Jarabinský prielom – Jarzębiński Przełom i Czarcia Skała

Jarabinský prielom – Jarzębiński Przełom znajduje się w miejscowości Jarabina (Jarzębina) w Słowacji tuż obok Litmanovej i miasta Stará Ľubovňa. To zaledwie 22 kilometry od granicy z Polską w Piwnicznej-Zdroju, a już można odkryć kolejne ciekawe miejsce. Gdy wracaliśmy ostatnio ze szczytu Veterny vrch, to zobaczyliśmy przy drodze pomarańczowy znak i napis Jarabinský prielom. Zaciekawiło nas to bardzo, więc od razu sprawdziliśmy, co to jest. 2 tygodnie później pojechaliśmy zobaczyć to miejsce na żywo.

POLECAMY ZOBACZYĆ RÓWNIEŻ Spiací mních ORAZ Starý lom Drienica

Wycieczkę na Jarabinský prielom najlepiej rozpocząć w Jarabinie

Wycieczkę na Jarabinský prielom rozpoczęliśmy w Jarabinie. Dojechaliśmy tam ze Starej Lubovni – kierunek Litmanová i Jarabina. Zaparkowaliśmy przy cerkwi Narodenia Presvätej Bohorodičky. Tam znajduje się bezpłatny parking.

• Współrzędne parkingu w Jarabinie: 49.3351, 20.6559.

Tam także znajdował się szlak niebieski, za którym mieliśmy cały czas wędrować.

Jarzębiński Przełom – informacje praktyczne o trasie i mapa

• Dojście z parkingu do Jarzębińskiego Przełomu zajmuje około 45 minut – 2 kilometry drogi,
  • Dojście do Czarciej Skały przez Jarzębiński Przełom zajmuje 1 godzinę i 30 minut – 4 kilometry drogi,
  • Przejście całej trasy pętli (tak, jak my szliśmy) zajmuje 2 godziny i 30 minut – 7,5 kilometra drogi,
  • Czas przejścia + przerwy w ciekawych miejscach na trasie wynosi około 4 godziny,
  • Zobacz poniżej mapę naszej trasy.

Opis szlaku z Jarabiny do Jarzębińskiego Przełomu i Czarciej Skały

Ruszyliśmy niebieskim szlakiem pod górę w kierunku zachodnim. Po kilku chwilach minęliśmy ostatnie domy i weszliśmy na polną drogę, która doprowadziła nas do głównej trasy prowadzącej do Litmanowej. Przez 600 metrów szliśmy po asfalcie. Z lewej strony pokazywały nam się Tatry, a za nami oglądaliśmy Zamek w Starej Lubovni.

Zeszliśmy z drogi asfaltowej w kierunku krzyża. Znowu maszerowaliśmy przez łąkę, ale jeszcze bardziej widokową. Z prawej strony zobaczyliśmy kamieniołom. Gdy dotarliśmy do tabliczki i drewnianej tablicy z opisem tego miejsca, to skręciliśmy w prawo. Zaczęliśmy schodzić w dół za wąską ścieżką. Ta doprowadziła nas do pierwszego ciekawego miejsca na naszej trasie.

Metalowe schody i kładka nad potokiem Malý Lipnik

Ze szlaku niebieskiego poszliśmy przez 2 minuty w prawo za ścieżką. Dotarliśmy do metalowych schodów, a nimi w dół do platformy zbudowanej nad potokiem Malý Lipnik. Wszystko to wyglądało pięknie – woda wiła się między wysokimi skałami a miejscami tworzyła małe wodospady. Spędziliśmy tam 10 minut, a później wracaliśmy do góry po schodach. Wróciliśmy na niebieski szlak i po kilku krokach dotarliśmy do kolejnej platformy widokowej. Zobaczyliśmy Jarabinský prielom z góry, a później zeszliśmy w dół.

Jarabinský prielom (Jarabinské tiesňavy)

Schodziliśmy kolejny raz po metalowych schodach aż nad sam potok. Jarabinský prielom (Jarabinské tiesňavy) zrobił na nas spore wrażenie. Tam był najpiękniejszy moment na całej trasie. Dojście do tego miejsca zajęło nam jakieś 45 minut. Przeszliśmy 2 kilometry z parkingu. To miejsce zwane jest również Wąwozem Jarabina. Szliśmy przez 600 metrów wzdłuż potoku i co chwilę widzieliśmy jakieś skały. Kilka razy musieliśmy przechodzić przez wodę. Dobrze, że był niski stan.

Szlak z widokami, a później kaplica

Ostatni raz przekroczyliśmy potok i weszliśmy na szeroką łąkę. Wdrapywaliśmy się do góry, co chwilę obracając się za siebie i oglądając piękne słowackie krajobrazy. Później doszliśmy do lasu, a tam była mała kapliczka, a nieco wyżej już większa kaplica. Podchodziliśmy cały czas pod górę, ale nie było jakoś trudno. Gdy minęliśmy kaplicę to wyszliśmy z lasu. Tam już zobaczyliśmy Czarcią Skałę – Čertova skala. To był nasz kolejny cel.

Čertova skala – Czarcia Skała

Podchodziliśmy przez łąkę. Za nami w oddali majaczyły Tatry. Doszliśmy do Czarciej Skały i weszliśmy na samą górę. Trzeba uważać, żeby nie spaść. Oglądaliśmy wspaniałe widoki. Przy lepszej widoczności Tatry były tam na wyciągnięcie ręki. Jeśli chodzi o Czarcią Skałę, to takich skał jest bardzo wiele – czarcie, diable, diabelskie, itd. Warto zrobić sobie tam dłuższą przerwę.

Wracamy bez szlaku do Jarabiny

Ze skały szliśmy jeszcze chwilę niebieskim szlakiem pod górę. Musisz iść do momentu, aż wyjdziesz na samą górę. Tam w polu będzie skrzyżowanie dróg. Musisz iść drogą w prawo do lasu i przejść przez niego. Później będziesz schodzić w dół, aż wyjdziesz na pola. Droga zrobi się kamienista i doprowadzi Cię do kilkunastu domów z prawej strony. Tam już musisz kierować się drogą w dół koło nich, a później w lewo i cały czas prosto za główną. Wtedy dojdziesz z powrotem na parking pod kościołem.