Zwiedzanie Zamku Golubskiego – Golub-Dobrzyń

Golub-Dobrzyń to miasto w województwie kujawsko-pomorskim, które odwiedziliśmy z jednego powodu. To właśnie tam znajduje się sławny krzyżacki Zamek Golubski. Dawniej znajdował się w tym miejscu na wzgórzu drewniany gród obronny, którego zadaniem była ochrona przeprawy przez rzekę Drwęcę. Zamek jest dość mały, jednak to nie znaczy, że ma gorszą historię.

Warto poznać wydarzenia z dziejów Zakonu Krzyżackiego oraz z życia Anny Wazówny, siostry Zygmunta III Wazy. Legenda głosi, że podczas wojny ze Szwedami Zamek Golubski miał mieć tajemne przejście pod rzeką aż do zamku w Radzikach Dużych. Gdy wojska szwedzkie zajmowały miasto, to mieszkańcy zaczęli tamtymi tunelami uciekać. Miejscowi zdołali uciec, a najeźdźcom odciął drogę ogromny głaz, który wpadł w nurt Drwęcy i przywalił sklepienie tunelu. Co więcej, podobno pod zamkiem zakopane zostały duże składy amunicji i prochu, jednak nikt tego nie chce odkopać ze względów bezpieczeństwa.

Zwiedzamy Zamek w Golubiu-Dobrzyniu

Przyjechaliśmy na parking pod Zamkiem w Golubiu-Dobrzyniu przed godziną 9:00. O pełnej godzinie otwierali zamkową bramę, a że my mieliśmy sporo planów na ten dzień, to chcieliśmy rozpocząć jak najwcześniej. Byliśmy jako pierwsi, dlatego mieliśmy spokój podczas zwiedzania. Poszliśmy od razu do kasy biletowej, żeby nabyć wejściówki. Za bilety wstępu zapłaciliśmy po 15 złotych.

Maja weszła za darmo, ponieważ dzieci do 7 lat nie płacą. Za parking nie płaciliśmy, chociaż była informacja, że się płaci (kosztuje 7 złotych). Tak w ogóle Zamek Golubski to jest hotel, w którym można się zatrzymać i wypocząć. Dodatkowo jest udostępniony do zwiedzania, co jest świetną wiadomością. W kasie biletowej dostaliśmy mapę zamku z opisami, dlatego mogliśmy bliżej poznać komnaty, do których wchodziliśmy.

Pomieszczeń na terenie Zamku w Golubiu-Dobrzyniu nie było zbyt wiele, dlatego całe zwiedzanie zajęło nam około 45 minut. Co tam znajdziemy? Na pewno dziedziniec otoczony drewnianym krużgankiem łączącym cztery skrzydła. Są także piwnice służąca dawniej jako spiżarnie, a na parterze dodatkowo sala tortur – chyba najciekawsze miejsce w każdym zamku. Nie w każdym zamku są, ale Zamek Golubski je posiada. To końskie schody, którymi rycerze w ciężkich zbrojach wjeżdżali konno na górę. Chodząc po zamku, można wejść do takich komnat jak:

• Loch głodowy pełniący rolę więzienia dla jeńców czekających na wykupienie.
  • Cela pokutnicza dla grzesznych braci zakonnych, którzy w rozmyślaniach i modlitwach mogli odpokutować swoje winy. Jeśli będziesz w Zamku Golubskim i masz coś na sumieniu, to koniecznie musisz wejść do środka. Wtedy wszystkie Twoje grzechy zostaną Ci odpuszczone.
  • Dormitorium będące dawniej sypialnią braci zakonnych.
  • Refektarz, w którym wyprawiano uczty oraz jedzono posiłki. W tej sali można zobaczyć wystawę broni artyleryjskiej.
  • Kaplica – jedyne pomieszczenie o pierwotnym gotyckim charakterze.
  • Infirmeria – sala szpitalna.
  • Kapitularz, gdzie spotykali się bracia zakonni podczas codziennych obowiązków.

Wychodząc z Zamku Golubskiego, warto podejść na platformę widokową, z której można obejrzeć piękny widok na miasto.

Zamek Golub-Dobrzyń – adres, dojazd, cennik i godziny otwarcia

Adres: Zamek Golubski, ulica PTTK 13, 87-400 Golub-Dobrzyń. Telefon: 56 683 24 55.

Dojazd: Z Torunia to około 40 minut drogi. Dojazd drogą numer 15, a dalej w Kowalewie Pomorskim drogą 554 na Golub-Dobrzyń. W mieście po prawej stronie będzie duży znak kierujący do atrakcji.

Cennik biletów Zamku w Golubiu-Dobrzyniu:

• Bilet normalny – 15 zł
  • Bilet ulgowy (studenci, emeryci) – 12 zł
  • Dzieci i  młodzież do lat 16 – 7 zł
  • Dzieci do lat siedmiu – wstęp bezpłatny

Oprowadzenie po zamku przez przewodnika w cenie biletu. Z nami przewodnik nie szedł, tylko dostaliśmy plan atrakcji.

Godziny otwarcia Zamku w Golubiu-Dobrzyniu:

Od 1 maja do 30 września od godziny 9:00 do 19:00. W pozostałe miesiące od 9:00 do 16:00. Zwiedzanie o pełnych godzinach.