Czerniawska Kopa – wieża widokowa. Szlak pętla z Czerniawy-Zdroju

Czerniawska Kopa (Dresslerberg) to szczyt w Górach Izerskich mierzący 776 m n.p.m. Stoi na nim drewniana wieża widokowa, dlatego Czerniawska Kopa stanowi świetny punkt obserwacyjny na sąsiednie pasma. Na górę najlepiej dotrzeć z Czerniawy-Zdroju (dzielnica Świeradowa-Zdroju) szlakiem czarnym lub zielonym. My tak właśnie zrobiliśmy.

ZOBACZ POZOSTAŁE ATRAKCJE TURYSTYCZNE ŚWIERADOWA-ZDROJU

Parking pod Czerniawską Kopą w Górach Izerskich

Do Czerniawy-Zdroju przyjechaliśmy z centrum Świeradowa. Parking przy szlaku na Czerniawską Kopę znajdował się przy ulicy Spadzistej. Tam jest także boisko sportowe.

Czerniawska Kopa – mapa szlaku górskiego

Podczas wycieczki można zrobić krótszą lub dłuższą trasę. Dłuższa prowadzi przez Smrek i Stóg Izerski, a o krótszej możesz przeczytać poniżej.

• Długość szlaku: 4,6 km,
  • Czas przejścia z przerwami: 3 godziny.

Opis szlaku turystycznego na Czerniawską Kopę

Ruszyliśmy ulicą Spadzistą pod górę na szlakiem czarnym. Ten był dobrze oznaczony, ale też trasa była dobrze wydeptana w śniegu. Od samego początku szliśmy pod górę. Na Czerniawską Kopę mieliśmy około 2,5 km. Planowaliśmy, że na górze będziemy za około 90 minut.

Trasa nie była trudna, ale miejscami bardzo wyślizgana. Postanowiliśmy, że założymy raczki na buty. Mieliśmy też sanki, dlatego Maja część trasy na nich przejechała, a dokładniej to została wyciągnięta na samą górę. Trasa prowadziła nas cały czas przez las. Miejscami mieliśmy tylko widoki w kierunku wschodnim na Stóg Izerski. Ten szczyt był dobrze rozpoznawalny dzięki masztowi telekomunikacyjnemu.

Przez całą trasę do samej góry nie spotkaliśmy nikogo. Gdy byliśmy wyżej, to zaczęło pojawiać się słońce i zrobiło się o wiele cieplej. Śnieg zaczął się szklić, a widoki znacznie się poprawiły.

Szliśmy na Przełęcz pod Czerniawską Kopą 765 m n.p.m. Z lewej strony przyszedł szlak zielony prowadzący ze Smreka 1113 m n.p.m. Ruszyliśmy delikatnie pod górę między drzewami. Szliśmy zielonym szlakiem przez około 600 metrów. Po tej odległości z prawej strony zobaczyliśmy drewnianą wieżę widokową.

Wieża widokowa na Czerniawskiej Kopie

Nowa wieża widokowa na Czerniawskiej Kopie stoi tam od 2019 roku i mierzy 15 metrów. Dawniej w tym miejscu stała inna wieża widokowa, nieco niższa od tej obecnej.

• Wstęp na wieżę widokową jest bezpłatny,
  • Wejście jest możliwe całą dobę.

Wdrapaliśmy się na samą górę. Krajobrazy robią wrażenie – widoki na góry po czeskiej i niemieckiej stronie. Przy dobrej widoczności można zobaczyć nawet Zieloną Górę – miasto w województwie lubuskim. To ponad 200 kilometrów w linii prostej. Ogólnie szlak dojściowy nie jest trudny, więc warto się tam wdrapać. Obok wieży znajdują się ławeczki, na których można odpocząć.

w pobliżu warto zobaczyć także wieżę widokową na Młynicy

Powrót do Czerniawy-Zdroju

Chcieliśmy zrobić trasę pętlę, dlatego zeszliśmy do Czerniawy-Zdroju na północną stronę. Od wieży widokowej poszliśmy w prawo. Tam prowadziła szeroka droga. Teraz w zimie była cała w śniegu, dlatego mogliśmy tam zjechać na sankach. Przez 1,6 km kierowaliśmy się w dół. Trzymaliśmy się cały czas szerokiej drogi. W międzyczasie szlaki: zielony i czarny odbiły w prawo. My doszliśmy na sam dół i zobaczyliśmy szlaban. Przeszliśmy obok niego i szliśmy w prawo. Minęliśmy Klinikę Młodości i doszliśmy z powrotem do samochodu.