Wodospad Wielki na Majdańskim Potoku w Obidzy

Wodospad Wielki znajdujący się na Majdańskim Potoku we wsi Obidza w województwie małopolskim, to piękny cud natury, który warto zobaczyć. Już tyle razy o nim słyszeliśmy, bo przecież znajduje się w naszym ukochanym Beskidzie Sądeckim. Raz przechodziliśmy w jego pobliżu, wracając z Przehyby przez Bucznik. W ubiegłym roku realizowaliśmy reportaż ślubny w Obidzy w parafialnym kościele, od którego do wodospadu dochodzi się w 20 minut.

Dopiero dzisiaj podczas naszego górskiego wyjazdu na Dzwonkówkę, postanowiliśmy podjechać jeszcze właśnie w pobliże Wodospadu Wielkiego i zobaczyć go na własne oczy. Do tej pory oglądaliśmy go niestety tylko na zdjęciach. Muszę powiedzieć, że zrobił na nas duże wrażenie, a jego położenie z dala od szlaków turystycznych, powoduje, że niewiele osób o nim wie.

Wodospad Wielki (Majdański) w Obidzy

Wodospad Wielki to pomysł na krótką wycieczkę w niedzielne popołudnie lub punkt na mapie podczas drogi np. z Nowego Sącza do Zakopanego. Dojazd z Nowego Sącza zajmuje około 30 minut (zobacz, co warto zobaczyć w Nowym Sączu). Wodospad bardzo często jest wykorzystywany do zdjęć ślubnych i gdy byliśmy na miejscu, to aż się zastanowiliśmy, czemu do niego nie zabraliśmy jeszcze żadnej naszej Pary Młodej.

Wodospad w Obidzy to obszar gminy Łącko słynącej z rodzimego folkloru oraz śliwowicy łąckiej. Smakoszy serdecznie zapraszamy. Jest to jeszcze teren Beskidu Sądeckiego i Pasma Radziejowej, chociaż niedaleko mamy już pasmo Gorców oraz Pienin. Wysokość wodospadu w Obidzy to 5 metrów na progu skalnym. Woda, która spadała, wybiła pod progiem banior, czyli zagłębienie. Jest to jeden z największych wodospadów w Beskidach.

Jak dojechać do wodospadu w Obidzy?

Jeśli próbujemy się dostać do Wodospadu w Obidzy, to możemy mieć mały problem. My musieliśmy pytać na wsi o jego lokalizację, ponieważ znak, który znajduje się obok kościoła ’wodospad 800 metrów’ nie jest właściwy. Zaniża odległość o około 200 merów, co w terenie może być mylące, zważywszy na dojście do niego.

Na samym początku trzeba dojechać do wsi Jazowsko, które leży między Nowym Sączem a Krościenkiem nad Dunajcem. W nim jadąc od NS, trzeba skręcić w lewo na Obidzę i jechać cały czas prosto. Po dojeździe do kościoła Trójcy Przenajświętszej trzeba skręcić w lewo za powyżej wymienionym znakiem (poniżej na zdjęciu). Jadąc w górę, trzeba patrzeć w lewo na dwa zielone śmietniki oraz drewniany mostek. Będzie on dobrze widoczny z drogi. Można zaparkować przy nim, chociaż tam jest mało miejsca, lub 100 metrów wcześniej na placu po lewej stronie.

Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na parking przy wodospadzie w Obidzy: 49.498125, 20.502238. Poniżej jeszcze mapa z zaznaczonym miejscem. Jeśli wyznaczysz sobie wodospad przez Google, to doprowadzi Cię powyżej parkingu.

Tutaj można zostawić samochód i ruszyć do wodospadu

Jak dojść do Wodospadu Wielkiego w Obidzy?

Do wodospadu nie prowadzi żaden znakowany szlak turystyczny, dlatego jest zapomniany i bardzo często omijany. Nam dojście do niego od samochodu zajęło około 10 minut. Zatrzymaliśmy się na tym wcześniejszym parkingu i ruszyliśmy w stronę śmietników oraz mostku. Pani, która wytłumaczyła dojście do wodospadu, zrobiła to bardzo szczegółowo.

Po przejściu przez mostek skręciliśmy w lewo wzdłuż Majdańskiego Potoku. Na drzewie wisiał znak mówiący o zakazie wjazdu. To jest tylko zakaz wjazdu, iść można normalnie. Dalej był blaszany garaż, za którym skręca się delikatnie w lewo. Już od tego miejsca bardzo dobrze było słychać szum wodospadu. Za garażem musieliśmy zejść w dół po bardzo śliskich kamieniach i glinie, która przyklejała się do butów. Dobrze, że można było się przytrzymać specjalnie zrobionej poręczy. Zeszliśmy i już byliśmy na miejscu, w którym zatrzymaliśmy się na kilka chwil.

Trafiliśmy idealnie, ponieważ w ostatnich dniach były spore opady deszczu, to wody było jeszcze więcej. Nam to miejsce bardzo się spodobało i zachęcamy Cię do jego odkrycia. A jeśli jesteś w okolicy, to polecamy Ci wieżę widokową na Koziarzu, ponieważ można się tam dostać również z Obidzy (zobacz najkrótszy i najłatwiejszy szlak na Koziarz). Jeśli podróżujesz po Małopolsce, to zobacz ponad 20 atrakcji w naszym województwie – atrakcje w Małopolsce. A jak masz na pokładzie dzieciaki, to sprawdź ciekawe pomysły na zwiedzanie Polski – podróże z dzieckiem.