Zamek Frydstejn – malownicze ruiny w Czeskim Raju

Zamek Frydstejn (Frýdštejn Castle) to ruiny malowniczej warowni znajdującej się w Czechach. Ruiny uznawane są jedną z atrakcji turystycznych Czeskiego Raju. Zamek wzniesiono w XIV wieku, chociaż dokładna data budowy nie jest do końca znana. Pierwsze wzmianki pochodzą z 1385 roku. Frydstejn położony jest na wzgórzu z imponującym widokiem na okolicę. Jest udostępniony do ruchu turystycznego – obowiązują bilety wstępu i godziny otwarcia.

Wejście na basztę tylko na własną odpowiedzialność. Dojście z parkingu zajmuje około 10 minut. Niestety pod sam zamek nie można dojechać samochodem. Trafiliśmy tam w niedzielę i ludzi było całkiem sporo. Wiele osób już wracało na parking, ale sporo także szło dopiero na górę. Gdy dotarliśmy na miejsce, to kupiliśmy wejściówki i rozpoczęliśmy zwiedzanie.

Jak dojechać na parking?

Dojazd z Polski – granica w Jakuszycach zajmuje około 50 minut. Droga na Tanvald, Nová Ves nad Nisou oraz Frýdštejn. Parking będzie na ostrym zakręcie, dlatego uważaj przy późniejszym wyjeździe oraz podczas pieszego spaceru pod zamkowe bramy. Trasa chwilę prowadzi po asfalcie. Postój jest płatny i kosztuje 30 koron czeskich za 1 godzinę. Pamiętaj, żeby mieć przy sobie gotówkę. My polecamy wziąć 2 godziny, ponieważ Twoja wizyta będzie spokojniejsza. Nam zwiedzanie zamku z dojściem zajęło 80 minut.

Poniżej zamieszczam jeszcze mapę dojścia z parkingu do zamku.

Parking w pobliżu zamku

Godziny otwarcia i bilety wstępu

Zamek Frydstejn otwarty jest od maja do października (wtorek-niedziela). Gdy jest zamknięty, to nawet nie ma po co tam iść. Czynny jest od 10:00 do 17:00. W kasie biletowej zapłacisz tylko gotówką. Bilet na zwiedzanie kosztuje 50 koron czeskich. Dzieci do 15 lat płacą 20 CZK, a do 6 lat wchodzą bezpłatnie.

Zamek Frydstejn – zwiedzanie

Sporo turystów czekało, aby wejść na wieżę widokową, dlatego postanowiliśmy najpierw zobaczyć wszystko na dole. Tam były między innymi pomieszczenia wykute w skale. Nie było tego wiele, dlatego nie zajęło nam to dłużej niż 10 minut. Na murach były informacje o warowni oraz zdjęcie, jak obiekt wyglądał dawniej.

Wejście na wieżę jest bardzo strome. Aby wejść na górę, to trzeba pokonać strome schody. Ruch odbywa się wahadłowo. Kilka osób wchodzi do góry, kilka osób schodzi w dół. Z samej góry wieży rozciągają się wspaniałe krajobrazy. Bardzo charakterystycznie wygląda wzgórze Bezděz. Tam znajduje się przepiękny zamek. Bliżej widać między innymi Kozákov, czyli najwyższy szczyt Czeskiego Raju. Na nim znajduje się wieża widokowa. Widać również Zamek Trosky, który niedawno odwiedziliśmy.