Mały Szlak Beskidzki – relacja z przejścia, przewodnik, mapa, trasa, noclegi

Co to jest Mały Szlak Beskidzki?

Mały Szlak Beskidzki to młodszy brat Głównego Szlaku Beskidzkiego, mierzącego około 500 kilometrów. MSB mierzy ich 137 i prowadzi pasmami górskimi omijanymi w GSB – Beskidem Małym, Beskidem Makowskim i Beskidem Wyspowym. Znakowany jest kolorem czerwonym i pokazuje piękno tych mniej znanych pasm górskich, które również są warte uwagi. W Beskidzie Małym do przejścia mamy 52 kilometry, w także Makowskim 52, a w Wyspowym 28. Szlak jest marzeniem każdego górskiego wędrowca.

Wędrując Małym Szlakiem Beskidzkim, zmierzymy się ze zmęczeniem, błotem, słońcem, wichurami, a w okresie zimowym nawet ze śniegiem. Podczas wędrówki będziemy odwiedzać trzy beskidzkie pasma. Obejrzymy z nich piękne górskie panoramy, dostrzeżemy tatrzańskie wierzchołki, poczujemy ciepło górskich schronisk i baz namiotowych. Zobaczymy zabytkowe kościoły i wspaniałe muzea, pomniki przyrody i rezerwaty. Dla orzeźwienia przejdziemy obok jezior, rzek i potoków. Wędrując ścieżkami MSB przeżyjemy przygodę swojego życia.

Mały Szlak Beskidzki

Jak przejść Mały Szlak Beskidzki?

Mały Szlak Beskidzki rozpoczyna się w Bielsku-Białej w Beskidzie Małym, a kończy na szczycie Luboń Wielki w Beskidzie Wyspowym. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rozpocząć na Luboniu, a skończyć w Bielsku-Białej. To już zależy od preferencji każdego z osobna. My w 2014 roku jak szliśmy Małym Szlakiem Beskidzkim, to wybraliśmy pierwszy wariant. Mieliśmy po prostu bliżej do domu z Rabki-Zdroju. Początek i koniec szlaku oznaczone są czerwonymi kropkami. Trasa Małego Szlaku Beskidzkiego jest wymagająca i najlepiej zaplanować przejście na 5-6 dni. Niektórzy szlak pokonują w ciągu 3 dni, ale ciężko wtedy coś dodatkowego zobaczyć.

Mały Szlak Beskidzki MAPA

Przechodząc Mały Szlak Beskidzki, można skorzystać z map papierowych Beskidu Małego, Makowskiego i Wyspowego, które są dostępne z różnych wydawnictw. Można także korzystać z darmowych map turystycznych w wersji online, o których wspominamy na blogu.

Mały Szlak Beskidzki TRASA

Trasa mierzy około 137 kilometrów i to zależy, na jakie źródło patrzymy. Na przejście Małego Szlaku Beskidzkiego będziemy potrzebować około 44 godzin. Suma podejść to prawie 6100 metrów, a zejść 5500. Jeśli zbieramy punkty GOT-u, to uzbieramy około 180 punktów.

Mały Szlak Beskidzki PRZEWODNIK

Po przejściu Małego Szlaku Beskidzkiego i zebraniu wszystkich potrzebnych informacji na jego temat stworzyliśmy przewodnik, który udostępniliśmy na naszym blogu za symboliczną kwotę. Przewodnik można zakupić za 20 złotych, pisząc na adres: mateusz@mynaszlaku.pl. Znajdują się w nim informacje, które pomogą w przejściu szlaku, mapy, czasy przejść, suma podejść, zejść, kilometry, opisane ciekawe miejsca.

Mały Szlak Beskidzki przewodnik Mały Szlak Beskidzki przewodnikMały Szlak Beskidzki RELACJA

Opis przejścia Małego Szlaku Beskidzkiego podzieliliśmy na 5 etapów, które opisaliśmy na blogu. Jeśli nie chcesz kupować przewodnika, to może te opisy pomogą Ci w przejściu szlaku. W opisach znajdziesz opis przejścia, zdjęcia, punkty GOT-u i informacje praktyczne.

1. Bielsko-Biała Straconka – Kiczera

2. Kiczera – Krzeszów

3. Krzeszów – Myślenice

4. Myślenice – Kasina Wielka

5. Kasina Wielka – Luboń Wielki

Mały Szlak Beskidzki NOCLEGI

Zawsze przy przejściu szlakami długodystansowymi jest problem z noclegami. My podczas Małego Szlaku Beskidzkiego mieliśmy ze sobą namiot, którego użyliśmy już podczas pierwszej nocy. Tak samo miało być podczas drugiej, ale złapała nas burza i ulewa. Potem już nocowaliśmy w Myślenicach, gdzie jest sporo kwater różnego rodzaju, następnie w Kasinie Wielkiej niedaleko wyciągu, a potem już w Rabce-Zdroju po ukończeniu Małego Szlaku Beskidzkiego. Na trasie nocleg można znaleźć na Przęłęczy Kocierskiej, Potrójnej, Leskowcu, w Zembrzycach, Myślenicach, na Kudłaczach, pod Lubomirem, w Kasinie Wielkiej, Mszanie Dolnej i na Luboniu Wielkim.