Kolejkowo Gliwice – świat w miniaturze dla dzieci i dorosłych

Kolejkowo w Gliwicach to miniaturowy świat przygotowany dla najmłodszych turystów, ale również dla dorosłych. To kolejne ciekawe miejsce na mapie atrakcji turystycznych w Polsce dotyczące kolejnictwa.

My, a przede wszystkim Maja interesuje się pociągami. Wyszukujemy atrakcje związane z tym tematem. Po odwiedzinach w oddziale Kolejkowa we Wrocławiu wiedzieliśmy, że drugi znajduje się właśnie w Gliwicach. Wracaliśmy do domu z Dolnego Śląska i w przerwie podczas dość długiej trasy, zdecydowaliśmy odwiedzić to miejsce.

Kolejkowo w Gliwicach przygotowano z dbałością o detale. Wraz z kolejnym metrem można zachwycać się pomysłowością projektantów, pasjonatów i modelarzy. Miejsce zaskakuje i przynosi dużo radości odwiedzającym. Tutaj nie ma nudy. Makiety zawierające odzwierciedlone miniaturowe budynki, wiele modeli samochodów i pociągów, figurek ludzi i zwierząt, a także przeróżnych przedmiotów po prostu tak skupiają uwagę, że można spokojnie rzec, że przenieśliśmy się do innego świata.

Kolejkowo Gliwice

Europa Centralna, – Kolejkowo Gliwice. Gdzie znajduje się dokładnie i jaki jest adres?

Kolejkowo Gliwice znajduje się w Galerii Europa Centralna. Jej adres to Pszczyńska 315, 44-100 Gliwice.

Dojazd jest łatwy

Najczęściej odwiedzający Kolejkowo w Gliwicach docierają tutaj autostradą A4 lub Autostradą Bursztynową A1. Europa Centralna i znajdujące się w niej Kolejkowo leży właśnie przy przecięciu się tych dwóch autostrad, czyli przy węźle autostradowym Sośnica w Gliwicach. Tutaj nasuwa się pytanie jak dojechać do Europy Centralnej i Kolejkowa będąc na autostradzie?

Jadąc od Katowic samochodem po autostradzie zauważysz 3 tablice:

• biała z informacją, że na prawo lotnisko Pyrzowice,
  • A1 Łódź, Gorzyczki PL CZ, Ostrava CZ,
  • 44 i 902 Tychy, Katowice, Gliwice,

Należy skręcić w prawo. Następnie jedziesz prosto cały czas. Po lewej stronie ujrzysz już galerię. Dojedziesz do ronda na ulicy Pszczyńskiej. Na nim należy wjechać w 3 zjazd. Po przejechaniu ronda trzymaj się prawej strony. Ujrzysz tablicę Parking Centrum handlowe ul. Pszczyńska 305-309. Znowu jedziesz prosto aż do kolejnego ronda, a na nim należy wjechać w drugi wjazd. Dalej prosto i przez kolejne rondo prosto. Dojeżdżając do budynku kieruj się na lewo.

Jadąc od strony Częstochowy Autostradą Bursztynową A1 po ujrzeniu zielonej tablicy „44 Gliwice Tychy” w prawo, należy tam zjechać. Dojedziesz do ronda na ulicy Pszczyńskiej i dalej postępuj jak wyżej, aby dojechać na parking.

Parking do Kolejkowa w Gliwicach

Kolejkowo znajduje się w Galerii Europa Centralna, a przy niej jest dużo miejsc parkingowych. Można zaparkować kilkadziesiąt metrów od samego wejścia, ale można zaparkować, gdzieś dalej. Wybór należy do Ciebie. Blisko Kolejkowa znajdują się przygotowane dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnością i trzy miejsca dla osób przyjeżdżających z dzieckiem i wózkiem.

• Najbliżej położony pas parkingowy dla Kolejkowa w Gliwicach znajduje się tutaj: 50.2670, 18.7160.

Cennik biletów wstępu

Cennik w Kolejkowie w Gliwicach można podzielić na kilka różnych wariantów. Możesz tutaj zakupić:

• bilet odwiedzin dla indywidualnych osób lub jako grupa zorganizowana,
  • bilet jako voucher dla kogoś,
  • bilet urodziny i ich organizacja,
  • bilet warsztatowy dla dzieci.

My skorzystaliśmy z biletów zwiedzania indywidualnego. Za dwie osoby dorosłe zapłaciliśmy po 29 złotych, a za dziecko 4-letnie zapłaciliśmy 23 złote. Aktualnie w 2023 roku bilety kosztuję 39 zł i 32 złote.

Dziecko do 3 lat nie potrzebuje biletu. Jego wejście jest darmowe. Z biletów ulgowych mogą korzystać osoby w wieku od 3 do 18 lat, ale również studenci, emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne i ich opiekunowie.

Godziny otwarcia wystawy

Miniaturowy świat Kolejkowa w Gliwicach dla odwiedzających jest dostępny przez cały rok. Od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 18:00. A w weekendy godzinę dłużej, czyli od 10:00 do 19:00.

Zwiedzanie gliwickiego Kolejkowa

Po wejściu do budynku od razu przywitała nas Pani w kasie. Zaprosiła do zakupu biletu i po jego wygenerowaniu wręczyła go wraz z ulotkami. Na jednej z nich znalazła się zagadka, która czeka na nas podczas zwiedzania wystawy dotyczącej kolejek. Trzeba odszukać kilkadziesiąt wskazanych przedmiotów znajdujących się na makietach. Są to figurki sławnych osób, zwierząt lub przedmiotów.

Po przejściu przez bramki można zostawić kurtkę na wieszaku. Dalej po lewej stronie wita nas pomieszczenie z małą salą zabaw dla najmłodszych. Tutaj spędzamy tylko chwilkę, ale wiemy, że wrócimy tam po zwiedzaniu. Kierując się dalej po lewej stronie zobaczymy schody. Za nimi znajdują się toalety.

Wchodzimy w miniaturowy świat – czas zwiedzania to około 2 godziny

Udając się na piętro wchodzimy w świat Kolejkowa. Tutaj spędziliśmy blisko 2 godziny. Jest to wyjątkowe miejsce ze znajdującymi się makietami kolejowymi w Polsce. Drugi oddział znajduje się we Wrocławiu. Tam po odwiedzinach byliśmy zadowoleni. Tutaj w Gliwicach na jednej z makiet przygotowano prawdziwą burzę, gdzie się błyska, grzmi i pada deszcz, przez co Ruda Śląska moknie.

miniaturowy świat

Dzień i noc w Kolejkowie

Dzień tutaj trwa 9 minut, gdzie możemy zobaczyć podczas jasności wszystko, co jest na zewnątrz. Przez okres 4 minut, kiedy jest noc, możemy poobserwować wnętrza budynków z wyposażeniem i mieszkańców.

Na makietach zobaczyliśmy również przejeżdżające pociągi czy pływający statek. Odbiór tych makiet jest wspaniały, dzięki przygotowanym dźwiękom. Tutaj usłyszysz stukot pociągów i zgiełk miasta. Zobaczysz nocne życie, sielankę, wycinkę w lesie, wakacje nad wodą, napad na bank, stłuczkę samochodów.

A wszystkie makiety posiadają dużo pojazdów, najczęściej samochody, które są zaparkowane lub poruszają się po ulicach między autentycznymi śląskimi budynkami. Podczas odwiedzin będziesz mieć okazję zobaczyć kilka tysięcy figurek ludzi i zwierząt, w tym znanych i rozpoznawalnych osób.

miniaturowy świat

Zwiedzanie przystosowane do dzieci

Po torowiskach na makiecie poruszają się pociągi z wagonami. Dodatkowo dzieci mogą chodzić po przygotowanych drewnianych barierkach, z których bezpiecznie oglądają wystawę. Czasem pod ręką dziecko wyczuje przyciski, dzięki którym może uruchomić makietę. Podczas odwiedzin nadal nie rozstrzygaliśmy, dla kogo to miejsce przynosi więcej frajdy i zabawy. Czy dla naszej Mai, czy dla dorosłych, którzy poszukują figurek i obserwują codzienne sceny życia pomiędzy miniaturowymi budynkami.

Przygotowanie takiego miejsca do odwiedzin absorbowało, duży nakład pracy, precyzji oraz pomysłu. Udało się! Spokojnie można za jakiś czas wrócić i przyglądać się makiecie jeszcze raz. Pewnie okaże się, że mimo spędzenia blisko dwóch godzin i tak będzie dla nas coś nowością. Ciekawe również jest to, że po zakupie biletu masz nielimitowany czas odwiedzin. Ograniczenie wynika tylko z dostępnych godzin otwarcia.

Kolejkowo Gliwice możesz zobaczyć na YouTube

Jeśli chciałbyś zobaczyć przed przyjazdem, jakie czekają na Ciebie makiety, jak poruszają się pociągi i chcesz zobaczyć duży świat w miniaturce, to masz taką możliwość dzięki udostępnionym materiałom na kanale YouTube Kolejkowa wrocławskiego i gliwickiego. Krótkie materiały pokazują przez kilkanaście czy kilkadziesiąt sekund przygotowany mały świat. Możesz z bardzo bliska zobaczyć osoby, samochody i pociągi, a także budynki z zagospodarowanymi wnętrzami.

Kolejkowo we Wrocławiu

Pierwszą atrakcją tego typu, którą odwiedziliśmy było Kolejkowo we Wrocławiu. Wówczas miejsce to znajdowało się na Dworcu Świebodzickim. Teraz wiemy, że znajduje się w Sky Tower. Aktualnie jest na dużo większej przestrzeni niż wtenczas, kiedy my byliśmy. Miniaturowy świat Dolnego Śląska wciąga do zabawy dzieci i dorosłych.