Pierwszy raz za sterami lokomotywy – skansen w Karsznicach

W takim miejscu byliśmy po raz pierwszy. Jeden raz wystarczy, aby miło wspominać skansen w Karsznicach, w którym znajdują się zabytki techniki polskiej kolei. Jest to jedno z niewielu miejsc w Polsce, gdzie takie lokomotywy możemy zobaczyć. Niedaleko nas w Małopolsce w Chabówce obok Rabki-Zdroju znajduje się równie ciekawy skansen taboru kolejowego. Ten w województwie łódzkim jest bardzo niepozorny, ponieważ podjeżdżając do niego, nie czujemy się, jakbyśmy mieli zaraz wejść i oglądać lokomotywy.

Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli Karsznicach to takie małe muzeum kolejnictwa, które warto zobaczyć, będąc w okolicy. Początki sięgają lat 80. gdy to byli i obecnie pracownicy zakładu postanowili ochronić od zniszczenia i zapomnienia urządzenia i lokomotywy z magistrali węglowej Śląsk – Porty. Po wyremontowaniu starego budynku olejarni urządzono w nim Izbę Historii Kolei. Poza budynkiem ustawiono tory, na którym znajdują się różne zabytki techniki.

zwiedzanie skensenu w karsznicach
z dzieckiem w skansenie lokomotyw
zdunska wola skansen kolejek
karsznice pociagi

Skansen lokomotyw w Karsznicach – ceny biletów, dojazd, godziny otwarcia i inne informacje praktyczne

Skansen Lokomotyw i Urządzeń Technicznych – adres: ulica Kolejowa 6, 98-220 Zduńska Wola, współrzędne GPS: 51.574679, 19.014952.

Godziny otwarcia: od wtorku do piątku w godzinach 10:00 – 16:00 i niedzielę od 11:00 do 16:00.

Bilety wstępu: 5 złotych – normalny, 3 złote – ulgowy, młodzież do 16 lat – 1 zł. Dzieci do 6 lat wchodzą za darmo. Polecamy skorzystać z oprowadzania przez przewodnika, ponieważ wiele można się wtedy dowiedzieć. Koszt przewodnika to 20 złotych.

Czas zwiedzania to około 45 minut.

karsznice parking
karsznice brama wejsciowa

Do Skansenu dojechać można własnym samochodem (zjazd na węźle drogowym Zduńska Wola Wschód Karsznice) i autobusem (linia 1,6, Z – kierunek Leśmiania i 5 – kierunek Sędziejowice). Jeśli jedziesz pociągiem, to wysiądź na stacji Zduńska Wola lub Zduńska Wola Karsznice i dalej dojedź autobusem z powyższych linii.

zdunska wola skanen lokomotyw
zdunska wola lokomotywy
kolejki w zdunskiej woli
karsznice skansen lokomotyw

Lokomotywy w Zduńskiej Woli Karsznicach – zwiedzanie

Jeśli przyjedziemy swoim samochodem, to można go zostawić przed bramą wjazdową do skansenu wzdłuż drogi obok budynku lakierni proszkowej. My staliśmy tam w niedzielę i nie było problemu. Parking był bezpłatny. Ruszyliśmy w kierunku wejścia głównego. Przeszliśmy przez bramę i udaliśmy się do białego budynku z napisem biuro. Tam kupiliśmy bilety wstępu na teren muzeum. W takim miejscu byliśmy pierwszy raz i bardzo nam się podobało. Maja, która zna wiersz Juliana Tuwima Lokomotywa, była zachwycona. Perełką skansenu jest jedyny w Polsce amerykański parowóz towarowy Ty246-22.

Czas spędzony na terenie muzeum należał do udanych i możemy to miejsce zaliczyć do ciekawszych atrakcji województwa łódzkiego, a trochę już ich poznaliśmy podczas naszej podróży samochodowej. Czas indywidualnego zwiedzania i oglądania parowozów nie powinien być dłuższy niż 45 minut. Chyba że ktoś jest fascynatem lokomotyw i będzie chciał zostać dłużej. Do niektórych lokomotyw można wejść, dlatego warto taką możliwość wykorzystać.

skansen lokomotyw zdunska wola karsznice
skansen lokomotyw i urzadzen technicznych