Brama Pravcicka – szlak z Hrensko | opis trasy, mapa, parking, cennik i godziny otwarcia

Brama Pravcicka to najpopularniejsze i podobno najpiękniejsze miejsce w Parku Narodowym Czeska Szwajcaria. Przybywają tam turyści z różnych krajów, aby obejrzeć ten widok na własne oczy. To największa taka skalna brama w Europie. Na nas zrobiła spore wrażenie.

Brama i Sokole Gniazdo widoczne z punktu widokowego

Najważniejsze informacje przed wizytą

• W 2022 roku w Czeskiej Szwajcarii wybuchł ogromny pożar
  • Uwaga! Jeśli dojdziesz tutaj poza godzinami otwarcia, to nie wejdziesz na teren obiektu oraz bramy. Będziesz mógł zobaczyć wszystko z dołu
  • Najłatwiejszy i najkrótszy szlak czerwony prowadzi z Hřensko
  • Na początku w miejscowości Hřensko znajduje się płatny parking
  • Do bramy prowadzi szlak czerwony
  • Wejście jest płatne
  • Na zwiedzanie samego terenu przy bramie zarezerwuj sobie około 60 minut (do tego dolicz czas przejścia szlaku)
  • Obiekt znajduje się w Parku Narodowym Czeska Szwajcaria
  • Wycieczkę możesz rozpocząć również spod Hotelu Mezní Louka
Brama Pravcicka

Dojazd i parking w Hřensko – gdzie zaparkować najbliżej wejścia?

Droga dojazdowa prowadzi malowniczymi terenami. Jednak drogi od strony czeskiej są wąskie, więc musisz uważać. Jeśli jedziesz z Niemiec, to będziesz mieć lepiej. My zaparkowaliśmy na sporym parkingu przy wodospadzie za pensjonatem Klepáč w miejscowości Hřensko. Postój kosztował 200 koron czeskich. Zapłaciliśmy u pani w budce na końcu parkingu. W sezonie może nie być miejsca na parkingu, ponieważ przyjeżdża tam sporo ludzi.

• Współrzędne parkingu do bramy: 50.8751, 14.2536.
Parking kosztuje 200 koron czeskich

Mapa trasy – podstawowe informacje o czerwonym szlaku

• Długość szlaku góra – dół: 8,2 km
  • Czas wycieczki z przerwami: 5 godzin
  • Suma podejść na szlaku: 272 metry

Sokole Gniazdo i Brama Pravčicka – jak dojść czerwonym szlakiem?

Wycieczkę rozpoczęliśmy na parkingu, przy którym od razu weszliśmy na szlak czerwony. On biegnie po lewej stronie budki parkingowego. Główną drogą również można iść, ale jest tam spory ruch. Szliśmy pod górę najpierw po ścieżce, a później dołączyliśmy do drogi głównej i maszerowaliśmy chodnikiem. Droga została wybrukowana w XIX wieku. Widzieliśmy krajobraz zniszczony przez pożar. Po 20 minutach znajduje się rozejście Tři prameny i tam trzeba skręcić w lewo, zgodnie ze znakami.

Odeszliśmy z drogi głównej i szliśmy jeszcze chwilę po asfalcie, a dalej po kamienistej drodze. Nie było tam innych ścieżek, więc ciężko się zgubić. Krajobraz po pożarze wyglądał strasznie. Nasza trasa robiła zakosy, a my powoli zdobywaliśmy wysokość. Byliśmy już coraz bliżej. Minęliśmy odejście do Jaskini Trzech Braci i byliśmy już prawie na miejscu. Po około 500 metrach dotarliśmy pod Sokole Gniazdo, czyli obiekt wybudowany przez księcia Edmunda Clary-Aldringena. Od rozejścia do bramy mieliśmy około 45 minut drogi.

Rozejście Tři prameny
Park Narodowy Czeska Szwajcaria

Godziny otwarcia i ceny biletów wstępu do największej naturalnej bramy skalnej w Europie

Brama Pravčicka otwarta jest codziennie od godziny 10 do 18 w sezonie turystycznym. Od listopada do marca tylko w soboty i niedziele. Gdy dotrzesz na miejsce poza godzinami otwarcia, to nie wejdziesz na teren obiektu.

• Bilet normalny kosztuje 95 koron czeskich, a dzieci od 6 do 14 lat płacą po 30 koron.

Na miejscu można płacić kartą, a kasa biletowa znajduje się nad budynkiem.

Park Narodowy Czeska Szwajcaria
Tutaj na dole jest brama. Poza godzinami otwarcia jest zamknięta

Park Narodowy Czeska Szwajcaria | Brama Pravicka – zwiedzanie i atrakcje

Wybiła godzina 10:00 i weszliśmy przez bramę. Wykorzystaliśmy ten czas od 9:30 na śniadanie. W międzyczasie przychodzili pracownicy. Kupiliśmy bilet i rozpoczęliśmy zwiedzanie. Rozpiętość łuku wynosi 26,5 m, wysokość otworu 16 m, a szerokość 7-8 metrów.

Jak wygląda zwiedzanie?

Zwiedzanie bramy polega na wejściu na 3 główne punkty widokowe. Po drodze jest jeszcze kilka mniejszych miejsc, w których można obejrzeć panoramy widokowe. Po zakupie biletów najpierw poszliśmy w lewo, ponieważ tam znajdował się punkt widokowy nr 2 i 3. Najciekawsze miejsce to punkt nr 2. Za kasą biletową trzeba skręcić w lewo i iść obok skał po schodach na samą górę. Gdy już tam dotrzesz, to skręcasz w lewo.

Zobaczysz tam metalowe barierki, które doprowadzą Cię do miejsca, gdzie zobaczysz Sokole Gniazdo oraz bramę w pełnej okazałości. Potem musisz wrócić i skręcić w lewo, aby dojść na kolejne miejsce widokowe. Następnie trzeba wrócić do rozejścia przy kasie biletowej i kierować się w stronę kolejnego punktu widokowego oznaczonego jako numer 1. Tam znajduje się restauracja, w której możesz kupić coś do jedzenia. Oprócz tego jest sklepik z pamiątkami, galeria oraz bezpłatne łazienki.

Park Narodowy Czeska Szwajcaria

Co warto zobaczyć w okolicy?

Oprócz Brama Pravcicka warto zobaczyć inne atrakcje w Czeskiej Szwajcarii oraz pojechać do Szwajcarii Saksońskiej. Polecamy pojechać do Bastei, zobaczyć bramę skalną Kuhstall, widokową altanę na Mariina skala oraz skalne miasto Tiske Steny. Blisko jest ciekawy Wąwóz Edmunda, a także skalny zamek Šaunštejn.