Cap de Creus: najdalej na wschód wysunięty punkt Półwyspu Iberyjskiego

Cap de Creus to najbardziej na wschód wysunięty punkt Półwyspu Iberyjskiego. Jest miejscem, które było na naszej mapie jako jedno z pierwszych do zobaczenia w Hiszpanii. Leży w Katalonii blisko granicy z Francją. Dotarcie na ten cypel dostarczyło nam wielu pięknych emocji. To właśnie kierując się w stronę Cap de Creus mieliśmy zapewnioną spokojną jazdę, gdyż chcieliśmy się skupić na tym co nas otacza. Był to pierwszy konkretny cel do odwiedzenia.

Po przejechaniu z Polski, ponad 2000 kilometrów samochodem tylko autostradami i drogami szybkiego ruchu, to właśnie tu mogliśmy odpocząć od tej prędkości. Tutaj powoli szukaliśmy spokoju. Mimo mocnego wiatru łapaliśmy oddech widokiem hiszpańskiego wybrzeża. Po przejechaniu tylu kilometrów w końcu mogliśmy zobaczyć bezkres morza. Widok morza uwielbiamy. Nie mamy go często. Jesteśmy z gór, więc chyba to jest zrozumiałe, że jesteśmy stęsknieni takim widokiem. Chociaż w ostatnim roku wiele dni przebywaliśmy nad morzem. Udało się być nad Morzem Liguryjskim (Włochy) oraz Morzem Adriatyckim (Chorwacja).

Dojeżdżając do najdalej wysuniętego na wschód punktu kontynentalnej Hiszpanii mieliśmy możliwość przejechania przez park przyrody. Dzięki temu jechaliśmy przez teren pozostawiony sam sobie bez znaczącej ingerencji człowieka. Wspaniale to wyglądało. Natura i tylko jedna droga, po której się poruszaliśmy.

Parking przy latarni morskiej na Cap de Creus

Kiedy dojedziesz tutaj samochodem, to mam nadzieję, że nie będziesz miał problemu z zaparkowaniem. Na pewno polecamy wybrać się tutaj wcześnie rano. Zwłaszcza jeśli podróżujesz w okresie wakacyjnym. My byliśmy w listopadzie i było kilkanaście samochodów. Wiele osób spaceruje po wyznaczonych ścieżkach. Zwłaszcza że do najdalej wysuniętego punktu potrzeba trochę czasu, aby dojść.

• Współrzędne parkingu: 42.319385, 3.315803.

Opis szlaku: jak dojść na najdalszy punkt?

W pierwszej kolejności podchodzimy na plac przy latarni morskiej (Far del Cap de Creus) skąd rozciąga się fantastyczny widok na rozległe klify, o które uderzają morskie fale. Latarnia zlokalizowana jest na wzgórzu. Mierzy 87 metrów. Znajduje się tam także restauracja.

My wracamy w stronę parkingu i wybieramy się na szlak. Sprawdzamy dostępną mapę i zmierzamy za małymi trójkątami w kierunku Cap de Creus. Znaki przypięte są nisko na skałach. Zachwycamy się krajobrazem i otaczającą nas roślinnością. Ścieżka nie jest wymagająca, ale warto mieć buty do turystyki pieszej. Warto zrezygnować z klapek. Nawet znaki były takie, aby używać butów trekkingowych. Ścieżek i drogowskazów jest dużo, wiec spokojnie i rekreacyjnie można sobie tutaj pospacerować.

• Dojście z parkingu zajmuje około 15 minut. Do przejścia jest ponad 600 metrów.

Zobacz też Monumento Natural del Nacimiento del Río Cuervo – bardzo ciekawe miejsce w Hiszpanii.