Ruiny Zamku w Siewierzu + plac zabaw i kilka miejsc do poznania

Zamek Siewierz to ruiny warowni biskupów krakowskich znajdującej się na obrzeżach Jury Krakowsko-Częstochowskiej w województwie śląskim. Byliśmy tam kilka dni temu i niestety był on zamknięty. Sprawdziliśmy wcześniej godziny otwarcia i okazało się, że prawdopodobnie jest czynny tylko w sezonie. My mogliśmy obejść go dokoła, ponieważ jest taka możliwość, a dodatkowo Maja skorzystała z pięknego placu zabaw, który znajduje się tuż obok parkingu.

Zamek Siewierz z dzieckiem

Zamek Biskupów Krakowskich w Siewierzu – adres, dojazd i parking

Ruiny Zamku Biskupów Krakowskich znajdują się w centralnej części Siewierza, kilka minut od Rynku nad rzeką Czarna Przemsza. Adres: ulica Tadeusza Kościuszki. Dojazd z centrum zajmuje około 3 minuty. Miasto znajduje się 23 kilometry od Dąbrowy Górniczej. My przyjechaliśmy od strony Częstochowy i zatrzymaliśmy się na parkingu przy placu zabaw, siłowni i boisku sportowym. Współrzędne: 50.4685, 19.2428. Parking przy Zamku w Siewierzu jest darmowy.

Dodatkowy parking jest po drugiej stronie zamkowych ruin od strony ulicy Krakowskiej. Tam jest o wiele więcej miejsca.

Zamek Siewierz parking

Nasze zwiedzanie Zamku w Siewierzu

Zwiedzanie Zamku w Siewierzu to może za dużo powiedziane, ponieważ był zamknięty, jednak obeszliśmy go i zobaczyliśmy z każdej strony. Trafiliśmy na pochmurną pogodę, dlatego warownia zrobiła na nas ogromne wrażenie. Aktualnie trwały tam jakieś prace, być może związane z odbudową. W maju 2021 wszystko ma już być gotowe.

Zamek Siewierz odbudowa

Weszliśmy od strony parkingu i zobaczyliśmy od razu most zwodzony. Nim w sezonie od maja do października można wejść na teren zabytku. Zamek Siewierz czynny jest od poniedziałku do piątku od 10 do 15 i w weekend od 10 do 18. Co pewnie ucieszy wielu turystów – nie ma żadnego cennika i biletów wstępu.

Zamek w Siewierzu
Zamek Siewierz zwiedzanie

Tuż obok warowni znajduje się tablica z opisem oraz parking rowerowy. Przejście dokoła zamku zajęło nam 10 minut – 550 metrów. W minionym roku na zamek zawitała bardzo ciekawa impreza – Juromania.

Zamek Siewierski
Zamek Biskupów Krakowskich Siewierz

Zamek Siewierz – legenda o Czarnej Damie

Dowiedzieliśmy się także o legendzie związanej z siewierskim zamkiem. Podobno błąka się po nim Czarna Dama. W młodości zakochała się w staroście z Siewierza, a ich schadzki odbywały się w zamkowych murach. W tym czasie nie można było wchodzić do budowli, więc zakochani łamali prawo. Pewnej nocy właściciel przyłapał kochanków i skierował pod sąd. Starostę wygnano, a młoda dziewczyna została zamurowana w lochach. Dzisiaj trzeba na nią uważać, ponieważ podobno jest głodna zemsty.

Zamek Biskupów Siewierz

Zamek Siewierz – plac zabaw przy ruinach

Obeszliśmy tę atrakcję turystyczną Siewierza i wróciliśmy na parking. Maja chciała iść na plac zabaw, więc poszliśmy na chwilę. Szkoda, że nie było ładniejszej pogody, bo byśmy tam posiedzieli dłużej. Plac zabaw przy Zamku Siewierz był bardzo duży. Można by tam siedzieć nawet pół dnia, bo tyle dla dzieci jest atrakcji. Zobacz poniżej zdjęcia, żeby przekonać się, o czym mówimy.

Zamek Siewierz plac zabaw
Siewierz najlepszy plac zabaw

Siewierz – atrakcje turystyczne, które warto zobaczyć

Maja szalała na placu zabaw, a ja sprawdziłem w międzyczasie pozostałe atrakcje, które warto zobaczyć w Siewierzu. Wiadomo – największą atrakcją turystyczną miasteczka są ruiny zamku. Ciekawym miejscem są także zabytkowe kościoły: pw. św. Jana Chrzciciela i św. Macieja.

Nas najbardziej interesowało serce miasta, czyli Rynek z 1276 roku. Przy nim można zatrzymać się na darmowym parkingu i zobaczyć kilka charakterystycznych elementów np. kamienicę z XVIII wieku oraz mały fragment muru. Są to pozostałości dawnego ratusza. Uwagę przyciągają głównie: fontanna z dwiema kobietami oraz ławeczka.

Siewierz - atrakcje

Fontanna Siewierskie Panny – atrakcja w Rynku w Siewierzu

Od razu zauważyliśmy Fontannę Siewierskie Panny. Figura przedstawia młode tańczące dziewczyny. Mają one symbolizować bardzo popularną w tych regionach piosenkę ludową „Od Siewierza jechał wóz…”. Od kilkunastu lat stanowią jeden z symboli Siewierza. Najciekawsze jest to, że o tym pomniku zdecydowali mieszkańcy, którzy głosowali na to, co ma stanąć na fontannie.

Siewierskie Panny

Ławeczka Hadyny i Pyzika – „Od Siewierza jechał wóz

Drugą atrakcją na siewierskim Rynku jest ławeczka, na której siedzą Stanisław Hadyna oraz Zdzisław Pyzik. Kto to taki? Są to autorzy powyższej piosenki „Od Siewierza jechał wóz”. W różnych miastach można spotkać podobne figury. Jest to bardzo fajna forma, aby zachęcić turystów do zagłębienia się w informacje o mieście.

Ławeczka Hadyny i Pyzika

Warto było przyjechać do Siewierza, mimo że pogoda była nie najlepsza. Poznaliśmy kilka ciekawych miejsc i samą historię miasta. A jeśli zwiedzasz województwo śląskie, to polecamy Ci przeczytać nasz wpis o atrakcjach w województwie śląskim.