Hruboskalsko w Czeskim Raju – Hruba Skała i Zamek Valdstejn

Hruboskalské skalní město, Hruboskalsko lub po prostu Hruba Skała to skalne miasto w Czeskim Raju. Znajdują się tam formacje skalne, Zamek Hrubá Skála, Zamek Valdštejn oraz piękne punkty widokowe. To trzeba obejrzeć na własne oczy, a dzisiaj chcemy Ci pokazać dwie trasy, które możesz przejść, żeby to wszystko zobaczyć.

1. Trasa w okolicy Zamku Hruba Skała,
  2. Trasa w okolicy Zamku Valdštejn.

Obie trasy po skalnym mieście zrobisz podczas jednego dnia, a my polecamy dodać do tego jeszcze Zamek Trosky.

1. TRASA W OKOLICY ZAMKU HRUBA SKAŁA W CZESKIM RAJU

Zacznijmy od trasy po skalnym mieście w okolicy Zamku Hrubá Skála. Szlak nie jest długi i prowadzi po najpiękniejszych terenach Hruboskalské skalní město. Na początku jest zamek, później wąski przesmyk Mysia Dziura oraz punkty widokowe Mariánská vyhlídka i Zámecká vyhlídka, z których pięknie widać zamek.

• Długość trasy: 2,5 km,
  • Czas wycieczki: 1-2 godziny,
  • Suma podejść: 112 metrów.

Jak dojechać na Skalnego Miasta Hruba Skała?

Dojazd od granicy z Polską w Jakuszycach zajmuje około 60 minut – 52 kilometry. Droga przez: Tanvald, Železný Brod, Radostná pod Kozákovem i Radvánovice. Dojazd z Wrocławia zajmuje w okolicach 3 godzin. Musisz dojechać na parking pod zamkiem.

• W sezonie wakacyjnym pod zamek dojeżdżają autobusy.

Gdzie zaparkować? Parking przy Zamku Hruba Skała

Spokojnie możesz zaparkować przy Zamku Hruba Skala. Jest tam parking na kilkadziesiąt samochodów. Postój jest płatny codziennie.

• Opłaty tylko gotówką u parkingowego: 1 godzina – 30 koron, 2 godziny – 60 koron lub cały dzień – 90 koron,
  • W późniejszych godzinach możesz nie znaleźć miejsca,
  • Około 300 metrów przed zamkiem jest parking leśny z oznakowaniem na 3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Ludzie tam parkują, ale podobno nie jest to normalny parking i możesz dostać mandat. Nie wiem do końca, jak jest.
  • Współrzędne parkingu przy zamku: 50.5445, 15.1925,
  • Współrzędne parkingu leśnego: 50.5453, 15.1885.

Najpiękniejsza trasa przez Hruboskalské Skalne Miasto w Czeskim Raju

Poniżej na mapie zaznaczyłem trasę, którą przeszliśmy. Rozpoczęliśmy na parkingu przy Zamku Hruba Skala. Planowaliśmy przejść szlak w około 1 godzinę i 30 minut. Najpierw zeszliśmy w dół po kamiennych schodkach i doszliśmy do Mysiej Dziury.

Mysia Dziura – skalne miasto

Mysia Dziura to najwęższy fragment na naszej trasie. Nie ma tam jednak problemu z przejściem tej szczeliny. Szliśmy ze szlakiem zielonym, ale towarzyszył nam również niebieski szlak. Później szliśmy przez las i gdzieniegdzie pojawiały się i większe i mniejsze formacje skalne. Wyszliśmy na asfalt i w skale zobaczyliśmy posąg świętego Prokopa, a za chwilę ogromną skałę Osudová. Gdy odejdzie w prawą stronę niebieski szlak, to musisz odbić w lewo w drogę bez oznakowania. Chwilę nią szliśmy i dotarliśmy do szlaku żółtego.

Mariánská vyhlídka

Szlakiem żółtym maszerowaliśmy w kierunku zamku na punkty widokowe. Gdy podchodziliśmy pod górę, to natknęliśmy się na symboliczny cmentarz wspinaczy. To miejsce będzie oznaczone. Tuż na nim znajdował się już pierwszy punkt widokowy. Mogliśmy z niego obejrzeć np. widoki w kierunku Zamku Hruba Skala, Zamku Trosky czy Grzbietu Jesztedzkiego i najwyższego szczytu Jested. Na punkcie widokowym Mariánská vyhlídka było koło z oznaczonymi krajobrazami.

Zámecká vyhlídka

Kolejny punkt widokowy to Zámecká vyhlídka, czyli widok na zamek. Nie był tak obszerny, ale uroku nie możemy odmówić. Spędziliśmy tam kilka chwil, a później powędrowaliśmy szlakiem dalej. Krążyliśmy pomiędzy skałami aż doszliśmy do rozejścia Adamovo lože. My wyszliśmy tam na drogę asfaltową. W tym miejscu jest ten drugi parking leśny, o którym pisałem. Po 2,5 km trasy od początku, dotarliśmy już czerwonym szlakiem na parking i pojechaliśmy w kolejne miejsce w Hruboskalsko w kierunku Zamku Valdstejn.

Zamek Hruba Skała Czeski Raj – informacje

Zamek wzniesiono w stylu neogotyckim w połowie XIV wieku. Pomysłodawcą był Hynek z Valdštejn. Obiekt poddano rekonstrukcji na początku XVI wieku. W kierunku zamku prowadzi kamienny most. Znajdują się na nim święci Florian oraz Wawrzyniec. Obecnie jest to bardzo popularny obiekt hotelowy. Do zwiedzania jest dziedziniec oraz wieża widokowa. Pozostała część należy do gości hotelowych.

Zamek Hruba Skała Czeski Raj - informacje

2. TRASA W OKOLICY ZAMKU VALDSTEJN W CZESKIM RAJU

Druga piękna trasa w Hruboskalské skalní město znajduje się w okolicy Zamku Valdstejn. Obiekt można zwiedzać samodzielnie lub z przewodnikiem. W kierunku zamku można dojść z różnych stron. My zdecydowaliśmy się iść z parkingu w miejscowości Pelešany. Później poszliśmy na punkt widokowy Skalní vyhlídka Hlavatice.

• Długość trasy: 3,6 km,
  • Czas wycieczki: 2-3 godziny z przerwami,
  • Suma podejść na szlaku: 108 metrów.

Jak dojechać na parking do Zamku Valdstejn?

Z parkingu na Hrubej Skale musisz wrócić w kierunku drogi 35 i skręcić w lewo. Za stacją paliw ORLEN Benzina w Pelešany musisz skręcić w lewo i kierować się za główną. Później już będą znaki w kierunku zamku. Dojazd tam będzie wąski, ale za drogą asfaltową. Na końcu będzie płatny parking. Postój kosztuje 80 koron czeskich. Płatność przy wjeździe tylko gotówką.

• Współrzędne parkingu przy szlaku do zamku: 50.5685, 15.1660.
Zamek Valdstejn

Zamek Valdstejn w Czeskim Raju – trasa wycieczki

Z parkingu do zamku prowadzi szlak zielony i to właśnie nim szliśmy. Trasa prowadzi łagodnie lasem, początkowo z drogą asfaltową. Po drodze można zobaczyć skałki. Powyżej znajduje się kalwaria składająca się z kamiennych krzyży. Pod koniec szlak delikatnie podchodzi pod górę, ale to już przed samym zamkiem.

Gdy dotarliśmy na górę, to wielu turystów korzystało z usług restauracji, która się znajduje obok zamku. Przeszliśmy kamiennym mostem do Zamku Valdstejn, ale nie wchodziliśmy do środka. Tuż po wejściu była kasa biletowa, dlatego nawet nie weszliśmy głębiej.

• Zwiedzanie zamku z przewodnikiem kosztuje 110 koron czeskich, a bez przewodnika 90,
  • Valdstejn otwarty jest od kwietnia do października,
  • Więcej informacji znajdziesz na stronie internetowej zamku – tutaj.
Zamek Valdstejn

Skalní vyhlídka Hlavatice

Teraz zmieniliśmy trasę na czerwony szlak i szliśmy w kierunku Skalní vyhlídka Hlavatice. Była to skała, na którą prowadziła metalowa drabinka. Dojście od zamku na punkt widokowy zajęło nam 25 minut – 1,2 km. Szlak czerwony prowadził przez las, a widoków nie mieliśmy żadnych. Dopiero po wejściu na samą górę zrobiło się pięknie.

Wejście na skałę jest bezpłatne, ale chyba kiedyś ktoś pobierał tam opłaty. Wejście na własną odpowiedzialność. Później szliśmy dalej kolorem czerwonym do szlaku żółtego i skręciliśmy nim w prawo w stronę parkingu. Cała trasa mierzyła około 3 kilometry i nie sprawiła większych trudności.