rzeźby lub po prostu usiąść na chwilę i odpocząć. W parku można także uprawiać sporty. Podczas wizyty widzieliśmy sporo biegaczy i rowerzystów. Park założył ród Henckel von Donnersmarck na przełomie 1670-1680 roku obok Zamku w Świerklańcu.

Park odwiedziliśmy, ponieważ wracaliśmy do domu z naszej podróży po województwie lubuskim. Pomyśleliśmy, że na chwilę wpadniemy, aby zobaczyć to miejsce. Ani chwili nie żałowaliśmy, że się tam znaleźliśmy. Bardzo nam się w parku podobało. Zrobiliśmy podczas spaceru prawie 5 kilometrów! Jedną z głównych atrakcji Parku Świerklaniec jest Pałac Kawalera.

Jak dojechać do Parku w Świerklańcu? Gdzie zaparkować?

Świerklaniec to wieś w powiecie tarnogórskim, którą zamieszkuje około 4200 osób. Nazwa pochodzi z języka śląskiego – świerkla i oznacza świerka. To teren bardzo zielony, dlatego chętnie przyjeżdżają tutaj mieszkańcy Katowic i sąsiednich miast. Z Katowic do Świerklańca dojedziesz w ciągu 30 minut – 25 kilometrów. Musisz jechać na Chorzów, Bytom oraz Piekary Śląskie. Park znajduje się w pobliżu drogi numer 78 z Tarnowskich Gór do Siewierza.

Za bramą parku znajduje się płatny parking. Postój kosztuje 10 złotych za cały dzień, jednak nie wiadomo dokładnie, w jakim terminie pobiera są opłaty. My byliśmy w styczniu i staliśmy za darmo. Przy parkingu znajduje się Urząd Stanu Cywilnego, a obok Biedronka oraz Pepco.

• Współrzędne obszernego parkingu: 50.4330, 18.9472.

Pałac Kawalera w Świerklańcu – historyczyna atrakcja w parku

Pałac Kawalera zwany także Domem Kawalera to jedna z atrakcji, którą można zobaczyć w parku. Na pewno go dostrzeżesz, ponieważ to okazała budowla wzniesiona w 1906 roku przez ród Donnersmarckców. Wybudowano go na styl francuskiego neobaroku. Powstał specjalnie dla ostatniego pruskiego króla Wilhelma II. Cesarz niemiecki przyjeżdżał tutaj na polowania. Obecnie znajdziesz tam restaurację oraz hotel, natomiast po II wojnie światowej w budynku urządzono ośrodek szkoleniowy dla górnictwa. Gdy przechodziliśmy obok niego, to robił wrażenie. Znajduje się na liście zabytków województwa śląskiego. Dawniej obok stał jeszcze pałac zwany Małym Wersalem.

• Pałac można zwiedzać w dni robocze od 8:00 do 14:00 oraz w weekendy. Trzeba się zapisać na zwiedzanie. Telefon: 322844330.

Rzeźby, staw oraz Jezioro Świerklaniec

Po obejrzeniu obiektu z zewnątrz poszliśmy zobaczyć pozostałe miejsca. Były to okazałe rzeźby, staw oraz ogromne Jezioro Świerklaniec. Zabytkowy park ma 180 hektarów, czyli jest ogromny! Założyli go w 1680 roku przedstawiciele rodu Henckel von Donnersmarck. Dawniej w parku stał jeszcze okazały zamek, jednak pozostała z niego tylko mała ruina. W pobliżu Domu Kawalera jest pałacowa muszla koncertowa, plac zabaw, maszt flagowy czy fontanna „Trzy Nimfy”. W sezonie przy fontannie działa Cafe Piwniczka, w której można kupić lody oraz coś słodkiego.

Spacer po zabytkowym parku

Zwiedzanie zabytkowego parku zajęło nam około 80 minut. Wstęp jest bezpłatny i możliwy od zmierzchu do świtu. Na końcu musieliśmy wstąpić na plac zabaw. Polecamy ten bliżej parkingu, ponieważ jest nowszy i jest więcej atrakcji. Szliśmy z parkingu najpierw do Pałacu Kawalera, później do fontanny, lewą stroną stawu do dawnej gazowni pałacowej i na końcu nad zalew. Wracaliśmy drugą stroną stawu i obok pałacu. W parku jest sporo ławek, dlatego każdy spokojnie znajdzie dla siebie miejsce. Park można zwiedzać również z przewodnikiem, który opowie jego historię. Ciekawe jakby teraz wyglądał Mały Wersal i Zamek Piastowski, gdy historia potoczyła się inaczej? Podobno zamek piastowski stał już tam za czasów panowania Bolesława Chrobrego, czyli bardzo dawno temu. Warto tam trafić, żeby odkryć jego całą historię.

Atrakcje w parku – mapa miejsc

Gdy trafisz na parking, to zaraz obok zobaczysz mapę z zaznaczonymi miejscami, które warto zobaczyć. Najlepiej skorzystać sobie z nawigacji w telefonie. Polecamy mapy.cz lub LocusMap. Wtedy bez trudu odnajdziesz te miejsca.

• Nieistniejący Mały Wersal,
  • Rzeźby Fremieta,
  • Maszt,
  • Ruiny Starego Zamku,
  • Kordegarda – Urząd Stanu Cywilnego.

W Polsce warto jeszcze zobaczyć: Ostrysz nad Dzianiszem, Grodzisko Owidz i Przy Młynie w Żmiącej.