Wielka Jaworzyna – najwyższy szczyt w Białych Karpatach + Holubyho Chata

Wielka Jaworzyna (Veľká Javorina) to najwyższy szczyt Biały Karpat. Mierzy 970 m n.p.n. jest bardzo charakterystycznym i rozpoznawalnym wzniesieniem. Góra położona jest na granicy czesko-słowackiej. Zaliczana jest do Korony Gór Słowacji. Podobny szczyt znajduje się w Górach Czerchowskich (to także teren Słowacji). Byliśmy kilka miesięcy temu i opis tego szlaku możesz przeczytać na naszym blogu.

Z partii szczytowej rozciągają się wspaniałe widoki, a zaletą góry jest jeszcze to, że prawie na sam szczyt można dojechać samochodem. Jest tam także popularne schronisko Holubyho chata. W paśmie Białych Karpat spotkasz bardziej spokój niż tłumy ludzi. Na górę można dojść z różnych stron.

Wielka Jaworzyna

Jak dojechać na parking przy szlaku?

Dojazd z południa Polski zajmuje około 3 godziny i 20 minut (granica w Chyżnem). Musisz jechać na: Kysucké Nové Mest, Źylinę, a później autostradą D1 na Trenczyn. Na górę możesz dojechać albo od strony słowackiej, albo od strony czeskiej. My jechaliśmy od tej pierwszej.

Na sam parking była przyjemna asfaltowa droga. Jechaliśmy ze śniegiem i trochę baliśmy się, czy nie będzie problemów z dojazdem. Dopiero pod koniec zrobiło się ślisko, ale wtedy byliśmy już na ostatniej prostej. Prawdopodobnie dbają o tę drogę, ponieważ jakoś trzeba dojechać do schroniska.

Białe Karpaty chętnie odwiedzają mieszkańcy Bratysławy – stolicy Słowacji. To około dwie godziny drogi. Jeśli jedziesz na autostradę, to pamiętaj, aby zakupić winietę. Możesz to zrobić na stacji benzynowej lub kupić wcześniej w formie elektronicznej. My kupiliśmy sobie na cały rok.

• Współrzędne parkingu pod Velką Javoriną: 48.8561, 17.6823.

Mapa trasy turystycznej na Wielką Jaworzynę – najkrótszy szlak

• Długość trasy: 1,5 km,
  • Czas wycieczki: 60 minut,
  • Suma podejść na szlaku: 75 metrów,
  • Trudności: brak.

Opis najkrótszego szlaku na Velką Javorinę w Białych Karpatach

Gdy dojechaliśmy na parking, to wszędzie było biało. Niestety nie mogliśmy liczyć na widoki, ponieważ była gęsta mgła i niskie chmury. Ruszyliśmy po asfalcie w kierunku schroniska. Jeśli chcesz sprawdzić aktualną pogodę na szczycie, to na budynku zamontowana jest kamerka. Widok można sprawdzić online, tutaj.

Schronisko Holubyho Chata

Schronisko nazywa się Holubyho Chata jest częstym kierunkiem wędrówek Czechów i Słowaków. Można tam coś zjeść, napić się lokalnego piwa, a także spróbować czegoś słodkiego po wycieczce.

Gdy dotarliśmy do chaty, to od razu skręciliśmy w lewo i szliśmy cały czas drogą asfaltową delikatnie pod górę. Wejście na szczyt zajmuje około 10 minut. Spokojnie dojedziesz tamtędy z dzieckiem w wózku, czy na rowerze. Przez większość czasu będą Ci towarzyszyć piękne widoki. Jest jeszcze drugi wariant. Od schroniska możesz iść do góry za czerwonym szlakiem. Wejście zajmuje tyle samo czasu, ale jest krótsze. Możesz zrobić pętlę – wejść jednym szlakiem, a zejść drugim.

Wyszliśmy tam w bardzo zimowych i mroźnych warunkach. Nie było na drodze jakoś ślisko, ale w plecaku mieliśmy raczki. Widoków nie mieliśmy żadnych, ale za to mogliśmy poczuć się jak w krainie śniegu.

Wielka Jaworzyna 970 m n.p.m. – najwyższy szczyt w Białych Karpatach

Wielka Jaworzyna nie jest jakaś spektakularna. Partia szczytowa w większości jest zalesiona. W najwyższym punkcie znajduje się maszt telekomunikacyjny. Wszędzie są informacje, żeby nie wchodzić, ponieważ jest niebezpiecznie. Gdy istniały Austro-Węgry, to prowadziła tamtędy granicach między częścią austriacką a węgierska.

W okresie zimowym miejsce bardzo polubili narciarze ze względu na ośrodki narciarskie. Velka Javorina jest miejscem, na którym odbywały się spotkania patriotyczne. Spotykali się tutaj Czesi, Słowacy i Morawianie. To jeden z symboli dobrych stosunków pomiędzy narodami. Obecnie organizowane są tam różne imprezy. Jedna z legend głosi, że martwy kogut wstał i zapiał z żądaniem opuszczenia kraju przez Turków.

Na górę możesz dojść różnymi szlakami. Jednym z nich jest szlak żółty prowadzących z miejscowości Stará Turá. Czerwony szlak prowadzi z Myjavy, a na przykład niebieski z Jawornika. Polecamy korzystanie ze strony mapy.cz. Możesz zaplanować trasę na komputerze, a później zobaczyć ją w aplikacji w telefonie.