Zwiedziliśmy Zamek w Inowłodzu i byliśmy przy kościele świętego Idziego

Zamek w Inowłodzu i kościół świętego Idziego to dwa kolejne miejsca, które widniały na naszej mapie podróży samochodowej po województwie łódzkim. Wieś Inowłódz stała się miejscem popularnym i chętnie wykorzystywana w produkcjach filmowych. Możemy ją zobaczyć między innymi w: Koronie Królów, Jak rozpętałem drugą wojnę światową, Czterej pancerni i pies czy Pan Wołodyjowski.

my na szlaku inowlodz zamek

Inowłódz – zamek Króla Kazimierza Wielkiego

Na samym początku udaliśmy się do zamku wybudowanego w 1366 roku a zniszczonego podczas potopu szwedzkiego w 1655 roku. Budowla została wybudowana przez Króla Kazimierza Wielkiego tak jak większość zamków na terenie Królestwa Polskiego. Obiekt miał służyć jako ochrona komory celnej na odcinku pilickim. Przez wiele lat zmieniał właścicieli, bywał kilkukrotnie przebudowywany, aż w końcu stracił funkcje obronne. Od tego czasu zaczął popadać w ruinę. Rok 2007 był przełomowy, ponieważ zaczęto powoli rekonstruować zamek. Kilka lat później nastąpiło uroczyste otwarcie i od tego czasu można go zwiedzać.

zamek inowlodz lodzkie

Jak dojechać do Zamku w Inowłodzu?

My jechaliśmy na miejsce od strony Klwowa drogą numer 48 przez Kamienną Wolę i Małoszyce. Również drogą 48 można dojechać z Tomaszowa Mazowieckiego przez Spałę i Teofilów. Za Urzędem Gminy jadąc od Tomaszowa trzeba skręcić w prawo i po chwili dojedzie się na parking.

Gdzie zaparkować?

Po dojeździe na miejsce samochód zatrzymaliśmy na specjalnie wybudowanym parkingu. Według znaku i regulaminu jest on płatny – 2 złote. Opłatę uiszcza się w drewnianej budce z pamiątkami naprzeciwko. Jednak stan na styczeń 2020 jest taki, że budka jest wystawiona na sprzedaż. Nie wiadomo czy ktoś opłaty za postój pobiera.

parking zamek inowlodz cennik
parking zamek inowlodz
dojscie do zamku w inowlodzu

Zwiedzamy Zamek w Inowłodzu

Z parkingu ruszyliśmy asfaltową drogą w kierunku zamku. Na miejsce dochodzi się w ciągu 2 minut. Na początku można przeczytać informacje podstawowe o miejscu, w którym się znajdujemy. Obeszliśmy zamek i weszliśmy na most, który poprowadził nas do bramy głównej. Biletów wstępu na teren zamkowy nie ma.

Wstęp jest wolny. Zwiedzanie całego obiektu zajmuje około 15 minut. Tak naprawdę nie ma tam zbyt wiele do roboty. Poznaliśmy każdy zakamarek na zewnątrz i weszliśmy do środka. Niestety nie udało się wyjść na basztę widokową, ponieważ drzwi były zamknięte. Miejsce na pewno ma potencjał, jednak poza sezonem wszystko wygląda słabo.

zamek inowlodz z dzieckiem
most zamek inowlodz
zamek inowlodz rekonstrukcja
zamek inowlodz zwiedzanie
inowlodz zrekonstruowany zamek

Godziny otwarcia

W sezonie od 15 kwietnia do 30 września Zamek w Inowłodzu otwarty jest od wtorku do niedzieli. W poniedziałek jest nieczynne, a od 1 października do 15 kwietnia zamknięte jest również w niedzielę. Od wtorku do piątku w godzinach 9:00 do 17:00 i w weekend od 10:00 do 18:00.

Kościół świętego Idziego w Inowłodzu

Z zamkowego parkingu przejechaliśmy pod kościół świętego Idziego. Jest to jeden z najstarszych kościołów murowanych w Polsce. Idzi, pod którego budowla jest wyznaniem, był bogatym człowiekiem, który swoje życie poświęcił dla biednych ludzi. Gdy rodzice umarli cały majątek rozdał ubogim, uzdrawiał i czynił cuda. Urokliwy kościółek położony w pięknym miejscem stał się tłem do filmowych plenerów. Kościół jest bardzo chętnie wybieranym miejscem na śluby przez pary z całej Polski.

kosciol inowlodz
widoki spod kosciola w inowlodzu