Chełmska Góra w Koszalinie – sanktuarium i wieża widokowa

Chełmska Góra w Koszalinie to święte miejsce dla pielgrzymów w województwie zachodniopomorskim. Znajduje się tam Sanktuarium Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej, do którego wybraliśmy się podczas naszej wizyty w mieście. Najwyższym punktem całego masywu jest Krzyżanka mierząca 136 m n.p.m.

sprawdź atrakcje turystyczne Koszalina

Oprócz sanktuarium znajduje się tam wieża widokowa, z której rozciągają się przepiękne widoki. Niestety te mogliśmy zobaczyć tylko na zdjęciach, ponieważ poza sezonem była zamknięta. Cały teren jest zalesiony, a dodatkowo trwały tam jakieś prace budowlane, więc musieliśmy być ostrożni. Oprócz nas spotkaliśmy na miejscu kilkanaście innych osób.

wieża widokowa

Parking przy Sanktuarium na Górze Chełmskiej w Koszalinie

Przyjechaliśmy prosto znad Morza Bałtyckiego, ponieważ tam zwiedzaliśmy atrakcje turystyczne Mielna. Po drodze jeszcze musieliśmy wstąpić do mechanika w Koszalinie na wymianę tłumika. Przyjechaliśmy na parking przy Sanktuarium na Górze Chełmskiej dopiero po godzinie 13. W noclegu mieliśmy zakwaterować się po 14, więc mieliśmy chwilę czasu, żeby zdobyć Krzyżankę.

Nawigacja prowadzi bardzo różnie, gdy wpiszesz Góra Chełmska, więc najlepiej wpisać te współrzędne: 54.2046, 16.2262. One doprowadzą na parking przy ulicy Słupskiej. Tam postój jest bezpłatny, a dojście do sanktuarium i wieży widokowej zajmuje 5 minut.

Można także wpisać w nawigacji: Sanktuarium na Górze Chełmskiej w Koszalinie lub Sanktuarium Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej.

Chełmska Góra parking
Chełmska Góra

Góra Chełmska – wieża widokowa i inne atrakcje dla turystów

Góra Chełmska chętnie odwiedzana jest przez turystów ze względu na atrakcje turystyczne. Największą jest tam wieża widokowa znajdująca się na szczycie przy obecnie budowanym Centrum Pielgrzymkowym. Jest tam także wspomniane już sanktuarium, ruiny kaplicy z XIII wieku, ruiny kościoła z XV wieku, pomnik prezydentów, pomnik powstańców listopadowych, zabytkowa wieża ciśnień, park linowy oraz Górka Piaskowa. Z daleka dobrze widoczny jest maszt Radiowo-Telewizyjnego Ośrodka Nadawczego. Dla nas najciekawsze były szlaki turystyczne. A tych jest kilka:

• Szlak Pielgrzymkowy,
  • Szlak Porwanego Księcia,
  • Szlak Pętla Tatrzańska,
  • Szlak imienia Józefa Chrząszczyńskiego,
  • Pomorska Droga świętego Jakuba.

Godziny otwarcia wieży widokowej: od kwietnia do września od godziny 10:00 do 19:00. W 2020 roku było chyba trochę zmian poprzez koronawirusa, ponieważ godziny otwarcia wyglądały trochę inaczej. Sprawdź poniżej – kliknij na zdjęcie.

wieża widokowa
wieża widokowa Chełmska Góra

Krzyżanka, Krzywogóra, Leśnica i Lisica

Oprócz Krzyżanki 136 m n.p.m., która jest najwyższym szczytem Góry Chełmskiej, możemy także wyróżnić Krzywogórę 133 m n.p.m., Leśnicę 118,5 m n.p.m. oraz Lisicę 33 m n.p.m. Te tereny są tak piękne, że można tam na spacerach spędzić cały dzień. Po mapkę terenu najlepiej wybrać się do Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej w Koszalinie. Znajduje się ona przy ulicy Dworcowej 11-15.

Sanktuarium Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej

Pierwsze sanktuarium istniało tam już w XIII wieku. Największy rozkwit nastąpił w średniowieczu, jednak później przez reformację luterańską budynki zniszczono. Od 1977 roku czyniono starania, aby na Górze Chełmskiej zbudować nowe sanktuarium. Obecnie w środku znajduje się obraz Matki Bożej. Można tam wejść, aby się pomodlić, albo po prostu zobaczyć wnętrze.