Ujście rzeki Piaśnicy i Kamień Wersalski w Dębkach

Ujście rzeki Piaśnicy znajduje się w Dębkach niedaleko Jastrzębiej Góry w województwie pomorskim. Rzeka ma ujście w pełne morze i miejsce to przyciąga oraz zachwyca wielu turystów. Wpływa do Morza Bałtyckiego na wprost lub robi jeszcze zakole i wpływa bardziej z prawej strony. Miejsce to znajduje się na obszarze Nadmorskiego Parku Krajobrazowego i w Rezerwacie Przyrody Piaśnickie Łąki.

Możesz tam dotrzeć wejściem na plażę numer 24 lub 25. Pomiędzy nimi przepływa rzeka, ale będąc w tym miejscu, niezależnie, którym wejściem wejdziesz na plażę, możesz łatwo przedostać się na drugą stronę rzeki, dzięki znajdującemu się tam mostkowi. Jeśli jest ciepło, a woda przyjemna, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przez nią przejść.

Ujście rzeki Piaśnicy skrada uwagę turystów, którzy chcą korzystać ze spływów kajakowych, ale także wśród rodzin z dziećmi. Nie ma się czemu dziwić – piaszczysta plaża jest szeroka, brak na niej kamieni.

Gdzie zaparkować, aby zobaczyć ujście rzeki Piaśnicy?

My zatrzymaliśmy się na darmowym parkingu blisko Chaty Rybackiej, przy skrzyżowaniu ulic Spacerowej i Adama Wrzoska.

• Współrzędne parkingu przy ujściu rzeki Piaśnicy: 54.8303, 18.0715.

Trasa z parkingu do ujścia rzeki

Z parkingu ruszyliśmy przed siebie i szliśmy ulicami Adama Wrzoska i Bałtycką. Maszerowaliśmy między domami. Po około 500 metrach mieliśmy do wyboru:

1. mogliśmy skręcić w prawo i iść na plażę wejściem na plażę numerem 24,
  2. lub iść prosto i przejść przez most na Piaśnicy w Dębkach.

Skręciliśmy w prawo i po około 50 metrach byliśmy na plaży. Podziwialiśmy piękny widok wpływającej Piaśnicy do Morza Bałtyckiego. Czasem będąc tutaj, można zauważyć, że rzeka będzie jeszcze płynąć w prawo i dopiero będzie jej ujście. Ponoć sytuacja wygląda tak, że będąc tutaj co roku ujście rzeki może mieć inny wygląd – raz na wprost, raz bardziej na prawo. My jeszcze chcieliśmy znaleźć się po drugiej stronie, dlatego musieliśmy skorzystać z mostku. Poszliśmy wraz z rzeką w jego kierunku. Jest cały drewniany. Przeszliśmy przez niego i skorzystaliśmy z wejścia na plażę numer 25.

Kamień Wersalski przy ujściu rzeki Piaśnicy

Kamień graniczny to zrekonstruowany słup o numerze 1, który ma historyczne znaczenie dla Polaków. Przypomina odwiedzającym i uczy nowe pokolenia, że kiedyś znajdował się tutaj północno-zachodni skraj II Rzeczpospolitej. Znajduje się przy drewnianym mostku, pomiędzy wejściem na plażę nr 24 i 25.

Polska z dostępem do Morza Bałtyckiego

Polska kiedy odzyskała swoją niepodległość w 1918 roku, chciała mieć dostęp do morza. Dzięki podpisanemu Traktatowi Wersalskiemu, 28 czerwca 1919 roku Polsce został przyznany fragment wybrzeża nad Bałtykiem. Granica polsko-niemiecka wyznaczona była blisko biegu rzeki Piaśnicy. Granitowe słupy z napisem Versailles 28.6.1919 są ułożone na lądowej linii granicznej. W powiecie puckim umieszczono 118 takich kamieni.

Kamień z literami P oraz D

Na kamieniu można jeszcze zauważyć litery P oraz D oznaczające w dwudziestoleciu międzywojennym tereny Polski i Niemiec. Granica, która dała Polsce możliwość dostępu do morza, była spełnieniem pragnień Polaków walczących o Niepodległość. Od tego momentu organizowano tam patriotyczne wycieczki.

Niestety w roku 1939, kiedy Niemcy zajęły wybrzeże, granitowy słup, według relacji okolicznych mieszkańców ścięto i zawieziono jako trofeum wojenne samemu Hitlerowi. Według innych świadków, można poznać inną historię granitowego słupa granicznego przy ujściu rzeki Piaśnica. Według nich, słup przetrwał II wojnę światową i został zniszczony dopiero w późniejszych latach. Jak wiemy Polska po II wojnie światowej miała nową granicę znajdującą się 400 kilometrów na zachód.

Gdzie znajduje się źródło rzeki Piaśnicy?

Źródło tej rzeki znajduje się na obszarze w Puszczy Darżlubskiej. Przepływa m.in. przez: Wielką Piaśnicę, Warszkowo – Młyn, Jezioro Żarnowieckie.

Spływ kajakowy do ujścia rzeki Piaśnicy

Z Jeziora Żarnowieckiego organizowane są tutaj spływy kajakowe. Wielu turystów korzysta z tej atrakcji i przez blisko 7 kilometrów, oraz po około dwóch godzinach spływu docierają do otwartego Morza Bałtyckiego.

Nurt jest leniwy i można podziwiać bardzo ciekawe zakola i meandry. Możesz wypożyczyć tutaj sprzęt do kajakarstwa. Oczywiście poza sezonem wakacyjnym jest tutaj spokojniej i na rzece jest mniejszy ruch. Ostatni odcinek spływu znajduje się w Rezerwacie Przyrody Piaśnickie Łąki, przez co będziesz mógł podziwiać zachwycającą roślinność. Jest to ciekawa alternatywa do spędzania czasu wypoczynkowego w Dębkach.

Historia zatonięcie statku handlowego General Carleton przy ujściu Rzeki Piaśnicy

Naprzeciw ujścia rzeki Piaśnicy, 27 września 1785 roku podczas sztormu, zatonął brytyjski statek General Carleton. Była tu nagła zmiana pogody z podmuchami bardzo silnego wiatru. Podczas tej sytuacji statek stał na kotwicy w pobliżu brzegu. Niestety większość załogi straciła życie (18 osób), a tylko 3 osoby ocalały. Statek załadowano w Sztokholmie blisko dwa miesiące wcześniej. Podczas tego rejsu miał około 590 ton żelaza, które chciał dostarczyć do Londynu.

Wrak statku odkryto w 1989 roku przez Michała Woźniewskiego podczas wypływu i zaczepianiu sieci rybackich. Identyfikację statku można było natychmiast rozpocząć, ponieważ znaleziono dzwon okrętowy z napisem „General Carleton of Whitby 1777”. Odnaleziono także 700 innych zabytków z XVIII wieku, na przykład: elementy wyposażenia, czy przedmioty codziennego użytku, przyrządy nawigacyjne, broń, a także kolekcję roboczej marynarskiej odzieży angielskiej, a także monety, kolekcję klamerek do obuwia.