Gwiazda Północy w Jastrzębiej Górze – najdalej wysunięty punkt na północ Polski

Gwiazda Północy to najdalej na północ wysunięty punkt na mapie Polski. Znajduje się on w Jastrzębiej Górze nad Morzem Bałtyckim tuż obok Przylądka Rozewie, którego kiedyś uznawano za najbardziej wysunięty punkt. Gwiazda Północy jest wysunięta jednak o 2 metry dalej. Z tego powodu miłośnicy miejscowości postanowili to jakoś uczcić i wznieśli specjalny obelisk z wszystkimi informacjami, do którego można dotrzeć w ciągu kilku minut spokojnym spacerkiem.

Wczoraj podczas wycieczki Angelika powiedziała, że chętnie by pojechała nad morze. Tak w sumie ja też, dlatego jak sytuacja z wirusem się uspokoi, to może ruszymy na północ Polski. Żeby jednak wrócić pamięcią nad polski Bałtyk, to postanowiłem napisać wpis o tym bardzo ciekawym i charakterystycznym miejscu na mapie Polski.

Gwiazda Północy najdalej wysunięty punkt

Gwiazda Północy – kamienny obelisk znajduje się na klifie z pięknymi widokami

Obelisk w Jastrzębiej Górze zbudowano w 2000 roku, czyli 20 lat temu. Kawał czasu, zwłaszcza że mi się wydaje, że uczyliśmy się na geografii w szkole o Przylądku Rozewie, jako tym głównym punkcie. W 2001 roku kamień pamiątkowy odsłonięto i teraz dumnie stoi na klifie, przy punkcie widokowym na Morze Bałtyckie. Przyciąga osoby, które chcą zobaczyć ciekawe miejsca. Tak samo było z nami, chociaż całkowicie przypadkowo się tam znaleźliśmy.

Gdy spędzaliśmy swój wolny czas w województwie pomorskim, zwiedzaliśmy najciekawsze miejsca na Morzem Bałtyckim i atrakcje Jastrzębiej Góry, to nie mogliśmy ominąć także najbardziej wysuniętego na północ miejsca w Polsce. Pisaliśmy już kiedyś na blogu o Opołonku – najdalej wysuniętym punkcie na południu Polski. Jest to szczyt w Bieszczadach, do którego nie prowadzi żaden znakowany szlak turystyczny z naszego kraju, więc zejście jest zabronione.

Jeszcze wracając do samego kamienia pamiątkowego, to obok niego są ławeczki, stojak na rowery oraz drogowskaz, który wskazuje odległości do niektórych państw na świecie.

Gwiazda Północy w Jastrzębiej Górze
Jastrzębia Góra - najdalej wysunięty punkt

Jak dojść do Gwiazdy Północy w Jastrzębiej Górze?

Najszybciej dojść do Gwiazdy Północy w Jastrzębiej Górze z ulicy Rozewskiej lub Juliusza Słowackiego – tam są parkingi. Współrzędne miejsca, w którym można zostawić samochód: 54.8332, 18.3018. Znajdują się one tuż przy parku. Do kamienia pamiątkowego są 2 minuty drogi.

My na miejsce szliśmy plażą, a po drodze odwiedziliśmy kilka innych miejsc. Wdrapaliśmy się na klif po przyjemnej ścieżce i stanęliśmy przy obelisku. Wyczytaliśmy z niego i zobaczyliśmy: znak orła i kompas z parametrami długości i szerokości geograficznej. Są także tabliczki, na których znajdują się nazwiska sponsorów.

Klif Jastrzębski
Dojście od strony plaży
Gwiazda północy
Dojście do Gwiazdy Północy od strony miasta
Dojście od strony parkingu

Najdalej wysunięty punkt znajduje się na plaży pod klifem i oznaczony jest biało-czerwonym słupkiem

Szkoda, że nie pomyśleliśmy, żeby zejść na plażę i przejść do najdalej wysuniętego miejsca na północ Polski tuż przy morzu. Dopiero później, gdy jechaliśmy już domu, to pomyślałem sobie, dlaczego tam nie poszliśmy, skoro szliśmy już tą plażą tyle czasu. Stoi nam wysoki biało-czerwony słupek. Ciekawe czy ludzie, którzy tam plażują to wiedzą, co on oznacza? Na plażę możesz się dostać zejściem numer 23. Później idź w lewo do słupka przez jakieś 5 minut. Zobacz także 81 miejsc, które warto zobaczyć nad Morzem Bałtyckim.

Najbardziej wysunięty punkt na północ Polski znajduje się na plaży w Jastrzębiej Górze