Góra Łysica i Skała Agaty – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich

Dziś przed nami góra Łysica i Skała Agaty – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich, chociaż mierzący zaledwie 614 m n.p.m. Wycieczka zapowiada się ciekawie. Mieszkamy przy granicy ze Świętokrzyskim Parkiem Narodowym. W minionym dniu przyjechaliśmy w Góry Świętokrzyskie z Beskidu Niskiego i rozpoczęliśmy zdobywanie Korony Gór Świętokrzyskich w 2018 roku. Jesteśmy tutaj po raz pierwszy od dłuższego czasu. Góra zaliczana jest do Korony Gór Polski. Charakterystycznym miejscem jest tam gołoborze.

Najpopularniejszy szlak na górę prowadzi ze Świętej Katarzyny. To piękne miejsca, a szlak prowadzi przez las. Wierzchołek Skała Agaty jest zalesiony, ale za to dobrze widać gołoborze od strony Świętej Katarzyny. Na dole od tej strony jest również kapliczka.

Od samego rana na polu mamy temperaturę poniżej zera. Zapowiada się wreszcie piękna i słoneczna pogoda. Idealny moment, żeby iść w góry. Nie było takiej od wielu dni. Ubieramy się ciepło i wyjeżdżamy po śniadaniu przed godziną 9. Wyruszamy w góry z noclegu, który mamy w Świętej Katarzynie. Dojazd do Kakonina, skąd mieliśmy wyruszać, przeleciał nam bardzo szybko. Było kilka kilometrów, dlatego szybko tam dojechaliśmy. Na Łysicę idziemy z dzieckiem.

Łysica - oznaczenie szczytu. Jeszcze 612 m n.p.m.
Oznaczenie Łysicy – jeszcze 612 m n.p.m.

Mapa trasy turystycznej na górę Łysicę i Agatę – najwyższy szczyt w Górach Świętokrzyskich

Jak widać na mapie Gór Świętokrzyskich, wejście zajmuje około 1: 30 h. Do przejścia jest 4,2 km z darmowego parkingu w Kakoninie.

Łysica parking
Parking w Kakoninie
Zabytkowa Chata Świętokrzyska
Szlak Kakonin - Łysica

Wejście na górę Łysicę łatwym szlakiem od strony Kakonina – trasa z dzieckiem

Przyjeżdżamy do Kakonina i zatrzymujemy się na bezpłatnym parkingu przy drewnianej, zabytkowej zagrodzie świętokrzyskiej.

• Współrzędne postoju: 50.8722, 20.9343.

Jest tam kilka miejsc parkingowych, o które w sezonie może być ciężko. Teraz jest spokój, więc oprócz nas stoi tam jeden samochód. Pakujemy potrzebne rzeczy. Wsadzamy nasze dziecko do chusty i wyruszamy. Wchodzimy na czerwony szlak, który jest Głównym Szlakiem Świętokrzyskim. Już kiedyś tędy szliśmy, podczas marszu tym najdłuższym szlakiem turystycznym w Górach Świętokrzyskich. Rozpoczynamy łagodne podejście na Przełęcz Świętego Mikołaja do kapliczki. Razem z nami idzie także szlak koloru niebieskiego.

Łysica - wejścia na teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego
Łysica szlak

Przełęcz Świętego Mikołaja w Świętokrzyskim Parku Narodowym

Wchodzimy na obszar Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Maszerujemy pod górę szlakiem po opadłych, pomarańczowych liściach. Jadąc w kierunku Kakonina, widzieliśmy, że szczyt jest zmrożony. To dziwne, bo jesteśmy tylko o około 150 metrów niżej. Dochodzimy na Przełęcz Świętego Mikołaja 544 m n.p.m. Stoi tam kapliczka pod jego wezwaniem. Mikołaj jest patronem pielgrzymów i podróżnych. Można tam zatrzymać się na krótką przerwę. Za nami 40 minut przejścia szlakiem i 1500 metrów trasy.

Przełęcz Świętego Mikołaja
Przełęcz Świętego Mikołaja - figura
Przełęcz Świętego Mikołaja - Łysica
zima, drzewa, szlak czerwony

Skała Agata i Szczyt Łysica 614 m n.p.m. – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich

Idziemy dalej, a las zaczyna się powoli zmieniać. Korony drzew ukazują zimę, a na dole jeszcze jesień. Wygląda to trochę jak w bajce. Przechodzimy przez Przełęcz Kakonińską i rozpoczynamy podejście szlakiem na Łysicę 614 m n.p.m. – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich. Mijamy 2 osoby z kotem, więc witamy się z nimi wesoło. Cały czas idziemy lasem. Widoków tutaj nie uświadczymy. Trasy jest łatwa i przyjemna. Polecamy ją do przejścia z dzieckiem.

Przechodzimy pod wierzchołkiem Agata i chwilę później jesteśmy już na Łysicy. Tutaj mamy inny świat. Jest zimowo, a na pewno o wiele zimniej niż było przy podejściu. Na szczycie znajduje się bardzo popularne wśród turystów gołoborze. Łysica zaliczana jest do Korony Gór Świętokrzyskich, a także do Korony Gór Polski. Dojście od kapliczki z Przełęczy Świętego Mikołaja zajęło nam 50 minut. Do przejścia mieliśmy 2700 metrów.

Najkrótszy i najłatwiejszy szlak turystyczny na górę Łysicę w Górach Świętokrzyskich

Najkrótszy i najłatwiejszy szlak na najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich – Łysicę, prowadzi ze Świętej Katarzyny. Oznaczony jest kolorem czerwonym. Już w ciągu 1 godziny można znaleźć się na szczycie. Jest to jednak wędrówka najbardziej stromym stokiem góry. Wycieczkę na miejsce można zaplanować z dwóch stron.

Łysica - szczyt
Szczyt Łysica

Aby wejść ze Świętej Katarzyny na Łysicę, trzeba zakupić bilet do Świętokrzyskiego Parku Narodowego

Idąc najłatwiejszym szlakiem na Łysicę w Górach Świętokrzyskich, trzeba zakupić bilet wstępu do Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Cena biletu wynosi 8 złotych normalny i 4 ulgowy.

Krzyż na Łysicy

• Dystans góra – dół: 8,5 km,
  • Suma przewyższeń: 300 m,
  • Czas przejścia: 2-3 h,
  • Dojście jest spokojnie bez większych wzniesień,
  • Szczyt Łysica należy do Korony Gór Polski,
  • Najkrótszy i najłatwiejszy szlak na Łysicę prowadzi ze Świętej Katarzyny,
  • Na Przełęczy Świętego Mikołaja stoi kapliczka.