Opole – miejsca, które warto zobaczyć. Plan na weekend

Opole, jako stolica województwa opolskiego to punkt obowiązkowy podczas odkrywania najciekawszych miejsc na terenie tego województwa. Miasto kojarzona jest głównie z festiwalami piosenki transmitowanymi w Telewizji Polskiej. Z tego powodu powstało specjalne Muzeum Polskiej Piosenki, o którym za chwilę jeszcze powiem i będzie także z tego miejsca osobny szczegółowy wpis. Żeby poznać miejsca, które warto zobaczyć w Opolu, skorzystaliśmy z porad innych blogerów, portali turystycznych oraz materiałów promujących miasto. Wszyscy wszędzie polecają to samo, dlatego chcieliśmy sprawdzić, czy naprawdę warto tam być.

i love opole
muzeum polskiej piosenki atrakcja opola
opole zwiedzanie miasta

Dwudniowy plan na zwiedzanie atrakcji Opola

W Opolu spędziliśmy 2 dni. W pierwszy poznaliśmy centrum miasta z jego największymi atrakcjami i charakterystycznymi miejscami, natomiast w drugi pojechaliśmy do opolskiego ogrodu zoologicznego. Nasze zwiedzanie można potraktować jako gotowy plan weekendowej podróży. Plan nie jest zbyt napięty, dlatego każdy powinien zdążyć, zobaczyć wszystkie te miejsca. Mieszkanie mieliśmy wynajęte przy ulicy Katowickiej, więc do centrum miasta było tylko kilka kroków. Postanowiliśmy nie ciągnąć samochodu, tylko wybraliśmy się na dłuższy spacer. Często tak robimy, odwiedzając miasta. Bierzemy Maję do nosidełka i ruszamy. Wszystkie ciekawe punkty wyznaczamy wcześniej na mapie.

mury zamkowe w opolu
opole murale

Zwiedzanie Opola z aplikacją POZNAJ HISTORIĘ

Aby ułatwić zwiedzanie Opola, stworzono specjalny projekt, POZNAJ HISTORIĘ, w którym dzięki aplikacji ściągniętej na telefon możemy posłuchać ciekawych historii. Skanuje się kod QR i po chwili na ekranie smartfona wyświetla się, że Agnieszka Osiecka czy Kazimierz I Opolski dzwoni do Ciebie. Fajny pomysł na urozmaicenie wycieczki po Opolu. Tych miejsc na mapie Opola jest 12, dzięki którym możemy bliżej poznać ciekawostki związane z miastem. Stworzono dodatkowo specjalną mapę, gdzie możemy sprawdzić rozmieszczenie charakterystycznych miejsc.

mapa opola

Wzgórze Uniwersyteckie

Pierwszym miejscem, które chcieliśmy odwiedzić, było Wzgórze Uniwersyteckie przy Uniwersytecie Opolskim. Co ciekawe, jest to najwyższe wzniesienie całego Opola leżące na 165 metrze n.p.m. To miejsce nazywane jest Opolskim Akropolem. Byliśmy tam o 8 rano w niedzielę, dlatego było bardzo spokojnie.

Na wzgórzu zobaczyliśmy figury znanych polskich artystów, których można było oglądać na opolskich festiwalach. Między innymi Czesława Niemena, Agnieszki Osieckiej czy Wojciecha Młynarskiego. W tym miejscu warto skorzystać ze wspomnianej wcześniej aplikacji. W pobliżu można zobaczyć również fragmenty Zamku Górnego. Współrzędne Wzgórza Uniwersyteckiego: 50.669366, 17.926159.

zwiedzaj opole z aplikacja
wzgorze uniwersyteckie w opolu
wzgorze uniwersyteckie
wzgorze akademickie opole
opolski akropol
opole wzgorze uniwersyteckie

Rynek w Opolu

Idąc dalej, wchodzimy na opolski Rynek. To serce miasta, które jeszcze śpi o wczesnych godzinach porannych. Jest tutaj spokojnie i kolorowo. Warto odwiedzić to miejsce po zmroku. Przy ratuszu stoi pomnik księcia Bolesława Opolskiego, który jest założycielem miasta. Wygląda bardzo ładnie, a stoi tam niespełna 2 lata. Rynek to punkt obowiązkowy na mapie każdego miasta. Współrzędne: 50.668623, 17.921936.

rynek w opolu
kazimierz opolski pomnik

Katedra Opolska

Kolejnym przystankiem na naszej trasie była Katedra Opolska pochodząca z XV wieku. Co ciekawe, jest to najwyższa budowla w mieście mierząca 73 metry. Pierwszy kościół w tym miejscu powstał już w 1005 roku na polecenie Bolesława Chrobrego. Wewnątrz znajduje się obraz Matki Boskiej Opolskiej. Aktualnie świątynia jest w remoncie, dlatego sporo tam rusztowań. Jest to jeden z najwspanialszych zabytków w Opolu, będący perłą na Szlaku Piastowskim. Współrzędne Katedry Opolskiej: 50.670254, 17.920400.

katedra opolska

Opolska Wenecja – jedna z głównych atrakcji Opola

Może w nocy, gdy zapalone w mieszkaniach światła rozświetlają wody Kanału Młynówka, to wygląda wszystko pięknie. W dzień ciekawy widok, jednak miejsce chwalone nieco na wyrost. Opolska Wenecja to kilkanaście kamieniczek przylegających do kanału na czele z restauracją. Miejsce można oglądać z ulicy Katedralnej, Zamkowej lub Piastowskiej. Współrzędne: 50.668352, 17.920346.

wenecja opole
opolska wenecja

Most Groszowy w Opolu

Od widoku na Opolską Wenecją idziemy dalej i przechodzimy nad Kanałem Młynówka przez tak zwany Most Groszowy. To kolejne miejsce w Opolu, które warto zobaczyć. Urokliwy Most Zakochanych dobrze komponuje się w krajobraz miasta. Osoby, które chcą, aby ich miłość wytrwała przypinają sobie swoją kłódkę. Nie wiem, czy ma to jakiś sens i czy ten most nadmiar tych kłódek wytrzyma. 🙂 Współrzędne: 50.665965, 17.922317.

most groszowy opole
klodki w opolu most groszowy

Muzeum Polskiej Piosenki – to miejsce trzeba odwiedzić

Idealnie na godzinę 10 dotarliśmy do Muzeum Polskiej Piosenki znajdującej się na ulicy Piastowskiej. Kasy otwarli chwilę wcześniej. Mimo że była niedziela, to weszliśmy do muzeum jako pierwsi. Obiekt otwarty był od godziny 10:00 do 18:00, a bilet wstępu kosztował 20 złotych. W środku spędziliśmy prawie 2 godziny. Bardzo fajną możliwością jest wejście do kabiny nagraniowej i zaśpiewania wybranej piosenki. Na monitorze wybiera się piosenkę, tempo, a następnie wyświetla się tekst. Jak zakończymy śpiewanie, to możemy wysłać nagranie na adres e-mail.

Zwiedzanie multimedialnego Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu polega głównie na odsłuchiwaniu materiałów archiwalnych z festiwali. Przed wejściem otrzymuje się słuchawki, z którymi przechodzi się przez wszystkie muzealne sale. Po zakończeniu czeka nas zobaczenie amfiteatru, czyli miejsca, które możemy oglądać w telewizji. Współrzędne: 50.667119, 17.917480.

muzeum polskiej piosenki opole
muzeum polskiej piosenki z dzieckiem
muzeum polskiej piosenki
budka nagraniowa opole
amfiteatr w opolu

Wieża Piastowska – dla nas najciekawsza atrakcja Opola

Wieża Piastowska w Opolu to miejsce, które koniecznie trzeba zobaczyć, zwiedzając miasto. Dlaczego tak myślę? Jeśli zwiedzamy jakieś miejsce z przewodnikiem, to postrzeganie obiektu w 90 procentach zależy od tego, jaka ta osoba jest i jak potrafi przekazać wiedzę. Jak byliśmy w Sandomierzu na Podziemnej Trasie Turystycznej, to tam trafiliśmy na tragicznego przewodnika i nie wspominamy pozytywnie tamtej atrakcji. Tutaj w Wieży Piastowskiej pani przewodnik okazała się bardzo fajna i ciekawie oprowadziła nas po atrakcji. 40 minut minęło bardzo szybko. Bilet wstępu kosztuje 10 złotych i do środka wchodzi się o pełnych godzinach.

Byliśmy w niedzielę na 12 bez wcześniejszej rezerwacji. Jeśli jest sezon, to warto dzień wcześniej zadzwonić i zabukować sobie miejsce, bo te są ograniczone. Wieża Piastowska to połączenie tradycyjnej opowieści przewodnika z prezentacjami multimedialnymi. A na samym końcu czeka nas zwiedzających wyjście na ostatnie piętro, z którego rozciągają się przepiękne widoki. Współrzędne: 50.667228, 17.919419.

staw zamkowy opole
opole wieza piastowska
wieza piastowska w opolu
punkt widokowy na opole

Wyspa Bolko i ZOO w Opolu

Kawałek poza centrum Opola znajduje się Wyspa Bolko. Jest to miejsce, które w weekend odwiedzane jest przez wielu mieszkańców miasta. Znajduje się tam ogród zoologiczny oraz liczne szlaki, którymi można wybrać się na krótki spacer. My na miejsce przyjechaliśmy samochodem i zatrzymaliśmy się na obszernym parkingu, jednak jest także możliwość dotarcia na miejsce od centrum miasta przez ulicę Spacerową mostem nad Odrą.

Planowaliśmy zwiedzić ZOO i po zakończeniu naszej przygody okazało się, że był to jeden z najlepszych ogrodów, w jakich byliśmy. Ma swój klimat i dobrze widać wszystkie zwierzęta. Bilet wstępu kosztował 22 złote, a ZOO czynne było od 9:00 do 16:00. Współrzędne: 50.655810, 17.923314. Zobacz najważniejsze informacje dotyczące ZOO w Opolu.

ogrod zoologiczny opole
zwiedzanie zoo opole z dzieckiem
zwiedzanie zoo w opolu
zyrafy zoo opole
zwierzeta w opolskim zoo
wozek do wypozyczenia dla dziecka zoo opole