Skały Rzędkowickie w Rzędkowicach

Skały Rzędkowickie to malownicza grupa skalna, będąca jedną z największych i najpiękniejszych na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Nazwa pochodzi od pobliskiej miejscowości Rzędkowice. Skały cieszą się ogromną popularnością wśród wspinaczy, a także rowerzystów i turystów pieszych, którzy przemierzają jurajskie szlaki.

Zobacz także atrakcje w okolicy:

1. Góra Zborów w Podlesicach,
  2. Zamek w Bobolicach,
  3. Skały Morskie,
  4. Okiennik Wielki,
  5. Miasto Żarki.

Jak dojść do Skałek Rzędkowickich?

Pod Skały Rzędkowickie przyjechaliśmy tuż po wschodzie słońca. Obserwowaliśmy go z sąsiedniej Góry Zborów, która dla nas jest miejscem magicznym. Zaparkowaliśmy przy Hotelu Skalnym na parkingu przeznaczonym dla turystów wybierających się do skał. Już z okna samochodu widzieliśmy pierwszą nich – Wysoką. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd: 50.577392, 19.486343.

Dzień zapowiadał się wyśmienicie. Słońce padało nam na twarz i całkowicie oślepiało. Wybawieniem by w tym momencie były okulary przeciwsłoneczne. Zobacz na początek mapę naszej wycieczki:

Skały Rzędkowickie parking

Nazwy skał w Rzędkowicach – najciekawszy jest Okiennik Rzędkowicki

Weszliśmy w skalny świat Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Najbardziej charakterystycznym masywem skalnym należącym do tej grupy jest Okiennik Rzędkowicki, którego nazwa pochodzi od skalnego okna, rozgałęziającego się na kilka odnóg i tworzącego w ten sposób niewielką grotę. Pozostałe z nich to:

• Kamień pod Wysoką,
  • Wysoka,
  • Mała Grań,
  • Sektor Zegarowej: Baszta, Turnia Szefa, Zegarowa,
  • Sektor Studniska: Studnisko, Biały Filarek, Mały Mur,
  • Turnia Cyklopa i Wielka Baszta,
  • Turnia Lechwora i Brzuchata Turnia,
  • Sektor Turni Kursantów: Turnia Kursantów, Pośrednia Turnia, Narożna Turnia, Dziurawa Turnia,
  • Sektor Okiennika: Okiennik, Słoneczna Turnia, Flaszka,
  • Leśna Turnia,
  • Sektor Solidarności: Solidarność, Ostatnia, Pęknięta Turnia, Złomiskowa Turnia.
Skały Rzędkowickie

Wędrówka wśród Skał Rzędkowickich i miejsce do wspinaczki

Przejście wśród skał nie zajęło nam więcej niż 60 minut. Obejrzeliśmy je ze szlaku zielonego, który tamtędy przechodzi. Można zrobić sobie fajną wycieczkę, wychodząc z parkingu, idąc zielonym szlakiem na Górę Zborów, a potem wrócić się czerwonym do Zamku Morsko i czarnym do Rzędkowic. To przejście jest bardziej wymagające i powinno zająć kilka godzin. Na naszej drodze spotkaliśmy 2 osoby i jesteśmy trochę zdziwieni, że komuś chce się tak od rana wędrować. Nas nie liczymy, bo nam się zawsze chce, bez względu na wszystko. Przy Skałach Rzędkowickich często można spotkać ludzi, którzy uprawiają wspinaczkę.