Szukaliśmy Białej Damy na Zamku w Oporowie

Przechadzając się między salami Zamku w Oporowie, mogliśmy wyczuć obecność Białej Damy, właścicielki tego miejsca. Biała pani zakochała się niegdyś w pewnym księdzu ze wzajemnością. Kochankowie spotykali się potajemnie w tunelu łączącym zamek z kościołem. Pewnej nocy podczas gwałtownej burzy piorun uderzył w sklepienie korytarza, które runęło, zabijając zakochanych. Podobno do dziś można w okolicy zamku spotkać biały obłok, któremu towarzyszy głośny płacz. Czy to Biała Dama? Wybraliśmy się do Zamku w Oporowie, aby to sprawdzić.

zamek oporow my na szlaku

Dojazd do Zamku w Oporowie

Zamek w Oporowie znajduje się niedaleko Kutna oraz Łowicza i blisko granicy z województwem mazowieckim. Najłatwiej dojechać z Kutna, ponieważ to zaledwie 15 kilometrów jadąc przez Komadzyn i Dobrzewy. Parking znajduje się naprzeciwko wejścia na teren zamkowy i jest darmowy.

parking przy zamku w oporowie

Zamek i jego historia

Od XIV wieku zamek był siedzibą rodu Oporowskich wzniesioną przez Władysława Oporowskiego syna wojewody łęczyckiego. W kolejnych wiekach wiele razy zmieniał właścicieli. Był siedzibą między innymi Pociejów, Oborskich czy Karskich. Zamek składa się z dziedzińca, domu mieszkalnego, kaplicy i wieży. Całość połączona jest ze sobą murami obronnymi. W XVII, XVIII i XIX wieku zamek był kilkukrotnie remontowany i delikatnie przebudowywany. Obecnie od 1949 roku znajduje się w nim muzeum z ekspozycją wnętrz dworskich. Niewiele jest tam rzeczy związanych z historią zamku.

zamek oporowskich

Cennik i godziny otwarcia

Co najważniejsze dla odwiedzających zamek jest otwarty cały rok z małymi wyjątkami. Do muzeum nie wejdziemy w Nowy Rok, Trzech Króli, Pierwszy Dzień Wielkanocy, Boże Ciało, 15.VIII, 1.XI, 11.XI, wigilię oraz w pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia. Godziny otwarcia to 10:00 – 16:00. Dodatkowo od 1 maja do 30 września zamek jest otwarty w weekendy do godziny 17:00.

Bilet normalny do zamku kosztuje 10 złotych a ulgowy 7 złotych. W poniedziałki wstęp jest bezpłatny.

Wchodzimy do zamku i zwiedzamy jego wnętrza

Zwiedzanie zamku nie powinno zająć dłużej niż 30 minut. Do obejrzenia jest kilka dobrze zachowanych pomieszczeń z różnymi eksponatami. Każde z nich jest bardzo ciekawe. Byliśmy sami dlatego cały czas czuliśmy na sobie wzrok ochroniarza, który chodził za nami krok w krok. Trochę dziwnie się czuliśmy. Eksponaty są opisane, dlatego można poszerzyć swoją wiedzę nie tylko historyczną.

Jest to spokojne i bardzo klimatyczne miejsce. Niestety Białej Damy nie udało nam się spotkać w środku, dlatego wyszliśmy na zewnątrz. Przed zamkiem jest obszerny park, po którym można się przespacerować. Bardzo ciekawie wygląda zamek otoczony fosą z wodą. Nie jest to zbyt częsty widok.