Z Piwnicznej-Zdroju na Kicarz 703 m n.p.m.

Nowy Rok – 2019 rozpoczęliśmy od wędrówki po Beskidzie Sądeckim. Trasę wybraliśmy łatwiejszą z Piwnicznej-Zdroju na Kicarz 703 m n.p.m., ścieżką gminną koloru niebieskiego. W miasteczku byliśmy już kilkadziesiąt razy, jednak na Kicarz poszliśmy po raz pierwszy, chociaż tę górę widzieliśmy zawsze, jadąc od strony Nowego Sącza. Na zboczu budowany jest wyciąg narciarski, a pod górą ma powstać tunel będący częścią obwodnicy Piwnicznej.

Kicarz – Beskid Sądecki

Kicarz to szczyt w Beskidzie Sądeckim mierzący 703 m n.p.m. Znajduje się w Paśmie Jaworzyny Krynickiej. Sąsiaduje z Pasmem Radziejowej. Oddzielone są od siebie rzeką Poprad. Szczyt jest zalesiony, a widoki spotkamy, podchodząc pod sam wierzchołek, na którym stoi stacja przekaźnikowa. Kilka lat temu rozpoczęto budowę kompleksu narciarskiego składającego się z czterech wyciągów. Z tego powodu odbywały się tam protesty ekologów.

Piwniczna-Zdrój – Kicarz – opis szlaku i mapa

Naszą wycieczkę na Kicarz rozpoczynamy w Piwnicznej-Zdroju na rynku. Bez problemów znajdujemy miejsce parkingowe, ponieważ jest godzina 7:00. Parking jest płatny w dni robocze, także stoimy za darmo. Ruszamy z rynku do rozejścia się szlaków. Dochodzimy tam za kolorem żółtym. W miasteczku rozpoczyna się i kończy Główny Szlak Beskidu Sądeckiego. Najpierw zobacz na mapę trasy.

Mapa - Kicarz

Ścieżką gminną koloru niebieskiego na Kicarz

Stajemy przed tabliczkami wskazującymi drogę w różnych kierunkach. Przechodzimy przez tory kolejowe i most wenecki nad rzeką Poprad i tuż za nim skręcamy w prawo. Prowadzi nas ścieżka gminna koloru niebieskiego, którą mamy dojść na sam szczyt. Skręcamy z drogi głównej przez kamienno-drewnianą bramę. Początkowo mamy jeszcze przy sobie czerwoną ścieżkę, która szybko nas opuszcza. Trasa prowadzi nas łagodnie zboczami Kicarza. Przechodzimy przez drewniane mostki z pięknym widokiem na Poprad.

Podchodzimy zakosami, szybko zdobywając wysokość. Nawet nie wiadomo kiedy jesteśmy coraz bliżej celu. Po drodze znajduje się punkt widokowy, który obecnie jest zarośnięty przez drzewa. Na przełęczy przychodzi do nas ścieżka czerwona i żółta. Rozpoczynamy ostre podejście. Warto w tym momencie skorzystać z raczków na buty, bo w niektórych miejscach jest ślisko.

Kicarz – szczyt

Wychodzimy na widokową polankę, przez którą przebiega budowany wyciąg narciarski. Na Kicarz tylko 10 minut. Pniemy się po śniegu. Jest dużo świeżych śladów, bo ludzie spędzali na górze sylwestra. Widoki z góry są wspaniałe. Można zobaczyć głównie Piwniczną-Zdrój, Dolinę Popradu, a także część Beskidu Sądeckiego i Beskidu Wyspowego. Za przekaźnikiem, którego widać z oddali znajduje się kamienny słupek oznaczający najwyższy punkt.

Ścieżka koloru niebieskiego kończy się, a my schodzimy w dół za znakami zielonymi wzdłuż stoku. W pewnym momencie odbija on w prawo, a my schodzimy prosto w dół. Spotykamy szlak niebieski PTTK, który dochodzi do nas z Bucznika 602 m n.p.m. Od teraz idziemy kamiennymi płytami przykrytymi śniegiem. Mamy na nogach raczki, dlatego idzie się bardzo bezpiecznie. Schodzimy w dół zakosami, widzimy już kościół w centrum miasteczka. Spotykamy dopiero pierwsze osoby na szlaku. Po około 3 godzinach drogi docieramy z powrotem na parking i kończymy pierwszą w tym roku wycieczkę.

Kicarz – informacje praktyczne

• Parking znajduje się na rynku w Piwnicznej-Zdroju
  • Parking jest płatny w dni robocze
  • Dystans góra-dół: 6,8 km.
  • Suma przewyższeń: 370 m.