Zamek Bolczów w Janowicach Wielkich – opis szlaku z Przełęczy Karpnickiej

Zamek Bolczów znajduje się w Janowicach Wielkich w Rudawach Janowickich na Dolnym Śląsku. Byliśmy tam już jakiś czas temu, a ostatnio pisaliśmy odrębny tekst o tym paśmie górskim i pomyśleliśmy, że warto bliżej pokazać ruiny Zamku Bolczów. Zaciekawiły nas także liczne legendy, o których opowiedział nam jeden ze starszych turystów spotkanych na szlaku.

• Do Zamku Bolczów nie ma określonych godzin otwarcia. Czynny jest całą dobę,
  • Wejście jest bezpłatne.
Zamek Bolczów w Janowicach Wielkich

Jak dojechać na szlak prowadzący do ruin?

Dojazd z Jeleniej Góry na początek szlaku na Przełęczy Karpnickiej zajmuje około 25 minut. Musisz jechać przez Wojanów. Do Janowic Wielkich dojedziesz w ciągu 21 minut przez Radomierz. Z Wrocławia do Zamku Bolczów jest około 100 kilometrów.

Jak dojść do ruin Zamku Bolczów w Janowicach Wielkich? Mapa trasy turystycznej

Do ruin Zamku Bolczów możesz dotrzeć z różnych stron. My, gdy szliśmy w poszukiwaniu zamkowych ruin, to startowaliśmy z Przełęczy Karpnickiej 475 m n.p.m. Prowadzi stamtąd zielony malowniczy szlak pośród drzew. Do przejścia mieliśmy 4,3 km, a dojście zajęło nam 1 godzinę i 45 minut.

Najkrótszy i najłatwiejszy szlak do Zamku Bolczów wiedzie z Janowic Wielkich i jest koloru zielonego. Do przejścia jest około 1,8 km. Czas wycieczki to 45 minut w jedną stronę. Poniżej na mapie zaznaczyłem najkrótszy i najłatwiejszy szlak do ruin.

Ciekawym wariantem trasy do zamku jest szlak ze Strużnicy przez Starościńskie Skały i Lwią Górę. To 5 kilometrów w jedną stronę – 2 godziny. Tych sposobów dojścia jest jeszcze kilka, dlatego najlepiej, jeśli zobaczysz na mapę Rudaw Janowickich.

Parking na Przełęczy Karpnickiej 475 m n.p.m.

Przyjechaliśmy na parking na Przełęczy Karpnickiej 475 m n.p.m. o wczesnych godzinach. Na tabliczce zobaczyliśmy informację, że parking przy szlaku do Zamku Bolczów kosztuje 8 złotych. Teraz to podobno 15 złotych, a nawet więcej. Było kilka samochodów, jednak nie było osoby pobierającej opłaty. Dopiero gdy wróciliśmy z wycieczki, to zapłaciliśmy za postój.

• Współrzędne parkingu na Przełęczy Karpnickiej: 50.8615, 15.8798.
parking zamek bolczów

Opis szlaku turystycznego do Zamku Bolczów – mapa naszej trasy

Z parkingu na przełęczy poszliśmy w kierunku południowym. Na całej trasie prowadził nas szlak zielony, jednak przez 1,6 km szliśmy również z kolorem niebieskim. Droga wiodła delikatnie pod górę, a dopiero pod koniec zrobiło się nieco ostrzej. W międzyczasie minęło nas kilka osób. Trawersowaliśmy zbocza Jańskiej Góry 565 m n.p.m. po jej zachodnim zboczu. Na Rozdroże pod Jańską Górę dotarliśmy po 40 minutach.

Zamek Bolczów w Janowicach Wielkich
Rudawy Janowickie

Krowiarka 489 m n.p.m. w Rudawach Janowickich

Pożegnaliśmy się z niebieskim kolorem i skręciliśmy w lewo. Przez 500 metrów szliśmy ostrzej pod górę, a potem już schodziliśmy tylko w dół, przez 1,3 km. Szlak był przyjemny i trochę bezludny. Wrześniowa pogoda udała nam się idealnie. Dotarliśmy wreszcie do żółtego koloru. Minęliśmy z prawej strony wychodnię skalną o nazwie Krowiarki i później skręciliśmy w prawo.

Ruiny Zamku Bolczów w Rudawach Janowickich

Do Zamku Bolczów mieliśmy mniej niż kilometr drogi. Wspinaliśmy się pod górę, co jakiś czas zatrzymując się, aby złapać powietrze. Przeszliśmy obok formacji skalnych – Pierwszej Wartowni oraz Drugiej Wartowni. Zmieniliśmy kierunek, idąc z północy na południowy-wschód. Zaczęło się robić coraz bardziej „skalnie”, aż w końcu stanęliśmy przy zamkowej bramie.

Po ponad 4 kilometrach byliśmy już na miejscu. Surowy zamkowe mury przywitały nas delikatnym chłodem. Lubimy takie miejsca, ukryte gdzieś pośród gęstego i tajemniczego lasu. Od razu naszły nas myśli, jak to było dawniej, gdy mieszkali tutaj ludzie i prawdopodobny budowniczy zamku – Clericus Bolz. To właśnie jemu przypisuje się wzniesienie Zamku Bolczów około 1375 roku. Historia Zamku Bolczów jest burzliwa. Obecnie jest to ruina, ale bardzo malownicza.