Słonny (płd.-wsch.) i Słonny (płn.-zach.) w Górach Sanocko-Turczańskich – opis szlaku

Słonny (płd.-wsch.) i Słonny (płn.-zach.) to szczyty w Górach Sanocko-Turczańskich zaliczane do Korony Ziemi Sanockiej oraz do Diademu Polskich Gór. Znajdują się nad Sanokiem na czerwonym szlaku Przemysko-Sanockim. Postanowiliśmy je zdobyć podczas jednej wycieczki i udało nam się to podczas 21-kilometrowej wędrówki. Trasę przeszliśmy z dzieckiem.

szlak przez las

Punkt widokowy przy serpentynach w Górach Słonnych

Rozpoczęliśmy dość wcześnie, bo już o godzinie 5 rano. Pojechaliśmy z Sanoka na punkt widokowy przy serpentynach. Tam także znajdował się nasz parking do Słonnych Wierchów.

• Współrzędne naszego parkingu: 49.5542, 22.3229.

Przy tarasie widokowym jest sporo miejsca, ławki oraz toaleta. Panorama widokowa opisana jest na tablicach. Udało nam się, że zobaczyliśmy Bieszczady.

Góry Słonne - punkt widokowy

Przełęcz Przysłup – rozejście się szlaku | mapa trasy na Słonny

Na początku musieliśmy iść w górę za drogą asfaltową na Przełęcz Przysłup 620 m n.p.m. Tam niestety nie ma żadnego parkingu. Dojście zajęło nam 10 minut, ponieważ do przejścia mieliśmy 1 kilometr. Rano jeszcze nie było takiego wielkiego ruchu. Dotarliśmy na przełęcz, na której znajdowały się tabliczki z oznaczeniem. Droga w lewo prowadziła na Słonny (płn.-zach.), a w prawo na ten drugi. My najpierw poszliśmy w lewo.

Przełęcz Przysłup

Słonny Wierch (płn.-zach.) – Góry Sanocko-Turczańskie

Z Przełęczy Przysłup na Słonny 668 m n.p.m. mieliśmy około 5 kilometrów. Maję daliśmy do nosidełka, ponieważ była jeszcze śpiąca i szybkim krokiem poszliśmy za czerwonymi znakami. Na całym odcinku nie było niczego szczególnego. Trasa prowadziła prawie cały czas po prostym z delikatnymi zejściami i podejściami. Widoków nie mieliśmy, ponieważ teren był cały zalesiony.

Słonny Wierch

Po drodze zdobyliśmy 2 szczyty: Miniową Górę 612 m n.p.m. oraz Słonną 639 m n.p.m.

Miejscami szło się bardzo źle, ponieważ szlak był rozjechany przez ciężkie sprzęty. Czasami mieliśmy problemy, żeby przejść, bo były takie koleiny i błoto. Szlaki były dobrze oznaczone. W międzyczasie pod Słonną dołączył do nas Szlak Ikon z Hołuczkowa znakowany na niebiesko.

Bez mapy można nie trafić na szczyt Słonny, ponieważ najwyższy punkt i oznaczenia znajdują się poza szlakiem. Tutaj, gdzie pojawią się tabliczki z kierunkiem na Granickę 575 m n.p.m., to musisz skręcić w lewo, a po 100 metrach od razu w prawo pod górę. Będzie słabo wydeptana ścieżka. Najlepiej mieć nawigację w telefonie. Wejście od szlaku na szczyt zajmuje 10 minut.

Słonny Wierch

Słonny 668 m n.p.m. do Korony Ziemi Sanockiej i Diademu Polskich Gór

Słonny 668 m n.p.m. zaliczany jest do Korony Ziemi Sanockiej oraz Diademu Polskich Gór. Na szczycie znajduje się kamienny słup z oznaczeniem. Jest także nowa tabliczka KZS. Tam na szczycie zrobiliśmy sobie kilka minut przerwy na czytanie i odpoczynek. Maja już dawno wstała i szła od dobrych 30 minut. Teraz musieliśmy wrócić 5 kilometrów z powrotem na Przełęcz Przysłup.

Góry Słonne

Słonny (płd.-wsch.) – Góry Sanocko-Turczańskie

Wróciliśmy szybciej na przełęcz i poszliśmy dalej za czerwonymi kolorami tym razem na drugi Słonny (płd.-wsch.) 668 m n.p.m. Ten szczyt także zaliczany jest do Korony Ziemi Sanockiej oraz Diademu Polskich Gór. Ten odcinek był krótszy od poprzedniego, ponieważ mierzył 3,5 km w jedną stronę. Po drodze pod szczytem Przysłup 658 m n.p.m. natknęliśmy się na znaki koloru zielonego. Ten szlak przyszedł od ruin zamku Sobień, na których kiedyś byliśmy.

Tutaj droga prowadziła również cały czas przez las. Była jednak mniej rozjeżdżona. Najgorszy moment był już na początku, ale minęliśmy newralgiczny odcinek boczną drogą. Słonny był calutki zalesiony. Była tam również tabliczka z oznaczeniem. Mieliśmy mapę, ale tabliczki zawsze upewniają, gdzie znajduje się wzniesienie. Nie zabawiliśmy tam długo, ponieważ robiło się coraz cieplej. Wracaliśmy tym samym szlakiem na Przełęcz Przysłup. Gdy tam doszliśmy to odbiliśmy w lewo i zeszliśmy na parking przy serpentynach.