Zwiedzamy Spałę. Jakie atrakcje warto w niej zobaczyć?

Spałę do tej pory znaliśmy z ośrodka przygotowań naszych olimpijczyków. Można było w niej spotkać polskich siatkarzy, lekkoatletów czy zapaśników. Ośrodek słynie on z nowoczesnej infrastruktury, a także bogatych tradycji sportowych. Spała to mała osada w powiecie tomaszowskim.

sosna na szczudlach

Co robić w centrum Spały?

Zwiedzanie Spały warto rozpocząć od centrum, czyli od kościoła pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Korony Polskiej. W jego pobliżu znajduje się park wybudowany w angielskim stylu. Jest tam wiele ciekawych drzew i fontanną. Dalej mamy Dom Pamięci Walki i Męczeństwa Leśników i Drzewiarzy Polskich, a także posąg żubra i most generała broni Tadeusza Buka. Na zwiedzanie Spały warto przeznaczyć sobie minimum 2 godziny.

Spalski Park Krajobrazowy

Spalski Park Krajobrazowy został założony w 1995 roku i należy do zespołu Nadpilicznych Parków Krajobrazowych. Został utworzony w celu ochrony rzeki Pilicy i jej cennych przyrodniczo terenów. Park jest obszarem, w którym można obejrzeć naturalny krajobraz z ciekawym światem zwierzęcym i roślinnym. Jego historia sięga czasów średniowiecznych. Leży na styku historycznych krain: Wielkopolski, Małopolski i Mazowsza. Będąc w Spale, warto przespacerować się czerwonym szlakiem, ścieżką przyrodniczą do żubrów i odwiedzić Szaniec Hubala – budowlę z kamieni w kształcie pierścienia.

rzeka pilica w spale

Bunkier w Konewce

Bardzo tajemniczym miejscem w okolicach Spały jest bunkier w Konewce. Widzieliśmy wiele pozytywnych opinii i chcieliśmy odwiedzić miejsce, które jest uważane za jedno z najbardziej tajemniczych w Polsce. Niestety poza sezonem było ono zamknięte w dni tygodnia, a my akurat tak trafiliśmy. Bunkier znajdujący się pośród lasu robi ogromne wrażenie i tylko wielka szkoda, że nie udało nam się wejść do środka.

bunkier w konewce

Sosna na szczudłach i grota świętego Huberta

Jadąc ze Spały do Inowłodza, tuż za centrum znajduje się po lewej stronie oznakowany parking. Tam się można zatrzymać i rozpocząć krótki spacer w kierunku groty świętego Huberta oraz sosny na szczudłach. Dojście do nich nie jest oznakowane żadnymi tabliczkami.

W las prowadzi wydeptana wąska ścieżka, dlatego trzeba jej poszukiwać. Po krótkim spacerze dotarliśmy do groty świętego Huberta. Jest nim ułożony z głazów monument, który podobno upamiętnia polowania z udziałem cara Aleksandra II. Myśliwi umieścili na miejscu tablicę z dedykacją dla prezydenta Ignacego Mościckiego.

parking spala
spala co zwiedzic z dzieckiem
grota swietego huberta
wiata grota swietego huberta

Idąc ścieżką dalej, dotarliśmy do obszernej drewnianej wiaty, która znajduje się tuż nad Pilicą. Aby dojść do sosny na szczudłach, musieliśmy tam skręcić w lewo i iść przez kilka minut wzdłuż rzeki. Jest to ciekawe miejsce do zobaczenia, a podobna tylko większa jest w Wełeczu na Ponidziu w województwie świętokrzyskim.