Salina Turda: niezwykła kopalnia soli w Rumunii. Wycieczka, po której jesteśmy pod ogromnym wrażeniem

Salina Turda to niezwykła kopalnia soli znajdująca się w Rumunii niedaleko miasta Kluż-Napoka. Ciężko można ją porównać z naszymi kopalniami soli, czy to w Bochni, czy Wieliczce.

1. Kopalnię soli w Rumunii zwiedza się indywidualnie, a w Polsce w grupach z przewodnikami.
  2. W naszych kopalniach możemy dowiedzieć się wielu informacji i dowiedzieć różnych ciekawostek, a w Turdzie to przede wszystkim mamy ogromny efekt wizualny.

Po wycieczce do rumuńskiej kopalni jesteśmy pod wielkim wrażeniem. Całość wyglądała tak, jakbyśmy znajdowali się w grze komputerowej. Postawiono tutaj na nowoczesność. Otwarto ją w 1992 roku dla ruchu turystycznego. Pierwsza wyraźna wzmianka o jej działalności pochodzi z 1271 roku, chociaż już podobno była aktywna podczas rzymskiej okupacji Dacji.

Salina Turda: wycieczka do kopalni soli w Rumunii

Dobrze, że przyjechaliśmy na wycieczkę poza sezonem turystycznym. Teraz w listopadzie było bardzo spokojnie: kilka wycieczek, niewielu turystów indywidualnych. Mogliśmy spokojnie spacerować po korytarzach kopalni i zobaczyć najpiękniejsze miejsca.

Bilety były płatne i obowiązywały godziny otwarcia. Za parking również była opłata. Przyjechaliśmy do kopalni chwilę po godzinie 9, dlatego byliśmy jednymi z pierwszych osób. Kupiliśmy bilety i przeszliśmy długim korytarzem. Potem mieliśmy kilkadziesiąt schodów w dół, aby zejść pod ziemię. Oznakowanie było dobre, dlatego nie mogliśmy się zgubić.

Aby odwiedzić dwie najpiękniejsze kopalnie w całym kompleksie: Mina Terezia oraz Mina Rudolf mieliśmy do wyboru:

1. Zejście schodami na sam dół – dłuższa opcja, ale bez długich kolejek w sezonie. Osoby z chodzeniem mogą mieć problemy.
  2. Zjazd windą – szybsza opcja, jednak do windy mogą tworzyć się kolejki (takie opinie można przeczytać w Internecie).

Na dół wybraliśmy zejście schodami. Po drodze można jeszcze sporo zobaczyć. Potem na samą górę jechaliśmy windą.

Zwiedzanie Saliny Turdy: atrakcje w kopalni soli

Myśląc o kopalni soli ciężko sobie wyobrazić, że jedną z atrakcji Saliny Turdy jest diabelski młyn. Oprócz tego jest tam plac zabaw, mini golf, bilard, tenis stołowy, oraz to, co nam podobało się najbardziej, czyli rejs łódką po jeziorze. Tę ostatnią atrakcję polecamy każdemu. Diabelski młyn nie działał, plac zabaw był bezpłatny, natomiast pozostałe atrakcje były dodatkowo płatne.

Czas zwiedzania: ile zajmuje wizyta pod ziemią?

Zwiedzanie kopalni z przerwą na placu zabaw i z rejsem łódką zajęło nam 3 godziny. Większość czasu spędziliśmy właśnie na placu zabaw. Jeśli pójdziesz bez dziecka i będziesz tylko zwiedzać, to spędzisz tam około 60 minut. Na ma tam zbyt wiele do roboty. Wystaw związanych z kopalnią nie jest dużo. Jest kilka sal, w których można się czegoś dowiedzieć.

turda zwiedzanie

Rejs łodzią po jeziorze

Nie mogliśmy sobie odpuścić rejsu łodzią po jeziorze w kopalni Teresy. 20-minutowy rejs kosztuje 30 lei, czyli około 27 złotych. Wchodzimy do łódki i możemy wybrać się w krótki rejs. Najlepiej wcześniej sprawdzić sobie, jak się wiosłuje, żeby nie stracić kilku minut na łódce na naukę. My byliśmy tam pierwsi, więc pływaliśmy sami. Pod koniec już więcej łódek było zajętych.

Parking, bilety wstępu i godziny otwarcia

• Płatny parking znajduje się tuż przy wejściu do kopalni. Kosztuje 5 lei za godzinę. Przy wjeździe pobieramy bilet, a później opłacamy w kasie automatycznej.
  • Salina Turda czynna jest przez cały rok od godziny 9:00 do 17:00.
  • Bilet w 2023 roku kosztuje 50 lei za osobę.
  • Za Maję płaciliśmy 30 lei. Dzieci do 3 lat wchodzą za darmo.
  • A jeśli szukasz innych niezwykłych miejsc w Rumunii, to bardzo polecamy Zamek w Hunedoarze.