Góry Świętokrzyskie,  Podróże z dzieckiem,  Świętokrzyskie

Góra Łysica z dzieckiem. Opis łatwego szlaku, mapa, zdjęcia

28.11.2018 | Dziś przed nami góra Łysica – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich, chociaż mierzący zaledwie 614 m n.p.m. Mieszkamy przy granicy ze Świętokrzyskim Parkiem Narodowym. W minionym dniu przyjechaliśmy w Góry Świętokrzyskie z Beskidu Niskiego i rozpoczęliśmy zdobywanie Korony Gór Świętokrzyskich w 2018 roku. Jesteśmy tutaj po raz pierwszy od dłuższego czasu.

Od samego rana na polu mamy temperaturę poniżej zera. Zapowiada się wreszcie piękna i słoneczna pogoda. Nie było takiej od wielu dni. Ubieramy się ciepło i wyjeżdżamy po śniadaniu przed godziną 9. Wyruszamy z noclegu, który mamy w Świętej Katarzynie. Dojazd do Kakonina, skąd mieliśmy wyruszać, przeleciał nam bardzo szybko. Było kilka kilometrów, dlatego szybko tam dojechaliśmy. Na Łysicę idziemy z dzieckiem.

Łysica - oznaczenie szczytu. Jeszcze 612 m n.p.m.
Oznaczenie Łysicy – jeszcze 612 m n.p.m.

Mapa trasy turystycznej na górę Łysicę – najwyższy szczyt w Górach Świętokrzyskich

Jak widać na mapie Gór Świętokrzyskich, wejście na Łysicę zajmuje około 1: 30 h. Do przejścia jest 4,2 km z darmowego parkingu w Kakoninie.

Parking w Kakoninie – Przełęcz Świętego Mikołaja – Skała Agaty – Góra Łysica – Parking w Kakoninie

Łysica parking
Parking w Kakoninie
Zabytkowa Chata Świętokrzyska
Szlak Kakonin - Łysica

Wejście na górę Łysicę łatwym szlakiem od strony Kakonina – trasa z dzieckiem

Przyjeżdżamy do Kakonina i zatrzymujemy się na bezpłatnym parkingu przy drewnianej, zabytkowej zagrodzie świętokrzyskiej. Współrzędne postoju: 50.8722, 20.9343.

Jest tam kilka miejsc parkingowych, o które w sezonie może być ciężko. Teraz jest spokój, więc oprócz nas stoi tam jeden samochód. Pakujemy potrzebne rzeczy. Wsadzamy nasze dziecko do chusty i wyruszamy. Wchodzimy na czerwony szlak, który jest Głównym Szlakiem Świętokrzyskim. Już kiedyś tędy szliśmy, podczas marszu tym najdłuższym szlakiem turystycznym w Górach Świętokrzyskich. Rozpoczynamy łagodne podejście na Przełęcz Świętego Mikołaja. Razem z nami idzie także szlak koloru niebieskiego.

Łysica - wejścia na teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego
Łysica szlak

Przełęcz Świętego Mikołaja w Świętokrzyskim Parku Narodowym

Wchodzimy na obszar Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Maszerujemy pod górę po opadłych, pomarańczowych liściach. Jadąc w kierunku Kakonina, widzieliśmy, że szczyt jest zmrożony. To dziwne, bo jesteśmy tylko o około 150 metrów niżej. Dochodzimy na Przełęcz Świętego Mikołaja 544 m n.p.m. Stoi tam kapliczka pod jego wezwaniem. Mikołaj jest patronem pielgrzymów i podróżnych. Można tam zatrzymać się na krótką przerwę. Za nami 40 minut przejścia i 1500 metrów trasy.

Przełęcz Świętego Mikołaja
Przełęcz Świętego Mikołaja - figura
Przełęcz Świętego Mikołaja - Łysica
Drzewa w lesie
zima, drzewa, szlak czerwony

Skała Agata i Szczyt Łysica 614 m n.p.m. – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich

Idziemy dalej, a las zaczyna się powoli zmieniać. Korony drzew ukazują zimę, a na dole jeszcze jesień. Wygląda to trochę jak w bajce. Przechodzimy przez Przełęcz Kakonińską i rozpoczynamy podejście na Łysicę 614 m n.p.m. – najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich. Mijamy 2 osoby z kotem, więc witamy się z nimi wesoło. Cały czas idziemy lasem. Widoków tutaj nie uświadczymy. Trasy jest łatwa i przyjemna. Polecamy ją do przejśia z dzieckiem.

Przechodzimy pod szczytem Agata i chwilę później jesteśmy już na Łysicy. Tutaj mamy inny świat. Jest zimowo, a na pewno o wiele zimniej niż było przy podejściu. Na szczycie znajduje się bardzo popularne wśród turystów gołoborze. Łysica zaliczana jest do Korony Gór Świętokrzyskich, a także do Korony Gór Polski. Dojście z Przełęczy Świętego Mikołaja zajęło nam 50 minut. Do przejścia mieliśmy 2700 metrów.

Najkrótszy i najłatwiejszy szlak turystyczny na górę Łysicę w Górach Świętokrzyskich

Najkrótszy i najłatwiejszy szlak na najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich – Łysicę, prowadzi ze Świętej Katarzyny. Oznaczony jest kolorem czerwonym. Już w ciągu 1 godziny można znaleźć się na szczycie. Jest to jednak wędrówka najbardziej stromym stokiem Łysicy.

Łysica - szczyt
Szczyt Łysica

Aby wejść ze Świętej Katarzyny na Łysicę, trzeba zakupić bilet do Świętokrzyskiego Parku Narodowego

Idąc najłatwiejszym szlakiem na Łysicę w Górach Świętokrzyskich, trzeba zakupić bilet wstępu do Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Cena biletu wynosi 8 złotych normalny i 4 ulgowy.

Mapa szlaku ze Świętej Katarzyny na Łysicę

Święta Katrzyna – Góra Łysica – Święta Katarzyna | długość 2 km, czas przejścia 1 h.

Krzyż na Łysicy

• Dystans góra – dół: 8,5 km,
  • Suma przewyższeń: 300 m,
  • Czas przejścia: 2-3 h,
  • Dojście jest spokojnie bez większych wzniesień,
  • Szczyt Łysica należy do Korony Gór Polski. Zobacz tutaj pozostałe szczyty.
  • Najkrótszy i najłatwiejszy szlak na Łysicę prowadzi ze Świętej Katarzyny.
turyści Łysica - Góry Świętokrzyskie

Jeśli znalazłeś u nas potrzebną wiedzę, wskazówki, inspiracje do podróży, to będziemy wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do blogowej skarbonki.