Dolina Wodącej na Jurze – droga krzyżowa na Grodzisko Pańskie

Dolina Wodącej lub jak mówi się inaczej Dolina Wodąca, to niezwykle urokliwa dolinka na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Do tej pory szliśmy już nią kilka razy. Pierwszy raz podczas wędrówki Szlakiem Orlich Gniazd, natomiast drugi podczas przejścia Szlakiem Warowni Jurajskich. Zwiedzając Dolinę Wodącej musisz zwrócić uwagę na kilka atrakcji. Poniżej lista miejsc, które warto zobaczyć w dolince i tuż obok niej:

1. Zegarowe Skały,
  2. Jaskinia Jasna,
  3. Jaskinia nu Biśniku,
  4. Zamek Pilcza w Smoleniu,
  5. Grodzisko Chłopskie,
  6. Grodzisko Pańskie,

W tym wpisie skupię się przede wszystkim na tym ostatnim miejscu, czyli Grodzisku Pańskim, ponieważ to właśnie ono było naszym celem podczas ostatniej wizyty. Była to piękna jesienna wycieczka, którą zrobiliśmy przed sesją ślubną na Pustyni Błędowskiej.

Dolina Wodącej znak

Jak dojechać do Doliny Wodącej na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej?

Do Doliny Wodącej najlepiej dojechać od strony Olkusza. Dojazd z miasta zajmuje 25 minut. Jechaliśmy przez Rabsztyn, Pazurek, Zarzecze i Domaniewice. W Domaniewicach pojawiły się znaki w kierunku Doliny Wodącej. Gdy dojechaliśmy na koniec drogi asfaltowej, to po prawej stronie pojawił się parking. Współrzędne parkingu: 50.414369, 19.668687.

Do doliny można dojechać także od strony północnej. Tam parking znajduje się przy Zamku Pilcza w Smoleniu. Współrzędne: 50.439752, 19.675603.

Nasz parking w Dolinie Wodącej od strony Domaniewic

Na Grodzisko Pańskie dotarliśmy za stacjami drogi krzyżowej

Szliśmy przed siebie szeroką drogą, aż dotarliśmy do szlaków koloru czarnego i niebieskiego. Tam znajdowała się drewniana wiata, szlaban oraz tablice informacyjne. Ruszyliśmy za kolorem niebieskim i po kilkuset metrach odbiliśmy w prawo za znaki koloru czerwonego i zielonego. One miały nas doprowadzić na Grodzisko Pańskie. Szlak zielony to tak zwany Szlak Jaskiniowców. Poniżej jeszcze mapa z zaznaczoną Doliną Wodącej, Zegarowymi Skałami i Grodziskiem Pańskim (mapa wydawnictwa Compass).

Mapa Doliny Wodącej

Szliśmy ostro, jak na Jurę Krakowsko-Częstochowską pod górę za stacjami drogi krzyżowej. Podejście nie było długie, ponieważ trwało jakieś 20 minut. Cały czas szliśmy przez las. Dolina Wodącej jest idealna na wycieczkę z dzieckiem. Najmłodsi będą zachwyceni.

Wejście do Doliny Wodącej
Dolina Wodąca z dzieckiem
Stacje drogi krzyżowej w Dolinie Wodącej

Grodzisko Pańskie to formacje skalne, gdzie z najwyższego punktu rozciągają się wspaniałe panoramy widokowe na okolicę. Jest tam również krzyż oraz figury świętych. Największe wrażenie zrobiły na nas kolorowe drzewa. Dawniej istniał tutaj gród obronny, który był najsilniejszym ogniwem obronnym od Smolenia po Strzegową. Umocnienia zostały zniszczone podczas walk Władysława Łokietka z Wacławem II. Pochodziliśmy tam chwilę, a później wróciliśmy tym samym szlakiem do samochodu.

Grodzisko Pańskie
Grodzisko Pańskie na Jurze
Jesień na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej
Jesień w Dolinie Wodącej
Grodzisko Pańskie widoki
Grodzisko Pańskie w Dolinie Wodącej

Idąc Szlakiem Jaskiniowców, można zobaczyć: Skałę Biśnik, Jaskinię Jasną i Zegarowe Skały

Szlak Jaskiniowców prowadzi dalej na Grodzisko Chłopskie i do Zegarowych Skał, które widoczne są z bardzo daleka. Pamiętam jak zatrzymaliśmy się na przerwę podczas Szlaku Orlich Gniazd pod ogromną skałą Biśnik. Tam jest drewniana wiata, w której można odpocząć. Później warto zajrzeć do Jaskini na Biśniku do Jaskini Psiej.