Chojna – atrakcje turystyczne. Nasz spacer ulicami miasta

Chojna (powiat gryfiński) jest miastem położonym niedaleko Cedyńskiego Parku Krajobrazowego w województwie zachodniopomorskim na Pojezierzu Myśliborskim. Miasto zlokalizowane jest godzinę drogi od Szczecina, dlatego chętnie jest odwiedzane przez wielu turystów.

Co warto zobaczyć w Chojnie? Jakie ciekawe atrakcje turystyczne czekają na turystów w obrębie miasteczka? Sprawdziliśmy to podczas naszej podróży po Polsce, a naszą wycieczkę po miasteczku rozpoczęliśmy od wizyty w Centrum Informacji Turystycznej, która znajduje się na Placu Konstytucji 3 Maja. W niej zabraliśmy bezpłatne materiały o miejscu, które mieliśmy za chwilę zwiedzać oraz o ciekawych punktach w najbliższej okolicy. Tuż obok CIT znajduje się duży i bezpłatny parking, na którym można spokojnie zostawić samochód.

Chojna herb

Co warto zobaczyć w Chojnie?

Sprawdziliśmy papierową mapę z zaznaczonymi atrakcjami turystycznymi Chojny. Okazało się, że samochód zatrzymaliśmy przed Ratuszem. Potem poszliśmy na spacer ulicami miasta do Kościoła Mariackiego, Bramy Świeckiej oraz Barnkowskiej, przeszliśmy kawałek wzdłuż murów miejskich, a także zobaczyliśmy prawdopodobnie największego platana klonolistnego w Europie. Sprawdźmy więc dokładniej, co warto zobaczyć w Chojnie?

Chojna Zachodniopomorskie

Dawny Ratusz miejski w Chojnie

W Chojnie na samym początku warto zobaczyć dawny Ratusz wybudowany w XIV wieku. To idealne miejsce na start ze względu na bezpłatny parking oraz Informację Turystyczną. Jest to późnogotycka budowla, zbudowana z cegły. Jej wysokość to 20, długość 45, a szerokość prawie 14 metrów. Ściany i okna, które mogliśmy zobaczyć z boku, powstały około 1700 roku. Przed 1433 rokiem miał inną rolę niż goszczenie rajców, a mianowicie pełnił rolę domu kupieckiego. Były tam hale targowe, pomieszczenia urzędowe, sądowe, a nawet więzienie. Oprócz tego znajdowały się tam sale zebrań oraz zabaw. Między I a II wojną światową w budynku było muzeum, a obecnie Ratusz w Chojnie jest siedzibą Centrum Kultury i ciekawą atrakcją turystyczną w mieście.

Chojna Ratusz

Kościół Mariacki z tarasem widokowym

Już, gdy wjeżdżaliśmy do miasteczka, to naszym oczom ukazał się ogromny kościół. Ciężko było go nie zauważyć, ponieważ jest bardzo wysoki. Wieża kościelna ma prawie 103 metry wysokości. Na samej górze znajduje się taras widokowy, który ze względu na obecny remont w świątyni był niestety nieczynny. Ciężko sobie wyobrazić, że dawniej w tym miejscu stała mniejsza świątynia z otaczającym ją cmentarzem. Na początku XV wieku rozpoczęto budowę obecnego Kościoła Mariackiego. Nie mogliśmy nawet wejść do środka, ponieważ było zamknięte, jednak dowiedzieliśmy się, że w kościele można zobaczyć zachowane fragmenty średniowiecznej polichromii. Tuż przed kościołem pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny i św. Jana Chrzciciela znajduje się pomnik Jana Pawła II. Kościół Mariacki jest kolejnym miejscem, które warto zobaczyć w Chojnie.

Kościół Mariacki Chojna

Brama Barnkowska w Chojnie

Ulicą Bolesława Chrobrego poszliśmy w stronę Bramy Barnkowskiej. Jej nazwa pochodzi od wsi Barnkowo, która obecnie jest częścią Chojny. W XIV wieku została zbudowana z kamienia, a w kolejnych stuleciach była przebudowywana. Miała nawet przedbramie z barbakanem, jednak została rozebrana w XVIII wieku. Ośmioboczna partia zakończona jest szpiczastym hełmem. Przy niej znajduje się bezpłatny parking, więc można tam podjechać, ale to tylko 5 minut spaceru od Kościoła Mariackiego.

Brama Barnkowska Chojna

Mury obronne i Baszta Więzienna

Wróciliśmy i dalej poszliśmy ulicą Bałtycką do ulicy Łużyckiej. Tam znajdują się mury obronne oraz Baszta Więzienna. Mury otaczają Stare Miasto o średnicy 580 metrów i wysokości do 10 metrów. Początkowo były to drewniane obwarowania, później kamienne, a ostatecznie ceglane. Budowę rozpoczęto na początku XIV wieku. Mury obronne w Chojnie miały wzmocnienie w postaci trzech bram: Świeckiej, Barnkowskiej, o której pisałem wyżej oraz Czworokolnej. Dodatkowo do obrony służyły także liczne baszty oraz dwukorytowa fosa. Jedną z ciekawszych jest baszta Więzienna, która była zwana również basztą Prochową. Dawniej służyła za więzienie oraz magazyn prochu. Mierzy 17 metrów wysokości, a w jej górnej części znajduje się platforma obserwacyjna.

Mury Obronne

Platan „Olbrzym” w Chojnie

Tuż obok murów za rzeką Rurzycą, rośnie prawdopodobnie największy platan klonolistny w Polsce i Europie. Zwany jest „Olbrzymem”. Platan „Olbrzym” z Chojny to 300-letnie drzewo o obwodzie ponad 1063 centymetry i wysokości 35 metrów, jest atrakcją turystyczną miasta, a nawet całej Polski. Możesz do niego dotrzeć od ulicy Curie-Skłodowskiej. Co ciekawe, platany najczęściej rosną w Ameryce Północnej, Azji oraz Europie Południowej. Dawniej pomiędzy konarami znajdowała się platforma widokowa, z której można była oglądać okolicę. Jeśli interesują Cię takie dendrologiczne skarby, to koniecznie musisz przyjechać i zobaczyć tego „Olbrzyma”.

Plan Olbrzym w Chojnej
Platan Olbrzym w Chojnie

Ruiny kaplicy świętej Gertrudy

Ostatnią dla nas atrakcją turystyczną w Chojnie były ruiny kaplicy świętej Gertrudy. To jedynie pozostałości późnogotyckiej kaplicy z 1409 roku. Dotarliśmy tam ulicą Młyńską. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze przy Bramie Świeckiej. Kościół przetrwał II wojnę światową, a obok niego stworzono cmentarz radzieckich żołnierzy. Przez to postanowiono o rozbiórce kaplicy, jednak w 1953 roku ją zaprzestano. Kościół to tylko ruina, ale ma w sobie jakąś tajemnicę, także warto mieć go na uwadze, przy zwiedzaniu Chojny.

Atrakcje turystyczne w Chojnie – podsumowanie zwiedzania

W Chojnie warto zwrócić uwagę jeszcze na: kościół Serca Jezusowego, okazy przyrody – cisy: Zapomniany, Kazimierz i Książę Bogusław, basztę Bocianią oraz klasztor augustianów. Nam zwiedzanie atrakcji turystycznych Chojny zajęło około 2 godziny. Warto przyjechać i odwiedzić to królewskie miasto – nieformalną dawną stolicą Nowej Marchii.

Chojna atrakcje turystyczne

Inne miejsca, które warto odwiedzić w okolicy: