Polica - Beskid Żywiecki
Beskid Żywiecki,  Małopolskie

Hala Krupowa i Polica z widokiem na Tatry

Wyrwaliśmy się na wolny weekend na górski szlak. Los padł na Pasmo Policy w Beskidzie Żywieckim. Planowaliśmy zrobić trasę z Sidziny na Halę Krupową, dalej na Policę, później powrót na halę i przejście przez Okrąglicę i Judaszkę z powrotem do Sidziny. Szlak bardzo przyjemny i atrakcyjny zarazem, z możliwością ogrzania się w schronisku i obejrzenia pięknych widoków na Tatry, Babią Górę, Beskid Makowski czy Beskid Wyspowy.

Mapa trasy turystycznej na Halę Krupową i na górę Policę

Sidzina parking – Hala Krupowa – Schronisko PTTK na Hali Krupowej – Złota Grapa – Góra Polica – Przełęcz Kucałowa – Przełęcz Malinowe – Sidzina

Opis szlaku turystycznego z Sidziny na Halę Krupową i Policę

Wędrówkę rozpoczynamy w miejscowości Sidzina. Auto zostawiamy naprzeciwko Domu Wczasów Dziecięcych i obok MuzeumKultury Ludowej. Parking darmowy i jeszcze bezludny. Zabieramy spakowany plecak i ruszamy w drogę. Wybieramy taki wariant, aby zrobić tego dnia pętlę. Ruszamy za zielonymi szlakami. Najpierw udajemy się za drogą asfaltową w stronę przysiółka Binkówka, równolegle do Potoku Kamyckiego. Na rozwidleniu dróg przy kaplicy wybieramy drogę na prawo. Oczywiście warto się zatrzymać przy tej kaplicy na chwilę, bo jest urocza.

Kapliczka przy szlaku

W towarzystwie niedaleko płynącego Potoku Kamyckiego przeszliśmy przez Polanę Kojsową. Tuż za nią odbiliśmy w lewo, mijając dwóch leśniczych. Gdzieniegdzie można było spotkać śnieg, chociaż było go jak na lekarstwo. Przeszliśmy przez kolejną polane zwaną Pastwową, a las robił się coraz rzadszy.

W masywie tego szczytu było wiele polan, jednak teraz ze względów ekonomicznych polany zarastają i zanikają, na nich nie odbywa się wypas i nie są użytkowane rolniczo. Na pierwsze widoki musimy jeszcze chwile poczekać, aż dojdziemy na Halę Krupową. Gdy byliśmy tuż przed nią to w pewnym momencie, zatrzymując się na odpoczynek, zobaczyliśmy Tatry. Widzieliśmy wstające słońce na początku wędrówki, a wschód mimo braku bezchmurnego nieba musiał być bardzo okazały.

Szlak zielony z Sidziny na Halę Krupową

Hala Krupowa pod Policą w Beskidzie Żywieckim

Po dojściu na Halę Krupową, od razu rzucił nam się w oczy dawny szałas pasterski, a nieco wyżej kolejna piękna panorama. Trochę wyżej widzimy schronisko i szlakowskaz. Na jednym z nich ciekawi nas napis – „PKS Sidzina – Dom dziecka”. Na dole i na mapie natomiast jest to Dom Wczasów Dziecięcych.

W tym schronisku pasuje nam zostać troszkę na jakiś obiad, więc świetnym rozwiązaniem jest pierwsze zaatakowanie wybitnego szczytu, jakim jest Polica (1369 m n.p.m.), a następnie wrócenie do obiektu. Jeszcze nie wiemy, co zrobimy. Do szczytu według mapy dzieli nas do godziny drogi, a jeśli chodzi o tabliczki to połowa z tego.

Co widać z Hali Krupowej?

Z Przełęczy Kucałowej (1148 m n.p.m.) nie mamy takich widoków, jakie można zobaczyć przy dobrej widoczności, ale i tak pięknie prezentują się słowackie i polskie szczyty. Przy dobrej widoczności widać małopolskie szczyty, a krajobraz sięga po Łysicę i Łysą Górę w Górach Świętokrzyskich, gdzie to jest najdalsza odległość, jaką można zaobserwować (166,4 km). Można dostrzec Wawel oddalony o niecałe 52 km i Kopiec Kościuszki, piękny Beskid Mały i Makowski, ale też troszkę Wyspowego.

Widoki te leżą mniej więcej po lewej stronie, patrząc na Okrąglicę. Po prawej zaczyna się piękny łańcuch Tatr, od bardzo wybitnych Tatr Bielskich i Wysokich po Zachodnie oraz Podhale i Spisz. Oczywiście widać także Policę, na którą zmierzamy obok wybitnego szczytu, jakim jest Złota Grapa (1243 m n.p.m.). Pięknie też odsłonięty jest Czyrniec, który teraz należy do Polski.

Jednak w czasie II wojny światowej przez jego szczyt biegła granica niemiecko-słowacka. Nawet teraz jeszcze można spotkać słupki graniczne naszych sąsiadów oznaczonych literami D i S. Nas tam jeszcze nie było, ale mamy zamiar się wybrać. Szlak przebiega po wschodniej części Czyrńca i nie wychodzi na szczyt, ale z niego też muszą być świetne widoki, bo szczyt jest dobrym punktem widokowym i co najważniejsze jest odsłonięty. I od tamtej strony można powędrować też na Policę bezpośrednio z Przełęczy Zubrzyckiej (876 m n.p.m.).

Tatry i dach szałasu po prawej
Szlakowskaz na Hali Krupowej

Schronisko PTTK na Hali Krupowej

Skręcamy do Schroniska PTTK na Hali Krupowej. Nie jesteśmy tam sami, a za nami docierają kolejni wędrowcy. W środku jemy pierwsze śniadanie i odpoczywamy przed wyjściem na Policę (1369 m). Jest to dość małe schronisko, ale bardzo przytulne. Dysponuje 38 miejscami noclegowymi w pokojach 2-, 4-, 10- i 16-osobowych. Do dyspozycji gości jest bufet oraz jadalnia o pojemności do 30 osób. W schronisku znajduje się też stacja GOPR.

Jadalnia

Góra Polica w Beskidzie Żywieckim

Regenerujemy siły i ruszamy na Policę (1369 m). Droga mija bardzo szybko. Zmierzamy do Złotej Grapy (1243 m n.p.m.), przy której jesteśmy za kilka minut i podążamy już bezpośrednio na górę Policę. Oczywiście widoki z Policy są również niebanalne. Tatry, Beskidy z królową Babią Górą. Nad szczytem znajduje się pomnik ofiar katastrofy lotniczej z 2 kwietnia 1969 roku. Siadamy tu na chwilkę i posilamy się kanapeczką i łykamy wodę mineralną. Przychodzą tu co jakiś czas kolejne grupy turystów.

Spod schroniska

Docieramy na Policę (1369 m) i pierwsze co widzimy to Babia Góra (1725 m). Jak zawsze, szczyt prezentuje piękne widoki na łańcuch Tatr. Wychodzimy wyżej, a widoki są jeszcze piękniejsze. Dawniej szczyt nosił nazwę Police. Słowo police jest pochodzenia wołoskiego i oznaczało półkę, na której w bacówce trzymano sery. Pod sam koniec przechodzimy jeszcze przez Kucałową Halę. Panorama widokowa obejmuje Pasmo Jałowieckie i dolinę Skawicy, Beskid Makowski, Gorce i Tatr

Masyw Babiej Góry
Na Policy 🙂
Kucałowa Hala

Przeszliśmy przez Halę Krupową i ruszyliśmy w stronę Okrąglicy (1247 m). Na szczycie znajduje się kaplica Matki Bożej Opiekunki Turystów oraz maszt telekomunikacyjny. Idziemy dalej Głównym Szlakiem Beskidzkim. Mijamy szczyty Urwanica (1106 m), Naroże (1076 m), na którym znajduje się wiata turystyczna i Soskę (1062 m). Tuż za Urwanicą (1106 m) ukazują się piękne widoki na Tatry i Beskidy.

Tatry
Beskidzkie krajobrazy

Dalej dochodzimy na Przełęcz Malinowe i szczyt Judaszka (845 m). Na przełęczy znajduje się pomnik upamiętniający walki partyzantów w czasie II wojny światowej.

Schodzimy teraz niebieskim szlakiem i za chwilę docieramy na Polanę Malinowe, na której znajduje się kolejny pomnik. Tym razem jest to pomnik partyzantów Armii Krajowej. Schodzimy szlakiem najpierw przez las, a później po polanach. Mijamy pracujących przy drzewie i ludzi przy domach letniskowych.

Pomnik partyzantów Armii Krajowej
Polana Pod Lasem

Po godzinie 3 wracamy na parking. Zaczyna robić się już ciemno, a my pakujemy się do auta i jedziemy do naszej kwatery, zlokalizowanej w Zubrzycy Górnej.