Wrzosowiska Cedyńskie – ścieżka do platformy widokowej

Wrzosowiska Cedyńskie nas zachwyciły od pierwszego wejrzenia. To piękny rezerwat przyrody, znajdujący się w Karpatach Cedyńskich w Dolinie Dolnej Odry. Najpiękniej to miejsce wygląda, gdy kwitną wrzosy, jednak nawet teraz w marcu, ten niezwykły krajobraz stepowy wyglądał pięknie. Wrzosowiska Cedyńskie warto zwiedzić razem z sąsiednią Górą Czcibora. Od kilku lat przez wrzosowisko prowadzi ścieżka do platformy widokowej.

Wrzosowiska cedyńskie karpaty
Karpaty Cedyńskie

Wrzosowiska Cedyńskie im. inż. Wiesława Czyżewskiego

Wrzosowiska Cedyńskie im. inż. Wiesława Czyżewskiego położone kilka kilometrów od Cedyni i granicy z Niemcami, jest piękną, choć mało znaną atrakcją województwa zachodniopomorskiego. Zobaczyliśmy to miejsce w Internecie i wiedzieliśmy, że musimy tam być. Cały rezerwat zajmuje powierzchnię 72,02 ha, czyli całkiem sporo. Został utworzony 11 kwietnia 1985 roku. Rezerwat nosi imię Wiesława Czyżewskiego, który był tutaj nadleśniczym od 1955 do 1985 roku. Celem rezerwatu jest ochrona wrzosowisk znajdujących się na wzgórzach oraz roślin kserotermicznych (bardzo silne nasłonecznienie i mała ilość wody).

Wrzosowiska cedynia

Wrzosowiska Cedyńskie w Karpatach Cedyńskich – ścieżka do platformy widokowej

Wrzosowiska Cedyńskie to teren Karpat Cedyńskich, a właściwie Wzgórz Krzymowskich. Są to wzgórza morenowe na Pojezierzu Myśliborskim. Dopiero od 2016 roku po rezerwacie można swobodnie spacerować. Dla turystów została wytyczona ścieżka przyrodnicza.

Długość ścieżki z parkingu do punktu widokowego to 900 metrów. Czas przejścia to około 25 minut. Jeśli chodzi o parking, to na początku ścieżki znajduje się taki mały na maksymalnie 5 samochodów. My tam staliśmy, bo nie było nikogo. Współrzędne: 52.8573, 14.1652.

Jeśli tam nie będzie miejsca, to możesz zatrzymać się pod Górą Czcibora. Tam jest o wiele więcej miejsca. Współrzędne: 52.8561, 14.1573. Do przejścia będziesz miał wtedy dodatkowe 300 metrów – trasa prowadzi przez las. Obok drewnianej palisady musisz skręcić w lewo na ścieżkę.

Parking wrzosowiska cedyńskie

Opis ścieżki przyrodniczej do platformy widokowej

Sprawdziliśmy mapę Wrzosowiska Cedyńskiego i ruszyliśmy za wydeptaną ścieżką przyrodniczą. Nie ma tam żadnych oznaczeń. Musisz trzymać się drewnianych słupków ze strzałkami. Trasa będzie tak wydeptana, że ciężko się na niej pomylić. Po wejściu po schodkach dotarliśmy do kamienia, którego ominęliśmy i poszliśmy prosto. Początkowo jest więcej zejść i podejść. Trasa mijała bardzo szybko i dotarliśmy do drewnianego pomostu, po którym przeszliśmy. W jednym miejscu był uszkodzony.

wrzosowisko cedyńsskie schody
Wrzosowiska cedyńskie mapa
Wrzosowiska w cedyni

Potem rozpoczęliśmy ostrzejsze podejście zakosami. Platformę widokową widzieliśmy już od samego dołu. Wyszliśmy na samą górę i obejrzeliśmy wspaniałe widoki. Wrzosowiska Cedyńskie przypominały nam trochę Bieszczady lub Śnieżkę w Karkonoszach. Gdy będzie więcej ludzi, to musisz uważać przy mijaniu, ponieważ ścieżka u góry jest bardzo wąska.

Oznaczenie ścieżki wrzosowiska cedyńskie
Cedynia wrzosowiska
Drewniane pomosty
Ścieżka wrzosowiska cedyńskie
wrzosowisko koło cedyni
wrzosowiska

Inne miejsca, które warto odwiedzić w województwie zachodniopomorskim: