Jesionik (Jesenik) – atrakcje i góry. Jedno z najważniejszych uzdrowisk w Czechach

Jesionik (Jesenik) to górskie miasteczko znajdujące się w Czechach w Górach Opawskich. Zamieszkuje je około 12 tysięcy mieszkańców. Turyści odwiedzają je bardzo chętnie ze względu na charakter uzdrowiskowy, sporo szlaków górskich w okolicy oraz stoki narciarskie. My pojechaliśmy tam przy okazji zdobywania Pradziada. Jest to najwyższy szczyt pasma górskiego Wysoki Jesionik.

Tutaj został założony pierwszy zakład wodoleczniczy na świecie – Lazne Jesenik. Jego twórcą był Vincenz Priessnitz. Z miasteczkiem związany był polski pisarz Zygmunt Krasiński. Jesenik jest uznawany za jedno z najważniejszych uzdrowisk w Czechach, dlatego można o każdej porze roku spotkać tam wielu kuracjuszy. Na każdym kroku można zobaczyć różne sanatoria. My trafiliśmy tam w listopadowe popołudnie i od razu skierowaliśmy się do uzdrowiska. Część uzdrowiskowa znajduje się w północno-zachodniej części miasta.

Jesionik (Jesenik) - atrakcje i góry. Jedno z najważniejszych uzdrowisk w Czechach

Jak dojechać do czeskiego Jesionika i gdzie zaparkować?

Miasteczko chętnie odwiedzane jest przez Polaków, ponieważ znajduje się bardzo blisko polskiej granicy. Z Głuchołazów to zaledwie 20 kilometrów, natomiast z Nysy 35 km. Dojazd nie jest skomplikowany, ponieważ droga jest bardzo dobrze oznaczona. Jeśli jedziesz z Wrocławia, to kieruj się na A4, a później na Nysę. Ze stolicy województwa dolnośląskiego dojedziesz na miejsce w ciągu 2 godzin.

Płatny parking znajduje się blisko parku, do którego chcieliśmy dojść. My zatrzymaliśmy się na parkingu C. Wjazd będzie dobrze widoczny. Możesz jeszcze jechać dalej na parking A i B.

• Nasz parking to: Priessnitzova 1 w Lazne Jesenik,
  • Postój kosztował 60 koron czeskich za godzinę, a każda następna to 40 koron,
  • Pierwsze 15 minut jest darmowe,
  • Płatność tylko gotówką – nie było możliwości płatności kartą,
  • Współrzędne parkingu w Jeseniku w Czechach: 50.2392, 17.1887.

Zwiedzanie Lazne Jesenik – atrakcje

Wyszliśmy z samochodu i od razu mieliśmy widoki w stronę gór np. na Pradziada, Velky Klin, Cervena hora, czy Serak. Tuż za parkingiem były kamienne schody, którymi maszerowaliśmy pod górę. Z lewej strony był Lazensky dum Ripper. W kolejnym budynku znajduje się Muzeum Vincenza Priessnitza. To właśnie w tym budynku urodził się założyciel uzdrowiska – Priessnitz. Więcej informacji o muzeum znajdziesz tutaj. Wyszliśmy na drogę główną i skręciliśmy w prawo na kamienny deptak. To chyba najpiękniejsza część uzdrowiska. Szliśmy prosto promenadą do Fontanny Reinholda. Na drewnianych obrotowych ławeczkach można przysiąść i obejrzeć górskie widoki. Z lewej strony był ogromny budynek – Sanatorium Priessnitz (największy budynek uzdrowiska). Dalej już weszliśmy do parku.

Zrobiliśmy krótki spacer wokół szczytu Kopa mierzącego 641 m n.p.m. Na górze znajduje się nadajnik, a w pobliżu kilka pomników np. pomnik jubileuszowy Wincentego Priessnitza, pomnik polski i pomnik węgierski. Na trasie mieliśmy kilka punktów widokowych. Spacerowało tam wielu turystów, zwłaszcza kuracjuszy. Było również kilku biegaczy, ponieważ jest tam specjalna trasa dla biegaczy i miłośników nordic walking. Obeszliśmy wokół górki i poszliśmy pod największy budynek. Stamtąd również można obejrzeć ciekawy widok. Chcieliśmy jeszcze wejść do Muzeum Lego, ale niestety było zamknięte. W pobliżu jest sporo straganów z pamiątkami. Można coś sobie wybrać do kolekcji.

Uzdrowisko Wincentego Priessnitza
Sanatorium Priessnitza

Górski spacer z centrum uzdrowiska

Z centrum uzdrowiska możesz wybrać się na górski szlak na Hydropatické skály 765 m n.p.m. To 1,2 km – 35 minut. Możesz wejść również na Jehlan 878 m n.p.m. lub Krajnik 659 m n.p.m. Nieco dalej jest jeszcze szczyt Studniční vrch 992 m n.p.m.

Bardzo dobrą mapę tego terenu przygotowało wydawnictwo Compass z Krakowa. Można ją znaleźć na ich stronie tutaj. Jak otworzysz okolicę Jesenika, to tereny są tam usiane różnymi szlakami. W pobliżu jest np. Masyw Śnieżnika, a tam Śnieżnik– najwyższy szczyt, czy Sky Bridge 721 – most wiszący oraz ścieżka w obłokach Dolni Morava. Można także wybrać się na zdobywanie Gór Złotych oraz Gór Bialskich.