Nowe Warpno – spokojne miasteczko nad Zalewem Szczecińskim

Nowe Warpno to jedno z najpiękniejszych miejsc, które odwiedziliśmy podczas naszej podróży po województwie zachodniopomorskim. Gdy przyjechaliśmy do tego miasteczka, to byliśmy oczarowani. Wyszliśmy z samochodu i zastanowiliśmy się, czy na pewno ktoś w Nowym Warpnie mieszka, ponieważ było bardzo cicho i spokojnie.

Pojechaliśmy tam prosto ze Szczecina, w którym mieliśmy nocleg. Jechaliśmy tam, żeby posiedzieć nad Zalewem Szczecińskim oraz Jeziorem Nowowarpieńskim, a okazało się, że odkryliśmy kilka ciekawych atrakcji turystycznych Nowego Warpna. Była tam wieża widokowa, Aleja Żeglarzy, Ratusz, pomnik Rybaka, promenada, a nawet plac z kulą ziemską.

Nowe Warpno

Jak dojechać do Nowego Warpna ze Szczecina?

Dojazd do Nowego Warpna ze Szczecina zajmuje 45 minut. Musisz jechać drogą numer 115 na przejście graniczne z Niemcami w Dobieszczynie. W nim trzeba jechać na Nowe Warpno i Myślibórz Wielki, cały czas drogą 114. Dojedziesz do centrum miasteczka i samochód możesz zostawić za Ratuszem. Współrzędne: 53.7253, 14.2805.

Nowe Warpno parking

Co warto zobaczyć w Nowym Warpnie? Mapa atrakcji turystycznych

W międzyczasie wyznaczyliśmy sobie kilka ciekawych miejsc, które chcieliśmy zobaczyć i ruszyliśmy na spacer. Jakie są atrakcje turystyczne w Nowym Warpnie i co tam warto zobaczyć?

1. Ratusz,
  14. Kościół pod wezwaniem świętego Huberta,
  15. Pomnik anioła.

Ratusz w Nowym Warpnie i pomnik Hansa Hartiga

Ratusz w Nowym Warpnie wygląda bardzo ciekawie. Jeszcze z takim się nigdy nie spotkaliśmy. Uważany jest za jeden z najciekawszych budynków w Polsce pod względem architektonicznym. Ratusz został wybudowany w 1697 roku w miejsce wcześniejszego strawionego w pożarze. Posiada kwadratową wieżę z zegarem i od początku do dnia dzisiejszego jest siedzibą władz miasta. Ratusz jest najcenniejszym zabytkiem Nowego Warpna. Przez budynkiem na Rynku stoi pomnik Hansa Hartiga – niemieckiego malarza i grafika, który zaprojektował część Ratusza z małą wieżą. Został on honorowym obywatelem miasta.

Ratusz nowe warpno
Rynek
Pomnik Hansa Hertiga

Aleja Żeglarzy, port jachtowy i pomnik Rybaka

Od pomnika dobrze widoczny jest szyld z napisem Aleja Żeglarzy. Została ona odsłonięta w 2011 po przebudowie ulicy Źródlanej. Tam na kostce ułożone są płyty z herbami miast. Oprócz tego są przedstawione wizerunki żeglarzy. Aleja prowadzi prosto do Mariny, która stwarza przestrzeń do żeglowania po Zalewie Szczecińskim. Jest tam także pomnik Rybaka, która patrzy na okolicę. Są ławki, więc można usiąść i patrzeć na szumiącą wodę. Z tego miejsca dobrze już było widać wieżę widokową, do której szliśmy. Spacerowaliśmy brzegiem nad zalewem i minęliśmy jeszcze drewnianą rzeźbę kobiety z dzieckiem machającej w kierunku wody.

Aleja Żeglarzy Nowe Warpno
Żeglarze Nowe Warpno
Pomnik Rybaka Nowe Warpno
Pomnik kobiety i dziecka nowe warpno

Wieża widokowa w Nowym Warpnie – główna atrakcja miasta

Dotarliśmy do wieży widokowej w Nowym Warpnie, a tam okazało się, że taras jest zamknięty. Dopiero później przeczytaliśmy, że doszło tam do jakiegoś pęknięcie i platforma widokowa jest zamknięta dla zwiedzających. Powodem uszkodzenia była woda. Szkoda, bo widoki na pewno byłyby lepsze niż kilka metrów niżej. Wieża widokowa to jedna z głównych atrakcji turystycznych Nowego Warpna. Budowla ma być dostępna w 2021 roku. Mali turyści na pewno ucieszą się, że tuż obok znajduje się plac zabaw.

Wieża widokowa nowe warpno
Taras widokowy nowe warpno
Zalew Szczeciński
Nowe warpno zalew
Marina nowe warpno
Jezioro Nowowarpieńskie
Jezioro nowe warpno

Plaża miejska i promenada nad Jeziorem Nowowarpieńskim

Jeśli zastanawiasz się, gdzie zjeść w Nowym Warpnie, to warto przespacerować się promenadą nad Jeziorem Nowowarpieńskim, ponieważ tam przy plaży znajdują się restauracje. Oprócz tego są tablice informacyjne, posąg ryby oraz plac z kulą ziemską. Na promenadzie można poznać ciekawostki z historii życia żeglarzy podróżujących i odkrywających nowe lądy. Przy plaży miejskiej znajduje się także drewniany taras widokowy.

Plaża nowe warpno
promenada nowe warpno

Kościół pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Kościół parafialny w Nowym Warpnie jest ciekawym zabytkiem, na który warto zwrócić uwagę. Pochodzi z XV wieku i został wzniesiony w miejsce poprzedniej XIII-wiecznej świątyni. W środku można zobaczyć barokowy ołtarz z obrazem przedstawiającym Ukrzyżowanie oraz Ostatnią Wieczerzę. Jest także ambona z XVII wieku, obraz Sądu Ostatecznego oraz anioł z chrzcielnicy. Przed kościołem jest także pomnik anioła z dzieckiem z podpisem „w hołdzie wszystkim mamusiom”.

Kościół nowe warpno
Pomnik anioła

Kościół pod wezwaniem świętego Huberta

Wróciliśmy do samochodu i jechaliśmy dalej na południe. Przy wyjeździe z miasta zobaczyliśmy jeszcze kościół świętego Huberta. Z zewnątrz wygląda bardzo ciekawie i bardzo żałowaliśmy, że było zamknięte i nie mogliśmy wejść do środka. Podobno kościół istniał już przed 1709 rokiem, chociaż pewniejszy jest rok 1793. W środku wystrój jest nietypowy, ponieważ wiszą poroża, trofea, są drewniane ławy. Wygląda, jak pomieszczenie myśliwego.

kosciół huberta nowe warpno

Atrakcje turystyczne w Nowym Warpnie – podsumowanie zwiedzania

Zwiedzanie atrakcji turystycznych Nowego Warpna zajęło nam około 60 minut. Jest to małe miasteczko, więc praktycznie wszystko można zobaczyć podczas jednego krótkiego spaceru. Zobaczyliśmy 15 atrakcji, więc trochę tych ciekawych miejsc wyszło. W północnej części Nowego Warpna można jeszcze zobaczyć fontannę oraz w południowej Pałac w Karsznie.