Gdzie kręcono Koronę Królów? Pojechaliśmy śladami serialu

Korona Królów to telenowela historyczna produkcji Telewizji Polskiej, którą możemy oglądać od poniedziałku do czwartku o godzinie 18:30 w TVP 1. Jest to serial, który ma tyle samo przeciwników co zwolenników. Polecam najpierw go obejrzeć, a następnie zagłębić się w historię Polski. Można dowiedzieć się wielu rzeczy, o których uczyło się w szkole, ale chyba dla większości nie były wtedy zbyt interesujące.

Ja oglądam serial i polecam do tego książkę Andrzeja Nowaka Dzieje Polski. Drugim pozytywnym aspektem tej produkcji według mnie jest pokazanie pięknych polskich zamków, które znajdują się na terenie naszego kraju i zasługują na szerszą widownię. Wiele ujęć nagrywanych jest w specjalnych studiach w Warszawie, jednak warownie ukazywane są często z zewnątrz. Zachęceni poznaniem historii naszego pięknego kraju ruszyliśmy serialowym śladem Korony Królów.

Gdzie kręcono serial Korona Królów?

Tak jak wspomniałem, wiele scen kręconych jest w specjalnych halach zdjęciowych w Warszawie oraz w lasach niedaleko stolicy – w Majdanie czy Otwocku. Serialowe karczmy, otoczenie Wawelu, sceny na Litwie i Rusi nagrywane były między innymi w Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie czy we Warowni Jomsborg w Warszawie. Głównymi bohaterami serialu Korona Królów są zamki rozmieszczone w różnych województwach, które chcieliśmy odwiedzić podczas naszej podróży śladami serialu.

korona krolow

Zamek w Bobolicach – Wawel

Zamek w Bobolicach jest najbardziej rozpoznawalną budowlą w serialu. Warownia znajdująca się na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej w województwie śląskim na tak zwanym Szlaku Orlich Gniazd została wzniesiona przez króla Kazimierza Wielkiego. Znajduje się na skalistym wzgórzu, z którego rozciągają się wspaniałe widoki.

Chociaż często w serialu najpierw jest ukazany wygląd zewnętrzny zamku, a następnie kolejne sceny, to większość z nich wcale nie rozgrywa się na bobolickim zamku. Budowla prezentuje się wybornie, a odwiedziliśmy ją całkiem niedawno podczas wędrówki z dzieckiem Szlakiem Orlich Gniazd, ponad 160 kilometrów pieszo z plecakiem. Jeśli masz chwilę, to obejrzyj naszą realizację filmową z tej przygody.

wawel korona krolow

Zamek w Będzinie jako Wilno

W województwie śląskim nagrywano również plenery na Zamku w Będzinie. W serialu możemy ten obiekt oglądać jako Wilno. Jak po raz pierwszy zobaczyliśmy z zewnątrz tę budowlę, to stwierdziliśmy, że w ogóle nie pasuje ona do całości miasta. Jednak okazuje się, że jest to bardzo urokliwe miejsce, do którego warto się wybrać. Ten zamek również został wybudowany za rządów króla Kazimierza Wielkiego. A tak w ogóle wiesz, że znaleźliśmy w Polsce miejsce, które upamiętnia wypadek i śmierć tego króla. Znajduje się ono w Żeleźnicy w województwie łódzkim.

bedzin korona krolow

Zamek w Dębnie jako Poznań i Niepołomice

Zamek w Dębnie to już województwo małopolskie, a sam obiekt zlokalizowany jest między Brzeskiem i Tarnowem. Ta spokojna lokacja stała się miejscem serialowych plenerów. My bardzo się cieszymy, ponieważ mieszkamy niedaleko i przez takie akcje obiekt jest chętniej odwiedzany przez turystów. Zamek w Dębnie możemy oglądać jako Poznań i Niepołomice. Ujęcia są nagrywane z dwóch różnych stron. Jeśli wybierzesz się na zamek, to nie pożałujesz. Obiekt zwiedza się z przewodnikiem, dlatego można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy.

poznan korona krolow

Zamek w Kwidzynie jako Malbork

I wnętrza i dziedziniec wykorzystała serialowa ekipa na Zamku w Kwidzynie do nagrania ujęć wykorzystywanych w Koronie Królów jako Malbork. Możemy tam zobaczyć wizytę Skirgiełły u Krzyżaków. Podczas zwiedzania zamku z przewodnikiem natrafimy na miejsce, które pojawiły się na ekranie telewizorów. Warto się tym miejscom dobrze przyjrzeć. Zamek w Kwidzynie znajduje się w województwie pomorskim.

malbork korona krolow serial
korona krolow w kwidzyniu
zamek kwidzyn korona krolow

Zamek w Malborku jako Wyszehrad

Zamek w Malborku to dla nas najpiękniejszy zamek znajdujący się na terenach Polski. Wzniesiony został przez Zakon Krzyżacki i odgrywał bardzo ważną rolę w walce z Królestwem Polskim. Jego zwiedzanie z audio przewodnikiem zajęło nam ponad 3 godziny. Jest on ogromny. W serialu na zamku zobaczyć mogliśmy między innymi zjazd królów w 1335 roku. Spotkali się wtedy Kazimierz Wielki – władca Polski, Jan Luksemburczyk – władca Czech i Karol Andegaweński – władca Węgier. Inną sceną jest narada państwa krzyżackiego kręcona na Zamku Średnim. Zamek w Malborku znajduje się w województwie pomorskim.

malbork korona krolow

Inowłódz – zamek i kościół świętego Idziego

W województwie łódzkim w miejscowości Inowłódz na Zamku Kazimierza Wielkiego i przy kościele świętego Idziego kręcono różne sceny, które mogliśmy oglądać głównie w drugim sezonie. To tam Królewna Elżbieta leżała krzyżem w kaplicy przed zaślubinami i żegnała się z siostrą Kunegundą i Cudką. Tam także Niemierza wyjawił przed Bogiem swoją zdradę. Wiele scen kręcono przed zamkiem i wykorzystywane one były w różnych sytuacjach. Kościół świętego Idziego wystąpił także jako Miechów.

miechow korona krolow
inowlodz serial korona krolow
inowlodz korona krolow

Zamek w Chęcinach jako Lwów

Zamek w Chęcinach znajdujący się w województwie świętokrzyskim z zewnątrz zagrał jako Lwów. To właśnie we Lwowie Jadwiga dementowała plotki rozsiewane przez Władysława Opolczyka. Z wież zamkowych rozciągają się przepiękne widoki. Przy dobrej pogodzie można zobaczyć Tatry.

checiny korona krolow

Korona Królów – inne lokacje

Serial Korona Królów nagrywano również w Lidzbarku Warmińskim, Grodźcu czy Wąchocku. W serialu pojawił się także takie miejsce jak Melsztyn czy Czchów. O nich pisaliśmy szczegółowo na naszym blogu. Melsztyn był ukazany zaledwie kilka razy w serialu, jednak często słyszało się, że Spytek czy Jasiek pochodzili z Melsztyna.