Monte Pianellaccio i Croce di Pratomagno – szlak z Varco ai Gioghi

Monte Pianellaccio 1592 m n.p.m. oraz Croce di Pratomagno 1591 m n.p.m. to szczyty w Apeninach znajdujące się niedaleko Florencji. Oba wzniesienia znajdują się obok siebie, a szlak do nich należy do bardzo krótkich. Ten szczyt można zdobyć, gdy mamy mało czasu lub szukamy pięknego miejsca na wschód, lub zachód słońca. Jeśli chcesz tam spędzić więcej czasu, to możesz zaplanować dłuższy szlak. W okolicy jest sporo tras do trekkingu.

Polecamy zajrzeć do naszego wpisu o Apeninach. Znajdziesz tam 10 szlaków, na które warto się wybrać.

Monte Pianellaccio

Jak dojechać na parking przy szlaku?

Parking znajduje się wysoko w górach. Polecamy dojazd drogą Panoramica del Pratomagno od strony Loro Ciuffenna. Tam jedzie się drogą asfaltową i w małym stopniu szutrową. Gdy pojedziesz od drugiej strony, od miejscowości Reggello, to nawierzchnia będzie tragiczna. My tamtędy jechaliśmy i straciliśmy 20 minut na kilkukilometrowym odcinku. Wybierz drogę od Loro Ciuffenna.

Przy parkingu będzie tunel, a obok niego punkt widokowy. Samochód możesz zostawić przy drodze przed zakazem wjazdu. Z tamtego miejsca już będzie widać górę, na którą trzeba się wspiąć.

Monte Pianellaccio

Mapa szlaku – podstawowe informacje o trasie

• Długość szlaku: 3 kilometry,
  • Czas przejścia: 2 godziny z przerwami,
  • Suma podejść na szlaku: 152 metry.

Szlak na Monte Pianellaccio

Wejście na Monte Pianellaccio zajmuje około 40 minut. Szlak mierzy 1,1 km, więc jest to bardzo krótka trasa. Z parkingu skręciliśmy w lewo i przeszliśmy przez tunel. Od razu za nim skręciliśmy w prawo. Tam było ogrodzenie i bramka, przez którą musisz przejść. Od tego momentu zaczęliśmy zdobywać wysokość. Przez 500 metrów mieliśmy ostrzejsze podejście. Trasa była oznaczona i bardzo dobrze wydeptana. Maszerowaliśmy delikatnie w lewo. Trawersowaliśmy zbocze. Doszliśmy do tabliczek z oznaczeniami. Z tamtego miejsca zobaczyliśmy już szczyt. Skręciliśmy w prawo i szliśmy delikatnie pod górę. Dotarliśmy na szczyt, na którym znajdował się maszt telekomunikacyjny, opuszczony budynek oraz kamień pamiątkowy.

Szczyt Croce di Pratomagno

Bardzo wiało, dlatego od razu poszliśmy na sąsiednie wzniesienie. Szczyt nazywał się Croce di Pratomagno. Widzieliśmy krzyż, który się na nim znajduje. Dojście do niego zajęło nam około 15 minut. Do przejścia mieliśmy niespełna 700 metrów. Schodziliśmy lekko w dół, a później podchodziliśmy pod górę. Trasa była bardzo malownicza i cały czas zachwycała. Z góry widzieliśmy wiele szczytów we Włoszech i wyspę Korsykę we Francji. Przy dobrej widoczności można zobaczyć Morze Liguryjskie w okolicach miasta Livorno. Na górze przy krzyżu znajdowała się pieczątka.

Powrót na parking

Na parking możesz wrócić tym samym szlakiem lub przejść nieco niżej zboczem. Będzie tam wydeptana ścieżka. Na pewno zobaczysz tabliczki, które były z początku. Do nich trzeba się kierować.