Bacówka pod Bereśnikiem i Wodospad Zaskalnik – szlak do schroniska ze Szczawnicy

Bacówka pod Bereśnikiem to kultowe miejsce w Beskidzie Sądeckim. Schronisko znajduje się w Szczawnicy i to właśnie stamtąd prowadzi najkrótszy szlak żółty do obiektu PTTK. Trasa nie jest wymagająca i spokojnie można wybrać się tam z dzieckiem.

• Rozpoczęliśmy wycieczkę w uzdrowiskowym miasteczku Szczawnica,
  • Przeszliśmy szlakiem żółtym do Bacówki PTTK pod Bereśnikiem,
  • Zdobyliśmy szczyt Bryjarka,
  • Później dzięki kolorowi czarnemu obejrzeliśmy Wodospad Zaskalnik,
  • Do Szczawnicy wróciliśmy za niebieską farbą,
  • Cała trasa liczy około 10 kilometrów,
  • Na jej przejście z odpoczynkiem w schronisku warto przeznaczyć 4 godziny.
My Na Szlaku blog podróżniczy
Parking w Szczawnicy

Mapa trasy turystycznej do Schroniska PTTK pod Bereśnikiem i Wodospadu Zaskalnik

Szczawnica – Bryjarka – Bacówka pod Bereśnikiem – Szczyt Bereśnik – Wodospad Zaskalnik – Szczawnica

• Długość naszej trasy to 7,4 km,
  • Na trasie mieliśmy 388 m n.p.m.,
  • Cała wycieczka zajęła nam 4 godziny.

Żółty szlak ze Szczawnicy do schroniska pod Bereśnikiem przez Bryjarkę

Wycieczkę rozpoczynamy na Placu Dietla o godzinie 6:40. Samochód jest tylko jeden, dlatego wykorzystujemy darmowy parking w Szczawnicy. Jest to postój obok Pijalni Wód Mineralnych.

• Współrzędne parkingu w Szczawnicy: 49.4289, 20.4877,
  • W późniejszych godzinach może być problem ze znalezieniem miejsca.

Ruszamy szlakiem żółtym do ulicy Języki. Co jakiś czas pojawiają się drewniane tabliczki informujące ile jeszcze do bacówki i w jakim kierunku mamy iść. Trasa nie jest zbyt trudna, dlatego nawet się nie męczymy. Z betonowych płyt skręcamy w lewo na leśną ścieżkę. Przechodzimy przez las i dochodzimy do rozejścia się dróg.

ze Szczawnicy do Bacówki pod Bereśnikiem

Szczyt Bryjarka 679 m n.p.m. i metalowy krzyż

Skręcamy w stronę krzyża na Bryjarce i dochodzimy do niego po około 5 minutach. Bryjarka 679 m n.p.m. to niezbyt wysoki szczyt w Beskidzie Sądeckim, na którym znajduje się metalowy krzyż. Spod niego rozciągają się przepiękne widoki na Szczawnicę, Małe Pieniny i Tatry. Jest to bardzo chętnie odwiedzane miejsce przez kuracjuszy. Od krzyża wracamy do rozejścia dróg i odbijamy w prawo.

Przechodzimy między drzewami, po lewej mamy opuszczony dom. Wychodzimy na szeroką łąkę i już widzimy drewniany budynek pod lasem. Tutaj mgły zaczynają przechodzić i pojawiają się Tatry. Osoby, które tutaj mieszkają mają cudowne widoki każdego pogodnego poranka. Przechodzimy obok posiadłości napawając się krajobrazami.

Bryjarka - krzyż
Widok na Tatry z Bereśnika

Bacówka PTTK pod Bereśnikiem w Beskidzie Sądeckim

Dochodzimy do Bacówki PTTK pod Bereśnikiem i skoro są wakacje to myślimy, że ciężko będzie o miejsce w schronisku. Nic bardziej mylnego. Obiekt jest pusty, bufet zamknięty, a gospodarzą dwa koty. Jedzenie wydawane jest chyba od godziny 9, a my jesteśmy po 8.

Widoki z okna są oszałamiające. Chce się tutaj zostać i cieszyć oczy. W szafce, dla dzieci dostępne są gry planszowe, dlatego umilamy sobie czas korzystając z nich. Zawsze lubimy to miejsce, bo nigdy tam nie ma ludzi i jest super klimat. Tam spędzamy około godziny i idziemy dalej.

Z Bacówki pod Bereśnikiem do Wodospadu Zaskalnik

Mimo że idzie z nami kolor żółty, to my zwracamy uwagę głównie na znaki czarne. Za schroniskiem odbijamy w lewo i od razu zdobywamy wysokość. Idziemy teraz na szczyt Bereśnik, który jest zalesiony. Na drodze jest błoto po ostatnich opadach deszczu. Podejście nie jest zbyt trudne, dlatego po 10 minutach jesteśmy na miejscu. Tutaj, gdzie pojawia się tabliczka z oznaczeniem Bereśnika, skręcamy w prawo za znakami czarnymi.

Ten szlak jest dla nas nowy, bo idziemy nim pierwszy raz. Chwila drogi przez las i wychodzimy na piękną, widokową polanę, z której widać Pieniny i Tatry. To miejsce jest magiczne. Schodząc niżej, musimy uważać, bo zaraz za domem musimy skręcić w lewo w las. Schodzimy ścieżką ostro w dół aż do drogi asfaltowej. Na niej idziemy w prawo prosto do wodospadu w Szczawnicy.

Z bacówki do wodospadu
szczyt bereśnik

Wodospad Zaskalnik w Szczawnicy

Wodospad Zaskalnik to urokliwe miejsce w Szczawnicy w dzielnicy Sewerynówka, z dala od zgiełku i hałasu uzdrowiskowego centrum. Jest to miejsce nieco zapomniane i niezbyt popularne, chociaż uznawane jest za główne atrakcje Szczawnicy.

Wodospad Zaskalnik to 5-metrowy próg na Potoku Sopotnickim. Dotrzeć można do niego, idąc ze Szczawnicy szlakiem koloru niebieskiego. Całość trasy to około 3 kilometry marszu. My właśnie tak wracamy do samochodu. Można tutaj także dojechać własnym środkiem transportu i zostawić go na parkingu obok wodospadu. Na miejsce kursuje także specjalna ciuchcia, która ma tutaj jeden ze swoich przystanków.

Szlak od Wodospadu Zaskalnik do Szczawnicy

Zmieniamy szlak na kolor niebieski i nim idziemy przez 40 minut na Plac Dietla w Szczawnicy. Tam mamy zaparkowany samochód. Prowadzi nas cały czas droga asfaltowa, która nie jest atrakcyjna i ten odcinek to przejście z konieczności, bo nie ma innej możliwości. Pod koniec wycieczki mamy ciekawe widoki na pasmo Pienin i Beskid Sądecki. Szliśmy tutaj już 3 razy i trasa za każdym razem wygląda inaczej.

Po kilku godzinach marszu dochodzimy na parking. Tam idziemy jeszcze do Pijalni Wód Mineralnych i po magnes do sklepu z pamiątkami. Na placu jest sporo osób i pojawiły się także samochody.