Omu: najwyższy szczyt w Górach Bucegi. Kolejka z Busteni na Babele i skała Sfinks

Omu (Vârful Omu) jest najwyższym szczytem w Górach Bucegi w Rumunii. Mierzy 2505 m n.p.m. Znajduje się tam schronisko, które jest najwyżej położonym schroniskiem w całych Karpatach. Na szczyt można dojść z różnych stron, a my zdecydowaliśmy się na trasę od górnej stacji kolejki Babele. Tam dojechaliśmy kolejką gondolową z Busteni.

Wycieczka na Omu. Plan wędrówki po Górach Bucegi był jednak inny

W planach mieliśmy wędrówkę szlakiem z Saua Cocora od południowej strony. Stamtąd prowadzi szlak, który później przechodzi przez górną stację kolejki. Jechaliśmy tam specjalnie i gdy byliśmy na Przełęczy Dichiu, to okazało się, że dojazd tam jest niemożliwy ze względu na zakaz wjazdu. Nie mogliśmy pokonać samochodem ostatnich 8 kilometrów.

Przypomnieliśmy sobie, że w Busteni znajduje się kolejka i sprawdziliśmy rozkład. Teraz w listopadzie sezon turystyczny się już skończył, jednak w Rumunii była chyba jakaś przerwa od szkoły, ponieważ spotykaliśmy wiele rodzin z dziećmi. Okazało się, że kolejka kursuje, więc od razu ruszyliśmy z powrotem do Busteni. Na miejscu byliśmy po godzinie 9.

Omu (Vârful Omu)

Busteni: kolejka gondolowa. Parking, godziny otwarcia i ceny biletów

Przyjechaliśmy pod dolną stację kolejki w Busteni. Było tam wiele miejsc parkingowych. Według informacji parking miał być płatny 15 lei, jednak nikt nie pobierał opłat.

Szybko spakowaliśmy wszystkie potrzebne rzeczy i poszliśmy do kolejki. Ta kursowała już po godzinie 8. Nasz wjazd miał być o 9:30. Wszystkie szczegóły znaleźliśmy na oficjalnej stronie kolejki: www.teleferic.ro. Bilet normalny kosztował 190 lei do góry i w dół. Wyszło to około 170 zł. Aktualne godziny otwarcia najlepiej sprawdzać na stronie podanej wcześniej.

Oprócz nas na górę jechało kilka osób. Czas wjazdu kolejką to 15 minut. Po drodze zauważyliśmy kilka kozic, chociaż jedna dziewczynka krzyczała, że to urs, czyli niedźwiedź. Od razu zrobiło się poruszenie w kabinie kolejki.

Busteni

Formacje skalne: Sfinks i Babele

Gdy dotarliśmy na górę to wyszliśmy na zewnątrz. Skręciliśmy w lewo w kierunku formacji skalnych. Na mapie pierwsza była oznaczona jako Babele, a druga Sfinxul. Ta druga skała, czyli Sfinks jest popularniejsza i wiele osób robi sobie przy niej zdjęcia. Tuż obok znajduje się jeszcze schronisko Babele (Cabana Babele).

Góry Bucegi: opis szlaku na Omu. Podstawowe informacje i mapa trasy

Na sam początek podaję podstawowe informacje o trasie i podrzucam mapę. Trasę przeszliśmy z 5-letnim dzieckiem.

• Długość trasy góra-dół: 11,3 km.
  • Czas przejścia z przerwami: 4 godziny i 45 minut.
  • Suma podejść na szlaku: 406 metrów.

Z żółtym szlakiem minęliśmy Sfinksa. Trasa wznosiła się delikatnie pod górę, więc zdobyliśmy wysokość. Krajobrazy mieliśmy przepiękne. Stwierdziliśmy, że to jedno z najpiękniejszych miejsc, które odwiedziliśmy w Rumunii. Innym takim wspaniałym miejscem była Trasa Transfogaraska – piękna i widokowa droga samochodowa.

Byliśmy zachwyceni i w ogóle nie żałowaliśmy, że wydaliśmy pieniądze na kolejkę. Maszerowaliśmy szybkim tempem przed siebie. Nasza Maja dzielnie sobie radziła podczas wycieczki. Największe podejście mieliśmy pod koniec. Na trasie nie mieliśmy żadnych trudności technicznych. Trasę możemy zaliczyć do łatwiejszych, zwłaszcza że Maja przeszła wszystko sama. Krajobrazy przypominały nam nieco Karkonosze, Tatry Zachodnie i Bieszczady.

Góry Bucegi: opis szlaku na Omu. Podstawowe informacje i mapa trasy

Przełęcz Sugarilor i Przełęcz Cerbului

Na trasie mieliśmy Przełęcz Sugarilor 2309 m n.p.m., a za nią do wyboru wariant trasy. Albo trawers góry bardziej na prawo, albo wejście na górę bardziej na lewo. My wybraliśmy łatwiejszy wariant, czyli trawers. Potem szlak spotyka się w tym samym miejscu na Przełęczy Cerbului. Z lewej strony doszedł szlak niebieski, a potem czerwony. Z tamtej strony wędrowali inni turyści.

Za Przełęczą Cerbului mieliśmy kolejny wybór trasy: wariant za kolorem żółtym z wejściem w okolicę szczytów Găvanele 2407 m n.p.m. i Bucura 2503 m n.p.m. w lewo lub niebieskim trawersem w lekko w prawo. W terenie nasza droga nie była oznaczona, a na mapie widniał kolor niebieski. Dotarliśmy na samą górę po dwóch godzinach drogi.

Góry Bucegi - Rumunia

Omu 2505 m n.p.m. to najwyższy szczyt w Górach Bucegi. Znajduje się tam najwyżej położone schronisko w Karpatach

Szczyt Omu jest najwyższy w Górach Bucegi i mierzy 2505 m n.p.m. (podawane są różne wysokości). Znajduje się tam schronisko, które jest najwyżej położonym schroniskiem w całych Karpatach. Teraz poza sezonem było zamknięte. Jest tam również stacja meteorologiczna, skała z nazwą szczytu, a kawałek dalej krzyż. Można usiąść i delektować się pięknymi krajobrazami. My spędziliśmy tam około 20 minut, a potem ruszyliśmy w dół tym samym szlakiem. Oprócz nas byli jeszcze inni Polacy.

Cabana Omu, czyli schronisko czynne jest od marca do listopada. Nie ma tam bieżącej wody oraz elektryczności. W obiekcie znajduje się 30 miejsc noclegowych. Warto wybrać się na wycieczkę z plecakiem przez góry w Rumunii. Można właśnie tam się zatrzymać.

Ostatni kurs kolejki był o 16:30, więc już spokojnie szliśmy z powrotem. Doszliśmy na miejsce po godzinie 14. Okazało się, że kolejka do Busteni kursuje co 10 minut. U góry było już sporo ludzi, którzy wyjechali w międzyczasie. Widzieliśmy, że wiele osób wracało ze szczytu Caraiman 2384 m n.p.m. czerwonym szlakiem. Pod nim znajduje się krzyż, który widoczny jest z samego dołu.

Nocleg w okolicy: gdzie szukać?

My spaliśmy w Rasnovie. To miasteczko po drugiej stronie góry i tutaj jechaliśmy specjalnie dłuższą drogę. Na Bookingu widzieliśmy sporo noclegów w Busteni i Sinai, czyli w najbliższej okolicy. Tam można coś znaleźć.