Kozłowiecki Park Krajobrazowy – atrakcje turystyczne, trasy rowerowe i ścieżki piesze + parkingi i mapa

Kozłowiecki Park Krajobrazowy (nie Kozłowiecki Park Narodowy) położony jest 20 minut drogi od Lublina – stolicy województwa lubelskiego. Wybraliśmy się tam z myślą o odkryciu ciekawych atrakcji turystycznych, a zwłaszcza szlaków pieszych, tras i ścieżek rowerowych. To był nasz pierwszy tak poważny wypad na rowery i wybraliśmy właśnie Lasy Kozłowieckie na Wysoczyźnie Lubartowskiej. Wcześniej na rowerach byliśmy na Velo Dunajec pod Tarnowem w Małopolsce.

Kozłowiecki Park Krajobrazowy został utworzony w 1990 roku w celu ochrony kompleksu leśnego. Jego powierzchnia to około 62 km2. W pobliżu położona jest wieś Kozłówka i to właśnie od niej wzięła się nazwa parku. W samej Kozłówce znajduje się bardzo popularne i ciekawe Muzeum Zamoyskich.

Kozłowiecki Park Krajobrazowy - informacje

Parkingi na terenie parku

Na rozpoczęcie wycieczki po Kozłowieckim Parku Krajobrazowym najlepiej wybrać, któryś z kilku dostępnych parkingów. My wybraliśmy parking Kopanina przy budynku leśnictwa i w pobliżu drogi numer 19. Poniżej współrzędne parkingów w Lasach Kozłowieckich.

• Parking leśny Kopanina: 51.3842, 22.6284,
  • Parking leśny Stary Tartak: 51.3986, 22.5308,
  • Majdan Kozłowiecki – parking: 51.4200, 22.5756,
  • Parking leśny nad Ciemięgą: 51.3686, 22.5521.
  • Parking leśny przy cmentarzu powstańców styczniowych: 51.3893, 22.5652.
Parking Kopanina
Parking Stary Tartak - miejsce dla rowerzystów
Parking Stary Tartak – miejsce dla rowerzystów
Stary Tartak

Mapa

Na stronie internetowej parki.lubelskie.pl znajduje się bardzo fajna bezpłatna mapa Kozłowieckiego Parku Krajobrazowego. Znajdziesz ją TUTAJ. Ta mapa znajduje się także przy parkingu Kopanina. Poniżej jeszcze mapa z zaznaczonymi parkingami i atrakcjami.

Trasy i ścieżki rowerowe w Kozłowieckim Parku Krajobrazowym z dzieckiem

Do parku jechaliśmy z myślą o wycieczce rowerowej. Od rana padało, ale tym się nie przejmowaliśmy. Na parkingu Kopanina nie było jeszcze nikogo. Ściągnęliśmy rowery z samochodu i przygotowaliśmy się do naszej podróży. Na terenie Kozłowieckiego Parku Krajobrazowego znajdują się dwie ścieżki rowerowe: czarna i zielona.

Jechaliśmy cały czas za drogą asfaltową. Ścieżka rowerowa prowadziła nas lasem za znakami czarnymi. Na trasie nie było większych wzniesień. Naszym celem był Stary Tartak, oddalony o 7,5 km od naszego startu. Przejechaliśmy go w ciągu 40 minut. Po drodze minęliśmy odejście na ścieżkę edukacyjną „Kopanina”, zadaszenie turystyczne, mapy, dwa zakręty, krzyż między lipami oraz staw Dołki.

Właśnie przy Dołku znajdywał się Stary Tartak z parkingiem. Tam schowaliśmy się pod wiatą, żeby przeczekać oberwanie chmury. Na parkingu znajdują się również toalety, mapy z oznakowaniem terenu i informacjami o Kozłowieckim Parku Krajobrazowym, pomnik przyrody oraz Domek Myśliwski. My po przerwie pojechaliśmy dalej do Stawu Stróżek za znakami prowadzącymi do szkółki Stróżek. Później w drodze powrotnej pojechaliśmy jeszcze pod Rezerwat Kozie Góry.

• Cała trasa wyszła nam prawie 22 kilometry. Przejechaliśmy ją z dzieckiem w foteliku w ciągu 2 godzin i 30 minut.
Szlak rowerowy w Kozłowieckim Parku Krajobrazowym

Szlaki piesze

Po terenie Lasów Kozłowieckich prowadzi szlak czerwony. Dociera on do najciekawszych miejsc w parku. Jest także krótka fioletowa ścieżka „Kopanina” tuż przy parkingu. Trasy bez problemów można pokonać z dzieckiem we wózku. W weekendy można tam spotkać wiele osób, głównie rowerzystów. Dokładny przebieg szlaków pieszych można znaleźć na mapach.

• W pobliżu przebiega jeszcze czerwony Szlak Jagielloński oraz niebieski Szlak Partyzancki.

Atrakcje turystyczne – co warto zobaczyć?

Co warto zobaczyć w Kozłowieckim Parku Krajobrazowym? Postaram się wypisać atrakcje turystyczne, na które warto zwrócić uwagę podczas zwiedzania.

• Staw Wzory przy szlaku czerwonym i ścieżce rowerowej czarnej,
  • Cmentarz powstańców styczniowych przy zielonym i czarnym szlaku rowerowym,
  • Rezerwat Kozie Góry przy szlaku czarnym,
  • Staw Dołki w Starym Tartaku,
  • Cały Stary Tartak,
  • Piękny Staw Stróżek przy czerwonej ścieżce pieszej i zielonej rowerowej,
  • Krzyż między lipami na skrzyżowaniu czarnego szlaku rowerowego i czerwonego pieszego,
  • Park dźwięków w Dąbrówce,
  • Pałac Weyssenhoffów w Samoklęskach przy czerwonym i zielonym szlaku,
  • Kapliczka z 1906 roku w Nowym Stawie przy ścieżce zielonej i czarnej,
  • Zespół pałacowo-parkowy w Kozłówce – Muzeum Zamoyskich – to miejsce znajduje się tuż nad parkiem.