Pałac (Zamek) w Mosznej – zwiedzanie najpiękniejszego pałacu w Polsce

Pałac (Zamek) w Mosznej to budowla, która przyciąga swoją popularnością bardzo dużą liczbę turystów. Nie ma się co dziwić, bo zamek wygląda jak z bajki, jest w dobrym stanie, a dodatkowo można część obiektu zwiedzać z przewodnikiem. Bez żadnych kompleksów mógłby występować w produkcjach Disneya. Muszę jednak przyznać, że na zdjęciach, które dostępne są w Internecie, robi o wiele większe wrażenie niż podczas oglądania go na żywo.

Pałac w Mosznej znajduje się w województwie opolskim i znalazł się także u nas na liście miejsc, które chcieliśmy zobaczyć podczas podróży samochodowej po regionie. Miejsce, o którym tyle słyszeliśmy, do którego kierunkowskazy widzieliśmy, jadąc autostradą A4, wreszcie udało się odwiedzić. Zapraszamy do wspólnej podróży po zakamarkach tej ogromnej budowli.

palac w mosznej
zamek moszna

Zwiedzanie Pałacu (Zamku) w Mosznej

Dotarliśmy do Mosznej w samo południe. Zatrzymaliśmy samochód na bezpłatnym parkingu tuż przed szlabanem obok budki, w której sprzedawane są bilety podczas sezonu turystycznego. Teraz w okresie zimowym wejście do parku jest darmowe, dlatego bilety do zamku kupuje się w recepcji hotelu. Tak w ogóle obecnie w pałacu znajduje się hotel, w którym można spędzić noc. Zakupiliśmy bilety na zwiedzanie obiektu, a także wejście na wieże widokowe w towarzystwie przewodnika. To był strzał w dziesiątkę!

Wyjście z przewodnikiem na wieże pałacowe

Przy zakupie biletów bardzo miłe panie w kasie od razu zaproponowały zwiedzanie wież widokowych z usługą przewodnicką. Nasz przewodnik tryskał żartami, a kawały co kilka chwil wyciągał z rękawa. Nie mogliśmy trafić na lepszego. Serio. 🙂 Jak to sam określił, on sam przechadza się przez te korytarze już 150 lat i żaden duch go jeszcze nie wystraszył. Jakbyśmy tego nie znali wcześniej, to moglibyśmy nie zrozumieć, ale to jest popularny tekst. Tak czy siak, przekazał nam konkretne informacje odnośnie historii obiektu i wydarzeń związanych pałacem.

wieza palacu w mosznej
moszna 99 wiez

Zamek czy Pałac w Mosznej? O co chodzi?

Przewodnik prowadzący naszą 3-osobową grupę w pewnym momencie wskazał nam dwie bronie zawieszone na ścianie i powiedział, że zamek jest taki, jaką posiada broń, czyli można powiedzieć, że marnym. Chodziło mu pewnie o nazewnictwo tego miejsca. Tak, większość powie, że to zamek. Na głównej stronie obiektu, wizytówkach, biletach i wszędzie, gdzie spoglądaliśmy, widniała nazwa Zamek w Mosznej. Tak naprawdę jest to pałac i tak poprawnie powinno się tę budowlę nazywać.

Koniecznie musisz tu przyjechać i dowiedzieć się, dlaczego pałac posiada 99 wież, czemu jest tutaj tyle pomieszczeń co dni w roku, ile budowla ma okien i dlaczego winda, która cały czas była naprawiana, zawsze się psuła?

tajemnicze drzwi na zamku w mosznej

Zwiedzamy wnętrza Pałacu w Mosznej z dziećmi

Byliśmy bardzo zadowoleni z pierwszej części i w pośpiechu wracaliśmy na hol główny przed recepcję. Tam na nas czekała już grupa młodzieży szkolnej, z którą mieliśmy zacząć drugą część. Mimo że prawdopodobnie byli to 13- latkowie okazało się, że druga część zwiedzania również wypadła całkiem przyjemnie. Już na samym początku dzieci zaczęły jęczeć, że chcą do lochów. Grupa była tak zgodna w tej sprawie, że pani przewodnik wyraziła aprobatę na ten pomysł. A tak w ogóle panią, która nas oprowadzała, z zaciekawieniem się słuchało.

zwiedzanie zamku w mosznej z przewodnikiem

Przeszliśmy przez kilka pomieszczeń i usłyszeliśmy cenne informacje odnośnie całej budowli, historii zamku i jego wyposażenia. Sale w takim wyposażeniu i utrzymanym porządku wyglądały ciekawie, aż po około 50 minutach zwiedzanie się zakończyło. Ostatnim punktem programu okazała się piwnica, która posiadała dość duże pajęczyny i małą ilość światła. My taką głośną grupą tam się pojawiliśmy, że nie mieliśmy najmniejszych nadziei, że zobaczymy jakieś pająki lub więźnia, który umarł w męczarniach. Z tych pisków ich bębenki na pewno tego nie wytrzymały i stąd uciekły. Nie masz się czego obawiać. Możesz zamek zwiedzać ekstremalnie bez większego strachu przed pająkami.

zalozyciele zamku w mosznej

Czy warto odwiedzić Pałac (Zamek) w Mosznej?

Zbliżając się do pałacu widać, że nie ma tutaj jakiegoś konkretnego stylu, nie posiada wartości architektonicznej, ale nie ma się co dziwić, skoro ma 100 lat. To jest po prostu wykonana fantazja Franza-Huberta Tiele-Wincklera. Podchodząc do obiektu, będziesz miał wrażenie, jakbyś wchodził w strefę czarodziejskiego świata baśni. Na miejsce na pewno warto przyjechać, chociaż żeby zobaczyć go z zewnątrz. Możliwość wyjścia na wieżę zaliczamy do dużych plusów i także plusem byli nasi przewodnicy. Chodząc po salach, czegoś w nich brakuje. Ogólnie można powiedzieć, że nie ma jakiegoś większego szału. Wnętrza niczym się nie wyróżniają i całość jest nadrabiana przez jego zewnętrzny wygląd.

ogrod zimowy moszna

Zamek w Mosznej – adres, cennik, parking i godziny otwarcia

Adres: Zamek (Pałac) w Mosznej – ulica Zamkowa 1, 47-370 Moszna, województwo opolskie.

Parking: Zwiedzający pałac mogą zaparkować przed szlabanem (wariant bliżej zamku). Współrzędne: 50.438846, 17.767981. Jeśli tam nie ma miejsca, to postój jest kilkaset metrów wcześniej. Ten parking jest płatny. Współrzędne: 50.437363, 17.766929.

Godziny otwarcia: Pałac można zwiedzać od poniedziałku do piątku od godziny 10:00 do 17:00. Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem.

Ceny biletów: Bilet normalny na zwiedzanie zamku kosztuje 15 a ulgowy 9 złotych. Za wyjście na wieże widokowe zapłacimy 12 i 8 złotych, natomiast na zespół pałacowo-parkowy 10 i 6 złotych. Te ceny będą ważne od kwietnia 2020 roku. Trochę to wszystko kosztuje. Wszystkie szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej Zamku w Mosznej.