Gozdowice, Stare Łysogórki i Czelin – Rejon Pamięci Narodowej

Gozdowice, Stare Łysogórki, Siekierki i Czelin to miejscowości, które musi odwiedzić każdy, kto interesuje się historią Polski. Jest to rejon pamięci narodowej przesiąknięty wielką historią wojenną. Wszystkie te poniższe miejsca można zobaczyć podczas jednego dnia, a nawet jednego popołudnia.

• W Gozdowicach znajduje się prom turystyczny, pomnik sapera, punkt dowodzenia forsowaniem Odry oraz Muzeum Pamiątek Wojsk Inżynieryjnych,
  • W Starych Łysogórkach jest Muzeum Pamiątek 1. Armii Wojska Polskiego oraz Dziejów Ziemi Mieszkowickiej, czołg IS-2 oraz cmentarz wojenny 1 Armii Wojska Polskiego,
  • W Czelinie znajduje się park archeologiczny.
Czelin

Czelin – park archeologiczny

My rozpoczęliśmy od miejscowości Czelin. Tam interesował nas park archeologiczny. Zatrzymaliśmy się tuż przy nim, na wyznaczonym parkingu. Współrzędne postoju: 52.7349, 14.3804.

Zwiedzanie wszystkich punktów w parku zajęło nam 30 minut. Dzięki tablicom dowiedzieliśmy się wielu ważnych rzeczy o tym rejonie pamięci narodowej. Jest to jedna z najstarszych miejscowości, ponieważ jej początki sięgają I wieku naszej ery. Po VI wieku istniała tam już pierwsza osada. Podczas badań znaleziono ceramikę, grzebienie, krzesiwa czy uzbrojenia.

Co ciekawe w Czelinie stoi pierwszy słup graniczny nad Odrą. Został postawiony w 1945 roku i o tym także możemy dowiedzieć się na miejscu. Naszą uwagę zwrócił ogromny obelisk, na którym wisiała flaga Polski.

Tuż nad samą rzeką Odrą chyba niedawno zbudowano drewnianą wiatę, przy której można zostawić rower, odpocząć oraz zapalić ognisko. Mało kto wie o tym miejscu, dlatego nie zdziw się, że gdy tam przyjedziesz, to będziesz sam. Park czynny jest codziennie całą dobę. Wstęp jest bezpłatny.

Czelin - park archeologiczny
pierwszy słupek graniczny nad Odrą

Gozdowice – co tam zobaczyć?

Gozdowice leżały kilka kilometrów dalej, więc pojechaliśmy w ich kierunku. Tam zatrzymaliśmy się na darmowym parkingu przy muzeum. Współrzędne parkingu: 52.7648, 14.3233.

Muzeum Pamiątek Wojsk Inżynieryjnych

Przeszliśmy przez drogę i poszliśmy do Muzeum Pamiątek Wojsk Inżynieryjnych, które było otwarte w niedzielę. W środku siedziała jedna osoba w kasie biletowej. Poza nami nie było nikogo. Wewnątrz jest kilka sal wystawowych, a w nich między innymi: mapy, makiety przepraw promowych, kolekcja sprzętu z II wojny światowej, wyposażenie żołnierzy polskich, radzieckich i niemieckich.

Czas zwiedzania muzeum to około 30 minut. Na zewnątrz są jeszcze okopy oraz machiny wojenne. Bilet wstępu kosztował po 6 złotych, ale my kupiliśmy od razu bilet łączony do muzeum w Starych Łysogórkach i zapłaciliśmy za 2 muzea 10 złotych na osobę. Bilety ulgowe są po 4 złote. Godziny otwarcia musisz sprawdzić w Internecie, ponieważ się zmieniają. Jak byliśmy w lutym, to np. w poniedziałki i wtorki było zamknięte.

Pomnik sapera, prom turystyczny

Tuż obok Muzeum Pamiątek Wojsk Inżynieryjnych znajduje się pomnik sapera. Powstał na cześć żołnierzy wojsk inżynieryjnych. Oni w 1945 roku zbudowali most pontonowy przez Odrę. Nieco dalej kursuje prom turystyczny, który przewoził turystów na niemiecki brzeg Odry. Przewoził, ponieważ przez koronawirusa musiał zawiesić swoją kilkunastoletnią działalność. Prom przewoził także samochody, a zwłaszcza rowerzystów, którzy uwielbiają ścieżki Pomorza Zachodniego.

Pomnik sapera gozdowice

Punkt widokowy z bunkrem, czyli miejsce dowodzenia nad Odrą

Bardzo ciekawym miejscem jest punkt dowodzenia nad Odrą, który znajduje się poza centrum Gozdowic. To świetny punkt obserwacyjny na rzekę oraz ciekawe miejsce do odwiedzenia. Od drogi głównej to jakieś 300 metrów, a samochodem można dojechać pod samą drewnianą budowlę, która nie jest bunkrem. Droga do tego miejsca prowadzi obok tak zwanej ściany chwały z mapą Polski. W tym miejscu w 1945 roku nasi żołnierze obserwowali wojska nieprzyjaciela. Współrzędne miejsca: 52.7702, 14.3113.

punkt dowodzenia gozdowice

Stare Łysogórki – co tam zobaczyć?

Po odwiedzeniu tych miejsc w Gozdowicach ruszyliśmy dalej wzdłuż rzeki Odry na północ. Po kilkunastu minutach dojechać do Starych Łysogórek. Tam chcieliśmy zobaczyć Muzeum Pamiątek 1. Armii Wojska Polskiego oraz Dziejów Ziemi Mieszkowickiej, czołg IS-2 oraz cmentarz.

Muzeum Pamiątek 1. Armii Wojska Polskiego oraz Dziejów Ziemi Mieszkowickiej

Mieliśmy bilet łączony z poprzednim muzeum, więc teraz od razu weszliśmy do środka. Tam zwiedzanie było jeszcze krótsze, ponieważ budynek był mniejszy. W Starych Łysogórkach także możne zobaczyć przedmioty związane z wydarzeniami nad Odrą z 1945 roku. Dodatkowo na piętrze znajdowała się wystawa rowerowa. Współrzędne bezpłatnego parkingu: 52.7920, 14.2680.

Czołg IS-2 i cmentarz wojenny 1 Armii Wojska Polskiego

Przed budynkiem znajduje się czołg IS-2, który jest bardzo chętnie wykorzystywany do zdjęć. Był on świadkiem działań wojennych. Spacerem można przejść do cmentarza wojennego 1 Armii Wojska Polskiego. Mówi się o nim, że to cmentarz w Siekierkach. Dawniej w tym miejscu można było zobaczyć drewniane krzyże, natomiast obecnie cmentarz wygląda bardzo dostojnie i okazale. Najbardziej okazałym elementem jest 18-metrowy pomnik wykonany z granitu.