Cedynia – krótki spacer po historycznym mieście Polski

Cedynia to najdalej na zachód wysunięte miasto Polski oraz jedno z ciekawszych miast w województwie zachodniopomorskim. Są to tereny związane z wczesną historią naszego kraju. To właśnie niedaleko w 972 roku rozegrała się bitwą między Mieszkiem I i Czciborem, a Hodonem. Niedaleko znajduje się popularna atrakcja turystyczna Góra Czcibora, związana z tym wydarzeniem. Na mapie zaznaczyliśmy sobie wcześniej ciekawe miejsca, które warto zobaczyć w Cedyni. Było ich kilka, a naszą wycieczkę rozpoczęliśmy na cedyńskim Rynku – Placu Wolności.

Cedynia miasto
Widok na centrum miasta z grodziska

Rynek w Cedyni to pierwsza atrakcja turystyczna, którą zobaczyliśmy

Zatrzymaliśmy samochód w Cedyni na Rynku. Parking jest tam bezpłatny i jest sporo miejsca. Współrzędne postoju: 52.8776, 14.2032. Na sam początek zobaczyliśmy z zewnątrz Ratusz, czyli budynek, w którym znajduje się siedziba Urzędu Miasta. Ratusz w Cedyni został wzniesiony w 1840 roku, a stoi on w miejscu starego z XVI wieku. Na Placu Wolności jest także Muzeum Regionalne, jednak akurat w poniedziałek było zamknięte. Bardzo tego żałowaliśmy, ponieważ można w nim zobaczyć między innymi ciekawe eksponaty archeologiczne.

Rynek
Muzeum Regionalne
Ratusz Cedynia
Ratusz w Cedyni
Atrakcje Cedynia

Średniowieczne grodzisko w Cedyni

Z Placu Wolności poszliśmy najpierw do średniowiecznego grodziska. To zaledwie 400 metrów, więc szybko przeszliśmy ten odcinek. Na samą górę prowadzi ulica Pocztowa, a końcowy odcinek to kilkanaście kamiennych schodów. W drugiej połowie X wieku wzniesiona została drewniana warownia obronna. Obecnie jest tam las, w którym znajdują się ławki, tablice informacyjne o grodzisku, pomnik, a także widoki na miasto, oraz okolicę.

grodzisko cedynia
las-grodzisko-cedynia
Cedynia grodzisko

Mozaika w Cedyni na budynku poczty

Wracaliśmy z grodziska i na dole przy drodze głównej skręciliśmy w lewo. Po 50 metrach na budynku poczty przy ulicy Michała Roli-Żymierskiego zobaczyliśmy artystyczną mozaikę. Została ona stworzona na 1000 rocznicę bitwy pod Cedynią. Kolejne mozaiki są na: Górze Czcibora oraz budynku Ośrodka Opieki Społecznej. Wygląda to naprawdę bardzo ciekawie.

Mozaika cedynia

Kościół Rzymskokatolicki pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Cedyni

Potem poszliśmy na ulicę Fryderyka Chopina. Tam znajduje się ciekawy zabytek Cedyni, czyli kościół pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Kościół został zbudowany na przełomie XIII i XIV wieku. Później świątynię przebudowano, jednak dalej można zobaczyć pozostałości pierwotnych ostrołuków portali oraz okien.

Kościół Cedynia

Wieża widokowa w Cedyni – największa atrakcja turystyczna miasta

Jeśli zastanawiasz się, co zobaczyć w Cedyni, to mówię Ci, że największą atrakcją turystyczną jest wieża widokowa. Doszliśmy tam ulicą Tadeusza Kościuszki po kilkunastu łagodnych schodkach. Wieżę widzieliśmy już od samego dołu. Ta została zbudowana w 1895 roku, jako pomnik wojenny przez burmistrza miasta Ernesta Eduarda Melchera. Wysoka budowla przetrwała obie wojny i służyła jako punkt obserwacyjny. Niestety, gdy dotarliśmy na miejsce, to wieża widokowa w Cedyni była zamknięta. Na szczęście równie piękne widoki rozciągały się z parteru. Trafiliśmy na cudowną pogodę i świetną przejrzystość.

Wieża widokowa zachodniopomorskie
wieża widokowa Cedynia
Widoki wieża

Kirkut w Cedyni

Tuż pod wieżą znajdował się jeszcze kirkut, czyli cmentarz żydowski. Pochodzi on prawdopodobnie z XVIII wieku. Kirkut dzielił się na dwie części: starszą i młodszą. W młodszej części było więcej bogatszych grobów. Na cmentarzu zostało pochowanych około 25 osób. Były to głównie kobiety w młodym wieku. Miejscowi pasjonaci umieścili tam kilka odnalezionych płyt nagrobnych. Nekropolia została wpisana do rejestru zabytków i stanowi jedną z atrakcji turystycznych w Cedyni.

Kirkut Cedynia

I to by było na tyle naszej wizyty w historycznej Cedyni. Wróciliśmy do samochodu i pojechaliśmy zwiedzać dalej atrakcje województwa zachodniopomorskiego. Samo miasteczko bardzo polubiliśmy i będziemy miło wspominać.

Inne miejsca, które warto odwiedzić w województwie zachodniopomorskim: