Zamek w Człuchowie – Muzeum Regionalne | zwiedzanie

Zamek w Człuchowie to budowla pozostawiona w naszym kraju przez Krzyżaków. Znajduje się na terenie województwa pomorskiego niedaleko Chojnic. Pod względem wielkości ustępuje tylko popularnemu zamkowi w Malborku. Dawniej był siedzibą komtura oraz konwentu krzyżackiego, a obecnie mieści się w nim Muzeum Regionalne. Można się tam sporo dowiedzieć, a na samym końcu wyjść na wieżę widokową i podziwiać wspaniałe krajobrazy na miasto oraz jeziora: Człuchowskie i Miejskie.

Zapraszamy do przeczytania poniższego wpisu o Zamku Krzyżackim w Człuchowie, z którego dowiesz się: jak wygląda zwiedzanie, jakie są godziny otwarcia, ile kosztują bilety wstępu oraz jak kształtuje się jego historia na przestrzeni lat.

Jak dojechać do Zamku w Człuchowie?

Dojazd do zamku w Człuchowie jest prosty, ponieważ znajduje się przy drodze krajowej numer 25 z Bydgoszczy do Białego-Boru. Dobrze go widać już z daleka. Położony jest przy ulicy Kościelnej 8. Tuż przy zamku, przy ulicy Ogrodowej znajduje się bezpłatny parking.

• Współrzędne parkingu przy Zamku w Człuchowie: 53.6649, 17.3607.

Godziny otwarcia oraz cennik biletów wstępu do Muzeum Regionalnego na zamku

Zwiedzanie zamku podzielone jest na sezon letni (1 maja – 30 września) oraz sezon zimowy (1 stycznia – 30 kwietnia). My byliśmy w lutym więc zamek był otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 do 16:00. Zamek w sezonie zimowym jest także czynny w wybrane niedziele od 10:00 do 16:00. Te niedziele to: 9, 23 i 30 I, 13 i 27 II, 13 i 27 III, 10 i 24 IV.

W sezonie letnim zamek otwarty jest od wtorku do niedzieli od 10:00 do 18:00. W poniedziałek jest zamknięte.

Bilet wstępu kosztuje: 12 zł – bilet normalny, 8 zł – bilet ulgowy. Możesz wypożyczyć także audioprzewodnik, który kosztuje 4 zł. Zamek można także zwiedzać z przewodnikiem po wcześniejszej rezerwacji. Myśleliśmy, że w tym dniu nie uda nam się już zwiedzić zamku, ponieważ dotarliśmy tam przed 15:00. Pani w kasie jednak powiedziała, że zwiedzanie zajmuje około 45 minut. Nie korzystaliśmy z audioprzewodnika.

Zwiedzanie Muzeum Regionalnego na Zamku w Człuchowie

Zwiedzanie muzeum regionalnego na zamku w Człuchowie wyglądało tak: najpierw parter, obejrzenie filmu, poziom minus 1, dzieciniec i piwnice, wieża widokowa.

Parter i film z rekonstrukcji zamku

Na samym początku po zakupie biletów, pani w kasie skierowała nas do pierwszej sali, w której znajdowały się gabloty z różnymi eksponatami. Tam także można skorzystać z toalety. Na samym końcu sali znajdowały się krzesła, na których usiedliśmy, aby obejrzeć film. Podczas 11-minutowego filmu mogliśmy zobaczyć, jak wyglądał zamek i jak zmieniał się na przestrzeni lat. Dowiedzieliśmy się także, jak wyglądało życie na zamku. Taka rekonstrukcja filmowa powinna znajdować się w każdym zamku. Możesz ją zobaczyć poniżej, ponieważ jest dostępna na YouTube.

Dziedziniec i zamkowe piwnice

Później zeszliśmy piętro niżej, a następnie wyszliśmy na zamkowy dziedziniec. Podczas prac archeologicznych odkopano między innymi piwnice, a także znaleziono 200 000 eksponatów. Muzeum Regionalne swoją siedzibę na zamku ma od 2013 roku, czyli całkiem od niedawna.

Wieża widokowa

Po obejrzeniu dziedzińca oraz wejściu do piwnic, poszliśmy na wieżę widokową. My dotarliśmy tam po schodach, ale można także wyjechać windą. Widoki samej góry robią piorunujące wrażenie. Rozciągają się od miasta, poprzez jeziora aż bardzo daleko w kierunku okolicznych wzgórz.

Historia zamku krzyżackiego w Człuchowie

Zamek w Człuchowie to jedna z najokazalszych budowli wzniesionych przez Krzyżaków na terenie ówczesnej Polski. Na filmie mogliśmy się przekonać, jak wyglądała dawniej. Zamek wzniesiony był pomiędzy jeziorami. Teren zamkowy zajmował aż 3 hektary – były tam trzy przedzamcza oraz Zamek Wysoki.

Zamek został wzniesiony w stylu gotyckim w 1365 roku. Powstał, aby chronić szlak między krajami niemieckimi a Prusami. Wojska polskie dwukrotnie próbowały zdobyć krzyżacką warownię – w 1414 oraz 1433 roku. Krzyżacy urzędowali tam aż do wojny trzynastoletniej. Wtedy królestwu polskiemu udało się przejąć człuchowski zamek. Później Krzyżacy próbowali go odbić, jednak bezskutecznie. Zamek w Człuchowie został w rękach Polaków aż do rozbiorów. Bardzo ciężko było go zdobyć z powodu bliskości jezior.

Efektem I rozbioru Polski było przekazanie zamku władzom pruskim, dzięki czemu zamek został prawie doszczętnie zniszczony. Budowle trafiły pożary, a później wydano zgodę na jego rozbiórkę. Materiały wykorzystano przy odbudowie miasta. W 1811 roku zaprzestano rozbiórki za sprawą rozporządzenia o ochronie ruin. Niestety po krzyżackiej warowni została wieża główna i kamienne mury.