Tajemnicze bagna w Lasach Błędowskich – ścieżka Dolina Białej Przemszy do wieży widokowej

Lasy i Bagna Błędowskie znajdują się w sąsiedztwie Pustyni Błędowskiej niedaleko Dąbrowy Górniczej. To miejsce to jeszcze do końca nieodkryte drewniane pomosty, kładki i wieża widokowa znajdująca się nad przepływającą rzeką Białą Przemszą. Właśnie tymi pięknymi terenami prowadzi ścieżka dydaktyczna Dolina Białej Przemszy, na którą ruszyliśmy w zimowych warunkach podczas roztopów. Wracaliśmy do domu z Częstochowy i pomyśleliśmy, że zatrzymamy się jeszcze w Lasach Błędowskich. To kolejne ciekawe i mniej znane miejsce na mapie Polski.

Lasy Błędowskie wieża widokowa

Darmowy parking boisko w Błędowie

Przyjechaliśmy do Błędowa, gdy na polu lekko kropiło. Jechało się kiepsko, ponieważ cały czas działały wycieraczki. Na parking ledwo dojechaliśmy, ponieważ były takie roztopy, że koła samochodu się ślizgały. Zatrzymaliśmy się na darmowym parkingu boisko. Współrzędne: 50.3440, 19.4551. Jest tam sporo miejsca. Obok można zatrzymać samochód przy OSP Błędów. Wcześniej jest sklep Groszek, więc można sobie zrobić zakupy na wycieczkę.

Parking lasy Błędowskie

Ścieżka dydaktyczna Dolina Białej Przemszy

Naszym celem było przejście ścieżką dydaktyczną Dolina Białej Przemszy, która miała nas zaprowadzić do drewnianej wieży widokowej, znajdującej się w Lasach Błędowskich na bagnach. Brzmi bardzo tajemniczo, a dodatkowo była taka pogoda, że idealnie by się nadawała na tło do jakiegoś horroru.

Z parkingu poszliśmy za drogą przez 100 metrów (OSP mieliśmy po prawej stronie) i przy ogrodzeniu skręciliśmy w lewo. Powoli wchodziliśmy do lasu, a domy zostawiliśmy za sobą. Minęliśmy znak informujący, żeby uważać na płazy i na mostku obejrzeliśmy piękny krajobraz, wijącej się przed nami Białej Przemszy. Jest to najlepszy widok na rzekę na całej trasie. Zrobiliśmy chwilę przerwy i poszliśmy dalej przez prawie 300 metrów, gdzie dotarliśmy do skrzyżowania oraz mapy ścieżki dydaktycznej Dolina Białej Przemszy.

Dojście z parkingu do wieży widokowej na Bagnach Błędowskich liczy 2 kilometry. Czas przejścia to około 30 minut spokojnym tempem.

Ścieżka Biała Pszemsza
Rzeka Biała Przemsza
Biała Przemsza rzeka

Drewniana przeprawa nad Bagnami Błędowskimi

Sprawdziliśmy jeszcze raz mapę i ruszyliśmy przed siebie za drogą. Co ciekawe, jeśli wyznaczysz sobie trasę w nawigacji Google, to doprowadzi Cię do wieży widokowej. Tak właśnie zrobiliśmy, żeby się nie zgubić.

MYNASZLAKU GŁOSOWANIE
Mapa ścieżka białej przemszy

Uwaga! Trasa nie jest oznaczona na drzewach! Trzeba iść intuicyjnie najszerszą drogą. Od mapy po 120 metrach dotarliśmy do najciekawszego momentu na szlaku, czyli drewnianych pomostów nad bagnami. Przejście ich zajmuje może 5 minut – około 220 metrów. Dzieci będą tutaj miały sporo frajdy.

Po opuszczeniu drewnianych kładek weszliśmy już na leśną ścieżkę, którą szliśmy przez około 800 metrów. Mimo bliskości miejscowości i większego miasta, Bagna Błędowskie są bardzo dzikie i tajemnicze.

Kładki Bagna Błędowskie
Drewniane pomosty lasy błędowskie
Kładki bagna błędowskie
Las Błędowski

Wieża widokowa w Lasach Błędowskich nad bagnami

I wreszcie doszliśmy do wieży widokowej nad bagnami Lasów Błędowskich. Położona jest ona na małym wzgórzu z pięknym widokiem na lasy i przepływającą Białą Przemszę. Wejście po kilkunastu szczeblach drabiny może stanowić dla niektórych problem. Oprócz wieży znajdziesz tam jedną z tablic ścieżki dydaktycznej oraz ławki z zadaszeniem. Jeśli pójdziesz 270 metrów dalej, to dojdziesz do kolejnej drewnianej konstrukcji. Warto zabrać ze sobą lornetki do obserwacji zwierząt. Bagna w Lasach Błędowskich to kolejne ciekawe miejsce, które warto zobaczyć do 50 kilometrów od Krakowa.