Ostrysz nad Dzianiszem – opis szlaku na szczyt, zdjęcia oraz mapa

Ostrysz to wzniesienie znajdujące się na Pogórzu Spisko-Gubałowskim na szlaku czerwonym. Mierzy 1023 m n.p.m. i znajduje niedaleko Zakopanego. Jego zaletą jest to, że jest rzadko odwiedzany, dlatego nie spodziewaj się tam tłumów ludzi, a dodatkowo okolica się bardzo widokowa. Wybraliśmy się tam, ponieważ podczas naszego pobytu w Zakopanem padało, więc szukaliśmy ciekawej alternatywy, żeby nie siedzieć w kwaterze. Jeszcze zanim przejdziemy do opisu tego szlaku, to podrzucam kilka wpisów z naszego bloga, które mogą Cię zainteresować.

1. Wszystkie najważniejsze informacje o Gubałówce,
  2. Najciekawsze atrakcje w Zakopanem,
  3. Nasze szlaki w Tatrach, które polecamy początkującym,
  4. Opis szlaku na Giewont,
  5. Ponad 20 miejsc, które warto zobaczyć w Małopolsce,
  6. Obszerny wpis o Tatrach Wysokich i Tatrach Zachodnich.
Wieś Dzianisz

Ostrysz – mapa i miejsce, w którym zatrzymaliśmy samochód

Ostrysz znajduje się nad centrum podhalańskiej wsi Dzianisz. W miejscowości warto zobaczyć drewniany kościół Matki Boskiej Częstochowskiej, który został wybudowany w 1932 roku. Wejście na szczyt jest bardzo proste, dlatego polecamy go na wycieczkę z dzieckiem.

My rozpoczęliśmy wycieczkę przy drodze, która łączy Ciche-Górne i Dzianisz. Na górskiej mapie to miejsce było zaznaczone, jako punkt widokowy. Faktycznie tak było, ponieważ już z tego miejsca mogliśmy obejrzeć Tatry, chociaż pogoda nie była zbyt ciekawa. Współrzędne miejsca, w którym zostawiliśmy samochód: 49.338915, 19.864710.

Mapa Ostrysz
Parking pod Ostryszem
Poniżej przy drodze zostawiliśmy samochód

Łatwe wejście na Ostrysz, które polecamy na wycieczkę z dzieckiem

Gdy podjechaliśmy na miejsce, to było błękitne niebo, jednak wzięliśmy parasole i ruszyliśmy pod górę. Na Ostrysz prowadził nas kolor czerwony. Głównie biegł polanami, a chwilę lasem. Po lewej stronie mieliśmy widoki na Tatry i Gubałówkę, a po prawej Gorce. Trasa była rozmoczona, dlatego buty mieliśmy błotniste. Co chwilę obracaliśmy się do tyłu, ponieważ na sąsiednich polanach jeździły samochody terenowe. Z tamtej strony przychodził właśnie nasz szlak czerwony.

Szlak na Ostrysz z dzieckiem
Widok na Tatry spod Ostrysza
Widok na Gorce spod Ostrysza
Widok na Tominów Wierch

Ostrysz na Pogórzu Spisko-Gubałowskim nad Dzianiszem

Dotarliśmy na Ostrysz 1023 m n.p.m. Wejście zajęło nam 20 minut. Do przejścia mieliśmy 800 metrów. Sam wierzchołek jest zalesiony i nie jest oznaczony tabliczką. Jest kamienny słup, ławki, kamień ze znakiem Szlaku Kultury Wołoskiej i grób z napisem „przyjacielowi przyjaciele”. Zaczęło padać, więc zebraliśmy się do drogi powrotnej. Deszcz dopadł nas prawie przy samochodzie, chociaż na szczęście jego największa fala przeszła bokiem.

Ostrysz - miejsce odpoczynku
Szczyt Ostrysz na Pogórzu Spisko-Gubałowskim
Zejście z Ostrysza

Dłuższy wariant szlaku na Ostrysz

Jeśli chcesz spędzić więcej czasu na szlaku, to polecamy Ci rozpoczęcie wycieczki na Gubałówce i przejście do Chochołowa. Na całym odcinku można zachwycać się wspaniałymi widokami. Trasa prowadzi przez Gruszków Wierch 1030 m n.p.m. (tam znajduje się ciekawa kapliczka), Tominów Wierch 1019 m n.p.m., Ostrysz 1023 m n.p.m., Tomiński Wierch 837 m n.p.m. i Cyrylicę 896 m n.p.m. Cała trasa mierzy 12 kilometrów.