Słowiński Park Narodowy – jeden z najpiękniejszych w Polsce

Udało się! W ostatniej chwili stanęliśmy przy tablicy informacyjnej z napisem Słowiński Park Narodowy. Mieliśmy być w nim już w ubiegłym roku, gdy przyjechaliśmy w województwo zachodnio-pomorskie. Do Łeby z Kołobrzegu mieliśmy trochę kilometrów i mało czasu, a nie chcieliśmy tylko wpaść i wypaść. W tym roku mieliśmy mieć o wiele więcej czasu. Tak nam się początkowo wydawało.

Gdy przyjechaliśmy do noclegu w Łebie, to wszystko było w porządku. Jednak wieczorem śledząc pogodę, usłyszeliśmy mało optymistyczne prognozy. Wiatr, który miał przyjść nad Morze Bałtyckie, rozpoczął się już przed północą. Miał być tak silny, że mógł zrywać dachy i łamać drzewa. Wiedzieliśmy, że jak nic się nie zmieni to Słowiński Park Narodowy i jego atrakcje będą musiały poczekać do następnej wizyty. Do kiedy? Pewnie do przyszłego roku. Obudziliśmy się wcześnie rano i z nadzieją patrzyliśmy na ruszające się gałęzie. Wyglądało to kiepsko, a z biegiem dnia miało być jeszcze gorzej. Zacznijmy jednak od podstawowych informacji na temat parku, a dalej przejdziemy do kontynuacji opowieści.

slowinski park narodowy z dzieckiem

Słowiński Park Narodowy – informacje praktyczne

Słowiński Park Narodowy razem z Wolińskim Parkiem Narodowym to dwa parki w Polsce, które znajdują się w strefie nadmorskiej. Jest to jeden z najpiękniejszych i największych parków narodowych na terenie naszego kraju. Swoje lata już ma, ponieważ został utworzony w 1967 roku. Jest także jednym z najchętniej odwiedzanych regionów w Polsce.

Z roku na rok liczba turystów przyjeżdżających na Wybrzeże Słowińskie rośnie, a ich liczba wynosi w granicach 300-400 tysięcy. Nie jest to może powalająca liczba, patrząc na Tatrzański Park Narodowy, gdzie rocznie po Tatrach wędruje niespełna 4 miliony osób, jednak najpopularniejsze ruchome wydmy przyciągają turystów.

slowinski park narodowy najpiekniejszy
slowinski park narodowy dziecko

Gdzie leży Słowiński Park Narodowy?

Słowiński Park Narodowy leży w województwie pomorskim nad Morzem Bałtyckim na Wybrzeżu Słowińskim i Wysoczyźnie Damnickiej na terenie powiatu słupskiego i lęborskiego. Najpopularniejsze miejscowości leżące na terenie parku lub w jego pobliżu to: Łeba, Kluki, Smołdzino, Czołpino, Rąbka czy Retowo. Siedziba Dyrekcji SPN znajduje się w Smołdzinie.

Słowiński Park Narodowy – cennik biletów i parking

Osoby dorosłe za wejście do parku narodowego od 1 maja do 30 września zapłacą 7 złotych, natomiast uczniowie szkół, osoby z niepełnosprawnościami, emeryci oraz renciści 3,50. Można skorzystać zakupu wejściówki kilkudniowej lub nawet tygodniowej. Szczegółowy cennik znajdziesz na stronie internetowej SPN.

Dwa parkingi płatne znajdziesz w Czołpinie (parking leśny i przy jednostce wojskowej), Rąbce (wyjście na Wydmę Łącką) i przy jeziorze Dołgie Wielkie. Ceny postojów się wahają, dlatego aktualny koszt można znaleźć dopiero na miejscu. My teraz w marcu nie płaciliśmy nic, ponieważ budki biletowe były zamknięte, ale tam na tablicy widniała informacja, że za dzień trzeba wydać 6 złotych.

slowinski park narodowy parking
parking slowinski park

Logo/symbol

Symbolem Słowińskiego Parku Narodowego jest mewa. W logo parku znajduje się dodatkowo nazwa. Lecąca biała mewa znajduje się na tle niebieskiego nieba i żółtego piasku.

slowinski park narodowy symbol

Słowiński Park Narodowy – mapa

Mapa Słowińskiego Parku Narodowego dostępna jest przy większości parkingów. Można sobie zakupić wcześniej papierową z różnych wydawnictw, np. z Comfort Map czy Eko Kapio. Można także kliknąć poniższe zdjęcie prawym przyciskiem myszki, a następnie 'otwórz grafikę w nowej karcie’ i powiększyć naszą mapę zrobioną przy szlaku do Wydmy Czołpińskiej.

slowinski park narodowy mapa

Co chroni Słowiński Park Narodowy?

Słowiński Park Narodowy powstał, aby chronić jeziora przymorskie, obszary bagienne, torfowiska, łąki, bory, a głównie wydmowy pas Morza Bałtyckiego.

Co warto zobaczyć w Słowińskim Parku Narodowym? Kilka najciekawszych atrakcji

Pakując rzeczy do samochodu pod naszą kwaterą, miałem mieszane uczucia. Jakby wiało trochę mniej… Zdecydowaliśmy jednak, że odpuścimy sobie ruchome wydmy, ponieważ zdrowie i bezpieczeństwo jest najważniejsze. Dodatkowo mieliśmy wracać do domu z powodu rozprzestrzeniającego się w Polsce koronawirusa, dlatego nie mogliśmy sobie pozwolić na kolejny dzień nad Morzem Bałtyckim. Już wcześniej opracowaliśmy sobie listę miejsc, które warto zobaczyć w Słowińskim Parku Narodowym.

sciezki turystyczne slowinski park narodowy

Ruchome wydmy Łeba i najpopularniejsza Wydma Łącka

Wydma Łącka miała być naszym punktem obowiązkowym podczas pobytu nad Morzem Bałtyckim. Dlatego postanowiliśmy nocować w Łebie. Jednak z powodu niebezpieczeństwa pogodowego postanowiliśmy do niej nie jechać i zostawić na kolejny raz. Na Wydmę Łącką idzie się z parkingu w Rąbce w jedną stronę ponad 7 kilometrów, dlatego potrzebowaliśmy na samo dojście ponad godzinę. W sezonie można wypożyczyć tam rowery, a nawet na miejsce dostać się meleksem.

Jezioro Łebsko

W pobliżu ruchomych wydm w Łebie znajduje się Jezioro Łebsko, po którym w sezonie można przepłynąć się statkiem. Jest okazja dotrzeć statkiem z Rąbki w pobliże Wydmy Łąckiej do Muzeum Wyrzutni Rakiet oraz w pobliże Wydmy Czołpińskiej do Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Łebsko jest trzecim co do wielkości jeziorem w Polsce. Nie wiedzieliśmy, co będzie się działo na leśnej ścieżce i później nad Bałtykiem, dlatego na rondzie od razu pokierowaliśmy się kilkadziesiąt kilometrów dalej do Czołpina. Chcieliśmy chociaż trochę poczuć klimat Słowińskiego Parku Narodowego i podejść do latarni morskiej. W międzyczasie okazało się, że pogoda się poprawia, a mocniejszy wiatr, który towarzyszył nam w Łebie, nieco zelżał.

Taras widokowy w Czołpinie

Zatrzymaliśmy się na parkingu w Czołpinie niedaleko jednostki wojskowej. Współrzędne: 54.714045, 17.226421. Tam postój w sezonie jest płatny – 6 złotych za jeden dzień. Z tego parkingu blisko jest nad Morze Bałtyckie oraz na drewniany taras widokowy. Współrzędne: 54.712905, 17.218846. Jest to niewysoka platforma widokowa, z której można dostrzec morze, wydmę Czołpińską z latarnią morską, górę Rowokół oraz jezioro Dołgie Wielkie.

slowinski park narodowy informacje

Latarnia morska w Czołpinie

Uwaga! Jeśli wyznaczysz sobie trasę do latarni morskiej w nawigacji Google, to wylądujesz na parkingu przy jednostce. Stamtąd do latarni jest kawałek, dlatego od razu wyznacz sobie – parking leśny Czołpino.

Przejechaliśmy na drugi parking w Czołpinie. Współrzędne: 54.709295, 17.240943. Ten postój również w sezonie jest płatny. Tam również trzeba zapłacić wejściówkę do parku. My byliśmy w marcu i wejście było bezpłatne. Spacer do latarni morskiej trwał mniej więcej 20 minut i prowadził obok Muzeum Słowińskiego Parku Narodowego – Osada Latarników, do którego warto zajrzeć jeśli jest otwarte.

Trasa licząca 1200 metrów doprowadziła nas pod zamkniętą niestety latarnię. Ta otwarta jest od maja do końca września. Cennik: bilet normalny – 4 złote, ulgowy – 2 złote. Latarnia morska w Czołpinie znajduje się na najwyższej wydmie w okolicy. Zwiedzając Słowiński Park Narodowy w zimie, można poczuć ulgę z powodu braku innych osób, jednak wszystko wtedy zamiera i jest pozamykane. No nic. Wróciliśmy na parking w Czołpinie.

szlaki w slowinskim parku narodowym
muzeum ziemi slowinskiej
spn droga do latarni
latarnia morska w czolpinie
slowinski park narodowy latarnia

Wydma Czołpińska – spokojniejsza z wydmowych sióstr

Mieliśmy dylemat. Idziemy do Wydmy Czołpińskiej czy nie? Mamy jeszcze czas, a pogoda się poprawiła. Wiatr był już bardzo słaby, dlatego zdecydowaliśmy się iść i poczuć wydmowy klimat. Z parkingu na Wydmę Czołpińską idzie się około 30 minut na odcinku dwóch kilometrów. Trasa prowadziła nas przez las, a później wyszliśmy na polską pustynię. Pierwsze wrażenie – to cudowne miejsce.

Wydmy Słowińskiego Parku Narodowego to niespotykane miejsce nawet na skalę europejską. Mieliśmy tylko tam dojść, zobaczyć i wrócić, jednak postanowiliśmy ją przejść i udać się ostatni raz na plażę podczas naszej nadmorskiej podróży. Wydmy nas zachwyciły i żałowalibyśmy bardzo, jakbyśmy do nich nie poszli.

O wydmach w Słowińskim Parku Narodowym możesz przeczytać w osobnym wpisie (ruchome wydmy – informacje praktyczne). Dopiero gdy byliśmy nad brzegiem Morza Bałtyckiego, to zaczęło mocniej wiać, więc zaczęliśmy wracać na parking.

slowinski park narodowy wydma
wydma czolpinska
slowinski park narodowy wydmy ruchome
morze baltyckie czolpino
nad morzem baltyckim plaza

Wzgórze Rowokół

Opuściliśmy Czołpino i jechaliśmy w kierunku Koszalina. Tam mieliśmy zarezerwowany nocleg, a kolejnego dnia mieliśmy wracać 800 kilometrów do domu. Po drodze rzuciło nam się wzgórze z wieżą w najwyższym punkcie. To Wzgórze Rowokół, na którym znajduje się platforma widokowa. Udostępniona jest ona do zwiedzania w sezonie od maja do końca września. Z ostatniego piętra rozciągają się wspaniałe widoki na jeziora, Morze Bałtyckie i Słowiński Park Narodowy. Wycieczkę na Rowokół można rozpocząć w Smołdzinie na parkingu przy stacji paliw. Współrzędne: 54.662100, 17.206881.

szlak do latarni w czolpinie